لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

اظهارات فرمانده آمريکايی درباره آموزش طالبان توسط ایران


ژنرال مک کريستال
ژنرال مک کريستال
ژنرال مک کريستال فرمانده آمريکايی و فرمانده نيروهای ناتو در افغانستان، روز جمعه گفت نشانه هايی در دست است که برخی از نيروهای طالبان در ايران آموزش می بينند.

ژنرال مک کريستال همچنين گفت مقداری اسلحه و مهمات نيز از ايران وارد افغانستان شده است، اما اين ميزان انقدر از جنبه های عملياتی چشمگير نيست و از اينرو تاثيری در عمليات جنگی نداشته است.

فرمانده نيروهای ناتو در افغانستان که سرگرم ديدار از انستيتوی نظامی فرانسه در پاريس بود، با اشاره به فقدان مدارک درباره کمک ايران به طالبان گفت: در صورت افرايش ارسال مهمات و اسلحه به افغانستان، چنين امری نگران کننده خواهد بود.

اين در حالی است که ژنرال مايک مالن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، اوايل ماه جاری ميلادی گفته بود که ايران روز به روز در افغانستان نقش منفی‌تری بازی می‌کند و به شورشيان در اين کشور اسلحه می‌‌رساند.

رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا همچنين گفته بود که از اين مسئله نيز نگران است که ميل به نفوذ در افغانستان از سوی ايران در حال افزايش باشد.

اين در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تکذيب کرده است که از گروه‌های مخالف دولت افغانستان حمايت می‌کند و دولت حامد کرزی را «دولت دوست و برادر» خوانده است.

در آذرماه سال گذشته نيز رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا،‌ گفته بود علی‌رغم اين که واشينگتن شواهدی از کمک ايران به طالبان در دست دارد اين کمک‌ها «ناچيز و کم‌اهميت» است.

رابرت گيتس در آن زمان تأکيد کرد که «دخالت [ايران] نسبتاً کم است... و نقش عمده‌ای در اقدامات طالبان ندارد».

اين در حالی است که در آوايل فروردين‌ماه جاری نيز روزنامه بريتانيايی ساندی تايمز از قول چند تن از رهبران طالبان اعلام کرد که صدها نيروی طالبان به کمک ايران در اردوگاهی در زاهدان برای ساخت بمب کنار جاده‌ای و عمليات تخريبی آموزش ديده‌اند.

به گزارش اين نشريه بريتانيايی، اغلب نيروهای نظامی اين کشور که در استان هلمند افغانستان جان خود را از دست داده‌اند قربانی همين بمب‌های کنار جاده‌ای شده‌اند.
XS
SM
MD
LG