لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

پيشروی نيروهای مخالف معمر قذافی به سوی شهر «سرت»


گزارش‌ها حاکی است که به رغم مقاومت نيروهای وفادار به معمر قذافی، نيروهای مخالفان به سمت شهر «سرت» زادگاه معمر قذافی در حال پیشروی هستند.

به گزارش شبکه الجزیره، نيروهای مخالفان سمت اين شهر حرکت می‌کنند. اين در حالی است که پيشتر برخی از گزارش‌ها حاکی از تصرف شهر «سرت» توسط مخالفان بود، اما رهبران مخالفان در بنغازی می‌گويند: هنوز خيلی زود است که از تصرف «سرت» به دست نيروهای مخالفان صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هم‌اکنون شورشيان مخالف معمر قذافی در ۶۰ کيلومتری اين شهر در حال نبرد با نيروهای دولتی هستند.

طبق اين گزارش، نيروهای وفادار به معمر قذافی در نزديکی روستای «هراوا» ستون نيروهای مخالفان را به شدت زير آتشباری توپخانه قرار داده‌اند.

يک خبرنگار فرانسوی حاضر در محل درگيری گفته است که آتشباری توپخانه مانع از پيشروی نيروهای مخالفان به سمت شهر «سرت» شده است. اين در حالی است که پيشتر در ۱۰۰ کيلومتری شهر «سرت» نيز توپخانه نيروهای طرفدار معمر قذافی مانع حرکت نيروهای مخالف شده بود، اما آنها بارديگر به حرکت ادامه دادند.

به گزارش رويترز، در نهمين روز از آغاز عمليات هوايی نيروهای ائتلاف بين‌المللی برای اعمال قطعنامه شورای امنيت در ليبی نيروهای داوطلب مخالفان توانسته‌اند نيمی از مسير خود از شهر بنغازی در شرق به سمت طرابلس پايتخت اين کشور را طی کنند و بار ديگر کنترل شهرهای نفتی در شرق را در دست بگيرند.

در همين حال، وزارت خزانه‌داری امريکا روز دوشنبه اعلام کرده است: چنانچه مخالفان بخواهند نفت کشور را در بازار های جهانی و با دور زدن تحريم‌ها بفروشند، می‌بايست مبادلات خود را خارج از شرکت‌های نفتی دولتی ليبی انجام دهند.

مخالفان می‌گويند: با اين که گاهی وقت‌ها نيروهای وفادار به معمر قذافی به ستون‌های نیروهای مخالفان حمله می‌کنند، اما آنها قادر بوده‌اند با تصرف مجدد مواضع قبلی خود به پيشروی ادامه دهند.

در همين حال، فرانسه اعلام کرده است که شامگاه يکشنبه هواپیماهای جنگی این کشور يک مقر فرماندهی نيروهای وفادار به معمر قذافی را در شش کیلومتری طرابلس بمباران کرده‌اند.

افزايش فعاليت‌های ديپلماتيک

فعاليت‌های ديپلماتيک درآستانه نشست بين‌المللی روز سه شنبه در لندن با حضور ۳۵ کشور برای مذاکره درباره بحران ليبی افزايش يافته است.

ايتاليا طرحی برای پايان دادن به بحران ليبی ارائه کرده است که شامل سه محور برقراری آتش بس، تبعيد معمر قذافی و اغاز گفت‌وگوها بين رهبران قبايل ليبی است.

از سوی ديگر، روسيه با انتقاد از مداخله نظامی کشورهای غربی در بحران ليبی می‌گويد اين کشورها با نقض مفاد قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد از يک طرف جنگ داخلی در ليبی حمايت کرده‌اند.

در همين زمينه، فرانسه و بريتانيا در بيانيه مشترکی از هواداران معمر قذافی خواسته‌اند تا دير نشده راه خود را از رييس جمهور ليبی جدا کنند و از رهبران مخالفان نيز خواسته‌اند به مذاکرات برای آينده ليبی بپيوندند.

نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه و ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، در بيانيه مشترک خود تاکيد کرده‌اند: «قذافی باید فوراً برود».

درهمين حال، سازمان ملل متحد روز دوشنبه نسبت به کمبود مواد غذايی، دارو و مواد سوختی در ليبی هشدار داده است.
XS
SM
MD
LG