لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

حمله شديد سناتور جان مک کين به سياستهای ولاديمير پوتين


جان مک کين از سناتورهای ارشد حزب جمهوری خواه آمريکا
جان مک کين از سناتورهای ارشد حزب جمهوری خواه آمريکا
جان مک کين از سناتورهای ارشد حزب جمهوری خواه آمريکا روز پنجشنبه که در وب سايت روسی پراودا انتشار يافت ولاديمير پوتين، رییس جمهوری روسیه را متهم کرد که از ديکتاتورها و رژيم های خودکامه حمايت می کند و خود وی نيز در روسيه با تکيه به خشونت و سرکوب حکومت می کند.

اين مطالب جان مک کين پاسخ متقابل و بسيار شديد الحن به سرمقاله ای است که اوايل ماه جاری به قلم ولاديمير پوتين در روزنامه نيويورک تايمز منتشر شده بود . جان مک کين علاوه بر انتقاد از سياستهای داخلی ولاديمير پوتين موضع رهبر روسيه در قبل بحران سوريه را نيز به شدت مورد حمله قرار می دهد.

سناتور مک کين که يکی از سخنگويان ارشد حزب جمهوری خواه در امور دفاعی و سياست خارجی است در بخشی از مطالب خود که در وب سايت روزنامه « پراودا » منتشر شده می نويسد :« ولاديمير پوتين حيثيت بين المللی روسيه را تقويت نمی کند، بلکه آن را نابود می سازد. وی روسيه را به حامی ديکتاتورها و دشمن ملت های سرکوب شده بدل کرده است. ملت هايی که به دنبال جهانی صلح آميز و امن تر هستند به حکومت روسيه اعتماد نمی کنند.»

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که روزنامه و وب سايت پراود جايگزين رسانه ای به همين نام هستند که در زمان اتحاد شوروی ارگان رسمی حزب کمونيست آن کشور بود. اين رسانه اکنون به حزب کمونيست روسيه وابسته نيست درعين حال تيراژ و يا خوانندگان زيادی هم ندارد.

مناسبات روسيه و آمريکا طی چند سال اخير يکی از سردترين دوره های خود پس از پايان جنگ سرد را پشت سر می گذارد. مسائلی مثل حقوق بشر و آزادی های سياسی در روسيه، تقابل مواضع واشنگتن و مسکو در قبال بحران سوريه و پناهنده شدن ادوارد اسنودن کارمند سابق اداره امنيت ملی آمريکا به روسيه مناسبات دو کشور را تيره کرده است.

ولاديمير پوتين در مطلب خود که چندی پيش در روزنامه نيويورک تايمز منتشر شد ضمن انتقاد از سياست های باراک اوباما در قبال بحران سوريه هشدار داده بود که اقدام نظامی عليه رژيم بشار اسد می تواند جنگ داخلی سوريه را که تاکنون بيش از صد هزار قربانی به جا گذاشته است تشديد کند.

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که سناتور جان مک کين در سخنان ديگری در سال ۲۰۱۱ خطاب به رهبران روسيه گفته بود که « بهار عربی » به قلمرو شما نزديک می شود. در آن زمان در اعتراض به وجود تقلب در انتخابات پارلمانی روسيه مخالفان حکومت در شهرهای آن کشور دست به تظاهرات زده بودند.

سناتور جان مک کين که هميشه از منتقدان سياست های داخلی حکومت روسيه بوده در بخش ديگری از مطلب خود که در وب سايت روسی پراودا منتشر شده می نويسد:« پرزيدنت پوتين و همکاران او نه حقوق و نه حرمت مردم روسيه را رعايت می کنند و نه حق شهروندان برای کنترل و تعيين دولت را . آنها ابراز عقيده را تحمل نکرده و مخالفان را زندانی می کنند.»

پس از آنکه دولت روسيه به ادوارد اسنودن پناهندگی داد سناتور مک کين گفته بود که آمريکا بايد برنامه دفاع ضد موشکی را در اروپا تکميل کرده و مرزهای پيمان نظامی ناتو را به همسايه های روسيه از جمله گرجستان گسترش دهد. هر دو اين موارد جزو مواردی هستند که دولت روسيه به شدت با آن مخالف است.
XS
SM
MD
LG