لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

تلاش ارتش لبنان برای متفرق کردن تظاهرات هواداران شيخ سلفی


سربازان ارتش لبنان برای متفرق کردن تظاهرات جمعی از هواداران شيخ احمد الاسير، يکی از رهبران سلفی لبنانی در شهر صيدا، متوسل به زور شده و اقدام به تير اندازی کردند.

اين حادثه چند روز پس از درگيری‌های خونين بین هواداران الاسير و نيروهای ارتش لبنان روی داد. درگيری‌های اوايل هفته جاری به کشته شدن دستکم ۱۸ تن از نيروهای ارتش لبنان و ده‌ها تن از ياران الاسير انجاميد. هم اکنون الاسير و ده‌ها نفر از نزديکانش تحت تعقيب نيروهای امنيتی لبنان هستند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شماری از هواداران الاسير پس از نماز جمعه، به سمت مسجد بلال بن رباح در صيدا که پايگاه الاسير و يارانش بود، و در نتيجه درگيری‌های اول هفته آسيب ديده است، تظاهرات کردند.

بنا بر اين گزارش، يک شاهد ماجرا گفته است که نيروهای ارتش لبنان برای متفرق کردن تظاهر کنندگان، اقدام به شليک آتش به سمت آن‌ها کردند.

اما ارتش لبنان اعلام کرد که نيرو‌هايش برای متفرق کردن تظاهر کنندگان، تير هوايی شليک کرده‌اند.

الاسير و ده‌ها تن از يارانش پس از يورش نيروهای ارتش به مجمع مساجد که محل استقرار آن‌ها بود، از منطقه گريخته‌اند. او يکی از تندرو‌ترين هواداران مخالفان حکومت بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، است و ارتش لبنان را به حمايت از حزب الله لبنان متهم می‌کند.

حزب الله لبنان همپيمان نظام حاکم بر سوريه است و نيرو‌هايش در کنار نيروهای دولتی اين کشور عليه مخالفان می‌جنگند.

منابع امنينی لبنان می‌گويند درگيری‌های روز يک شنبه بین طرفداران الاسير و ارتش پس از آن آغاز شد که ارتش، يکی از اعضای گروه الاسير را دستگير کرد. اين ماجرا باعث شد طرفداران الاسير به سمت يک ايست بازرسی ارتش تيرانداری کنند.

خشونت‌ها و تنش‌های فرقه‌ای اخير در لبنان که ناشی از بحران سوريه است، اين نگرانی را به وجود آورده که بار ديگر اين کشور صحنه جنگ داخلی شود. جنگ داخلی پيشين لبنان که ۱۵ سال به طول انجاميد، در سال ۱۹۷۹ ميلادی آغاز شد و سال ۱۹۹۰ پايان يافت.

در نماز جمعه های صيدا، شماری از روحانيون سنی مذهب اين شهر، از تحت تعقيب قرار گرفتن شماری از سنی‌ها پس از درگيری‌های اخير، انتقاد کردند. آن‌ها همچنين ارتش را به جانبداری از حزب الله متهم کرد.

منابع امنيتی لبنانی می‌گويند که ده‌ها نفر برای تحقيق درباره ارتباط احتمالی آنها با گروه الاسير، بازداشت شده‌اند. فيلمی هم منتشر شده است که نشان می‌دهد شماری از نيروهای ارتش لبنان، يکی از اعضای گروه الاسير را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

پيش از اين احمد حريری دبير جريان المستقبل که رياست آن را سعد حريری نخست وزير پيشين لبنان بر عهده دارد، در مصاحبه با شبکه خبری العربيه، با اشاره به جريان الاسير، نسبت به آنچه «تندروی از هر طرف» ناميده انتقاد کرد.
XS
SM
MD
LG