لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

«پيشتازی ائتلاف نيروهای ملی» در انتخابات مجمع ملی ليبی


 کارکنان کمیسیون انتخابات لیبی در حال جابه جایی صندوق های رای در شهر بنغازی
کارکنان کمیسیون انتخابات لیبی در حال جابه جایی صندوق های رای در شهر بنغازی
محمد الصوان، رئيس حزب عدالت و سازندگی وابسته به گروه اسلامگرای اخوان المسلمين، ليبی گفت که ائتلاف ليبرال نيرو‌ها ملی در انتخابات مجمع ملی اين کشور با اختلاف اندکی پيشتاز است.

انتخابات مجمع ملی ليبی که نخستين انتخابات پس از سرنگونی نظام معمر قذافی رهبر پيشين اين کشور است، روز شنبه برگزار شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که شمارش آرا به پايان رسيده اما هنوز نتايج رسمی اعلام نشده است.

به گزارش شبکه خبری الجزيره، الصوان گفته است که ائتلاف ملی در بنغازی و طرابلس در بخش ليستی پيش افتاده است. او در عين حال ابراز عقده کرد که حزبش در بخش نامزدهای فردی پيش خواهد افتاد.

انتخابات مجمع ملی ليبی به دو صورت ليستی و نامزدهای فردی برگزار شده است. اين مجمع وظيفه تعيين نخست وزير و تشکيل دولت را دارد تا اينکه در سال آينده انتخابات پارلمانی برپايه قانون اساسی و انتخاباتی جديد برگزار شود.

به گزارش «الجزیره» برخی از اخبار منتشره در رسانه‌ها در روز يکشنبه هم از پيشتازی ائتلاف ملی که از ۴۰ حزب سياسی تشکيل شده است، حکايت داشت. محمود جبريل، نخست وزير پيشين ليبی، رهبری اين ائتلاف را در دست دارد. فيصل الکريکشی دبيرکل ائتلاف ملی هم گفته بود که «گزارش‌های اوليه» از پيشی گرفتن اين ائتلاف از رقبايش در اکثر حوزه‌های انتخاباتی حکايت دارد.

در مقابل، نوری العبار رئيس کميسيون عالی انتخابات ليبی گفت هيچ نشانه‌ای از پيشتازی ائتلاف ملی يا عکس آن وجود ندارد. او اخبار منتشره در اين باره را به «غيب گويی» تشبيه کرد.

از سويی، عبدالله ازوی از رهبران حزب اسلامگرای وطن گفت: «تمام شايعه‌ها درباره پيشتازی يک طرف مشخص در انتخابات، دقيق نيست» او خاطرنشان کرد که اين اخبار، يک ساعت پس از پايان رای گيری منتشر شده و اين نشان می‌دهد «که بر نتايج شمارش آرا تکيه ندارد.»

دعوت به دولت ائتلافی

در همين حال احمد جبريل از اظهار نظر درباره اختار منتشره در خصوص يشتازی ائتلافش در انتخابات، خودداری کرد و گفت: «مردم ليبی پيروزان واقعی اين عرصه هستند.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، جبريل تاکيد کرد که ائتلافش به سکوت خود تا اعلام نتايج رسمی انتخابات ادامه خواهد داد.

او همچنين از حدود ۱۵۰ حزب سياسی ليبيايي دعوت کردتا زير يک چتر گرد هم آيند و بر سر تدوين قانون اساسی جديد و تشکيل دولت، به تفاهم برسند.

جبريل ادامه داد که دست خود را به سوی طرفداران فدراليسم که برای ممانعت از اجرای انتخابات در شرق ليبی تلاش کردند، دراز می‌کند. او افزود: «ائتلاف ملی تلاش خواهد کرد آن‌ها نمايندگانی در دستگاه‌های حکومتی داشته باشند.»

بسياری از ساکنان مناطق شرق ليبی به دليل اختصاص تنها ۶۰ کرسی به آن‌ها در مقابل ۱۰۲ کرسی به مناطق غربی، احساس خشم می‌کنند. ذخاير عمده نفت ليبی در منطقه شرق قرار دارد.

گروه‌های مسلح شرق ليبی روز جمعه صادرات نفت کشور را متوقف کردند. آن‌ها تلاش داشتند با اين اقدام اختيارات بيشتری برای مناطق خود به دست آوردند.

محمود جبريل همچنين خواستار مشارکت دادن جريان‌هايی که «تندرو» ناميده می‌شوند، در بازسازی ليبی شد. او خاطرنشان کرد: «وابستگان به اين جريان‌ها، بسيار مورد ظلم و محروميت قرار گرفتند. تندروی از حذف و انزوا ‌زاده می‌شود.
XS
SM
MD
LG