لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

سنيوره: سازمان ملل به تحقيق درباره ترور ژنرال لبنانی کمک کند


فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، از اين سازمان درخواست کرده تا به تحقيق درباره ترور ژنرال ارشد ارتش اين کشور کمک کند
فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، از اين سازمان درخواست کرده تا به تحقيق درباره ترور ژنرال ارشد ارتش اين کشور کمک کند

سازمان ملل متحد اعلام کرد که فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، از اين سازمان درخواست کرده تا به تحقيق درباره ترور ژنرال ارشد ارتش اين کشور کمک کند.


ماری اوکاب، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که آقای سنيوره طی نامه ای از به بن گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، خواستار کمک فنی اين سازمان به دولت لبنان برای تحقيق درباره ترور ژنرال فرانسو الحاج شده است.


به گفته معاون سخنگوی سازمان ملل متحد آقای گی مون نامه نخست وزير لبنان را به شورای امنيت ارسال کرده تا دراين باره تصميم گيری کند.


ژنرال الحاج ، فرمانده عمليات نظامی ارتش لبنان، که از او به عنوان جانشين احتمالی ميشل سليمان، فرمانده ارتش اين کشور نام می بردند، روز چهارشنبه، بر اثر انفجار يک بمب در حومه مسيحی نشين بيروت به همراه سه نفر ديگر کشته شدند.


از سوی دیگر، رشید مظهر، دادستان ارتش که کار تحقیق درباره ترور این ژنرال لبنانی را برعهده دارد روز پنجشنبه اعلام کرد مشخصات اتومبیلی که در جریان بمبگذاری استفاده شده به دست امده است.


آقای مظهر مشخص نکرد که افراد و یا اشخاصی در این رابطه بازداشت شده اند، اما تصریح نیروهای امنیتی هویت صاحب ماشین را مشخص کرده اند.


در همين حال آقای سنيوره روز پنجشنبه با اشاره به ترور ژنرال الحاج گفت:«جنايتکاران نمی‌توانند لبنانی‌ها را بترسانند».


نخست وزير لبنان با تحمل ناپذير خواندن بن بست سياسی بر سر اتنخاب رييس جمهوری اين کشور گفت:«کسانی که از آزادی و دمکراسی می ترسند مانع از انتخاب رييس جمهوری می شوند».


دوره رياست جمهوری اميل لحود سه هفته پيش، بيست و سوم نوامبر، به پايان رسيد و پارلمان لبنان تاکنون نتوانسته است رييس جمهوری جديد را انتخاب کند.


پيشتر، نمايندگان پارلمان لبنان با انتخاب ميشل سليمان، فرمانده کنونی ارتش لبنان، تنها کانديدای پست رييس جمهوری، توافقی کلی دست يافته اند، اما برای چنين انتخابی، لازم است که ماده ای از قانون اساسی تغيير کند.


طبق اصل ۴۹ قانون اساسی لبنان، مسئولان بلندپايه دولتی بايد دست کم دوسال پيش از نامزدی در انتخابات رياست جمهوری از سمت خود استعفا کرده باشند.


ارتش و رویارویی سیاسی در لبنان


اين نخستين بار در ماه های گذشته است که يک نظامی هدف بمبگذاری واقع شده است.


اين انفجار در ساعت هفت صبح به وقت محلی، در نزديکی ساختمان شهرداری «بابدا» اتفاق افتاده است. کاخ رياست جمهوری لبنان در اين منطقه واقع است.


صليب سرخ اعلام کرده که چهار نفر بر اثر اين انفجار کشته و ده ها نفر ديگر زخمی شده اند. دو خودرو نيز بر اثر اين انفجار آتش گرفته اند.


مقامات امنيتی می گويند احتمالا بمب در يک خودرو جاسازی شده بود.


ين انفجار در دومين سالگرد ترور جبران توينی، روزنامه نگار سرشناس و نماينده پارلمان لبنان، صورت می گيرد. وی در انفجار يک بمب کشته شد و هوادارانش، سوريه را مسئول اين قتل دانسته اند.


لبنان در ما ه های اخير شاهد انفجارهای متعددی بوده که موجب کشته شدن تنی چند از سياستمداران ضد سوری شده است.


در آخرين انفجار مهم در ۱۹ سپتامبر که در بيروت رخ داد، آنتوان غانم، نماينده ضد سوری پارلمان لبنان کشته شد. بسياری در لبنان سوريه را مسئول اين ترور دانسته اند ولی دمشق اين اتهامات را رد کرده است.
لبنان پس از جنگ داخلی سال های ۱۹۷۵-۱۹۹۰ ميلادی مقابل دشوارترين بحران سياسی خود قرار گرفته است.


سياستمداران هوادار دولت ضد سوری و اپوزيسون به رهبری حزب الله لبنان که هوادار سوريه است، برای انتخاب رييس جمهوری جديد به توافق نرسيده اند.


تحلیگران می گویند کاندیداتوری ژنرال میشل سلیمان برای پست ریاست جمهوری لبنان، به نوعی ارتش را وارد معادلات و رقابت های سیاسی این کشور کرده است.


XS
SM
MD
LG