لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

نقاشان ايرانی در نمايشگاه «مردين» واشينگتن


کاندولیزا رايس که در ميان پنج نقاش ايرانی جلوی دوربين عکس خبرگزاري ها حاضر شده بود، به تشکر از دست اندرکاران اين برنامه و هنرمندان ايرانی پرداخت
کاندولیزا رايس که در ميان پنج نقاش ايرانی جلوی دوربين عکس خبرگزاري ها حاضر شده بود، به تشکر از دست اندرکاران اين برنامه و هنرمندان ايرانی پرداخت

روز پنجشنبه دهم ماه می در يک بعد از ظهر گرم واشنگتن، نمايشگاه آثار سی تن از نقاشان زير چهل سال ايرانی با حضور کاندوليزا رايس وزير امور خارجه ايالات متحده آمریکا و چهارده تن از اين نقاشان در محل مرکز بين المللی مریدين Meridian افتتاح شد.


خانم رايس که در ميان پنج نقاش ايرانی جلوی دوربين عکس خبرگزاري ها حاضر شده بود، از دست اندرکاران اين برنامه و هنرمندان ايرانی سپاسگزاری کرد و گفت: «به عنوان يک موزيسين باور دارم که موسيقی يک زبان بين اللملی است اما فکر می کنم امروز ما از هنر به عنوان زبان مردمی که احتياج به شناختن یکديگر دارند و می خواهند با هم به گفت وگو بنشينند، ياد می کنيم و اين نمايشگاه اين فرصت را برای مردم آمريکا فراهم می آورد تا آثار ايرانيان را ببينند».


سوژه گاو را از طراحی های غار لاسکو الهام گرفته ام . اما اين کار جهان بينی من نيست ، برايم تنها تکنيک است و به آن زياد اعتقاد ندارم اما کارهايی است که می فروشد . ولی برای من زندگی آدم ها مهم است . من مثل يک نويسنده ممکن است يک سال روی يک تابلوام کار کنم
محمد رحيمی

۱۴ تن از نقاشان جوان ایرانی به آمريکا سفر کرده اند تا در نمایشگاه «مریدین» حضور یابند. اما چند تن از آنها از در آميختگی سياست با هنر ناخشنود به نظر می رسند و در پاسخ به اين سوال که چرا با خانم رايس عکس نگرفته اند، عنوان کردند که هنر فراتر از سياست حرکت می کند.


با این حال افشين پيرهاشمی عکس گرفتن با خانم رايس را احترام گذاشتن به کسانی می داند که آنها را به آمريکا دعوت کرده اند.


رنگ های سياه و سفيد با سوژه زن از خصوصيات آثار افشين پيرهاشمی است. او در اين مورد مي گويد: «من با رنگ های سياه و سفيد کار می کنم چون می توانم منظور خودم را برسانم و در ضمن به طراحی نزديک تر است» .


نرگس هاشمی در مورد تکنيک به خصوص اثرش می گويد: «جنس کارم برايم مهم است . اين ها همه تکنيک خراش هستند» .


محمد رحيمی نقاش ۲۷ ساله يک گاو را نقاشی کرده است. طراحی ماهرانه و ترکيب رنگ های قهوه ای و کرم از ويژگی اثر او است. او می گويد :« سوژه گاو را از طراحی های غار لاسکو الهام گرفته ام . اما اين کار جهان بينی من نيست ، برايم تنها تکنيک است و به آن زياد اعتقاد ندارم اما کارهايی است که می فروشد . ولی برای من زندگی آدم ها مهم است . من مثل يک نويسنده ممکن است يک سال روی يک تابلوام کار کنم ».


چند تن از نقاشان، حاضر نشدند درباره آثارشان با رادیو فردا گفت و گو کنند. از ديگر آثار متمایز اين نمايشگاه می توان به اثر سميرا اسکندرفر، مريم فرهنگ جهرمی، پويا آريانپور، مريم قاضيانی، عليرضا معصومی، حامد صميمی و امير علی قاسمی اشاره کرد.


راستين خيريه، از معدود نقاشانی بود که می توان عناصر فرهنگ ايران و نیز مينياتور را در اثر به نمايش درآمده از او، تشخيص داد.


عنوان نمايشگاه، «روياها و آرزوها» بود و در مجموع، می توان روياها و آرزوها نسل جوان که بازتاب موقعيت اجتماعی و سياسی امروز ايران است را در آثار اين نقاشان مشاهده کرد و به فضای گاه تلخ و سياه آنها نزديک تذ شد.


اين نمايشگاه تا ۲۵ ژوئيه ادامه خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG