لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

مصباح يزدی: اعتبار ولايت فقيه به قانون اساسی نيست


محمدتقی مصباح يزدی از جمله روحانيونی است که معتقد است مردم نقشی در مشروعيت بخشيدن به نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند.
محمدتقی مصباح يزدی از جمله روحانيونی است که معتقد است مردم نقشی در مشروعيت بخشيدن به نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند.
آيت الله محمد تقی مصباح يزدی، از روحانيون سرشناس حامی دولت دهم، گفته است: قانون اساسی به تأييد و امضای ولی فقيه اعتبار پيدا می‌کند و اعتبار ولايت فقيه به قانون اساسی نيست.

به گزارش پايگاه اینترنتی آيت الله مصباح يزدی، اين روحانی محافظه کار که روز چهارشنبه در مراسم افتتاح يازدهمين همايش دفتر پژوهش‌های فرهنگی صحبت می کرد، اساس ايجاد نظام اسلامی در زمان غيبت امام دو ازدهم شيعيان را در تبعيت از «فقيه جامع‌الشرايط» دانست.

آيت الله مصباح در ادامه گفته است: «قانون اساسی به تأييد و امضای ولی فقيه اعتبار پيدا می‌کند؛ نه اينکه ـ‌آن‌گونه که بعضی تصور کرده‌اند‌ـ‌ اعتبار ولايت فقيه به قانون اساسی باشد. قانون اساسی بدون امضای ولی فقيه اعتباری ندارد؛ هم‌چنان‌که به فرمايش امام راحل رييس جمهور، بدون نصب از طرف ولی فقيه، طاغوت است.»

محمدتقی مصباح يزدی از جمله روحانيونی است که معتقد است مردم نقشی در مشروعيت بخشيدن به نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند.

وی پيشتر در مقاله‌ای با عنوان «حکومت و مشروعيت» نوشته بود: «از نظر شيعه به همان معياری که حکومت رسول الله مشروعيت دارد، حکومت امامان معصوم و نيز ولايت فقيه در زمان غيبت مشروعيت خواهد داشت. يعنی مشروعيت حکومت هيچگاه مشروط به خواست اين و آن نبوده، بلکه امری الهی و با نصب او بوده است.»

اين در حالی است که ديدگاه برخی ديگر از مراجع شيعه طرفدار نظريه ولايت فقيه از جمله آيت الله حسينعلی منتظری در مقابل نظريه آيت الله مصباح يزدی قرار دارد.

آيت الله منتظری معتقد است که «مشروعيت و مقبوليت نظام بستگی به رضايت‏ ‏و آراء اکثريت مردم دارد، و اين مسئله ای است که هنگام تصويب قانون اساسی‏ ‏مورد توافق خبرگان ملت قرار گرفت و در مقدمه و اصول متعدد قانون اساسی‏ ‏به آن اشاره شده است.»

در مجلس خبرگان رهبری که وظيفه انتخاب و نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی را برعهده دارد نيز دو طيف وجود دارد: در حالی که يک طيف با رهبری اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، معتقدند که به لحاظ فقهی، مشروعيت «حاکم» ناشی از رای و رضايت مردم است، طيف ديگر اين مجلس که در آن چهره های اصولگرايی نظير محمد يزدی، عضو هيئت رييسه خبرگان، احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، و محمد تقی مصباح يزدی حضور دارند، معتقدند که مشروعيت ولی فقيه به رای مردم بستگی ندارد.

آيت الله مصباح يزدی که به عنوان حامی دولت محمود احمدی نژاد در ايران شناخته می شود، اواخر مردادماه سال جاری نیز گفته بود: از زمانی که حکم رييس جمهور از سوی ولی فقيه تنفيذ می شود «اطاعت از او نيز چون اطاعت از خداست.»

اين اظهارات آيت الله مصباح با واکنش هايی از سوی محافظه کاران مواجه شد و دفتر مصباح يزدی اعلام کرد که بخشی از اظهارات اين روحانی محافظه کار توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، حذف شده است.

اين دفتر تاکيد کرده بود که منظور آيت الله مصباح يزدی همه نهادهای قانونی از جمله رييس جمهوری و مجلس بوده است.
XS
SM
MD
LG