لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

سفر خالد مشعل به ايران و روسيه


رییس دفتر سیاسی حماس از آمریکا خواست تا موضع اش را درقبال تشکیلات خودگردان فلسطینی تغییر دهد
رییس دفتر سیاسی حماس از آمریکا خواست تا موضع اش را درقبال تشکیلات خودگردان فلسطینی تغییر دهد

سخنگوی گروه فلسطینی حماس روز پنجشنبه ۲۲ فوريه گفت خالد مشعل رييس دفترسياسی حماس برای جلب حمايت ازتوافقنامه مکه به روسيه و ايران سفر خواهد کرد.


فواز باهوم سخنگوی حماس افزود اين سفر به منظور جلب حمايت از توافقنامه مکه و تلاش برای لغو تحريم های بين المللی عليه تشکيلات خودگردان فلسطينی صورت مي گيرد.


خالد مشعل در راستای جلب حمايت رهبران کشورهای مختلف از توافقنامه مکه و تشکيل «دولت وحدت ملی» روز پنچشنبه وارد قاهره شد.


خالد مشعل به منظور جلب حمايت از توافقنامه مکه و تلاش برای لغو تحريم های بين المللی عليه تشکيلات خودگردان فلسطينی به تهران ومسکو سفر خواهد کرد

اين درحالی است که نشست کميته چهارجانبه خاورميانه در برلين در پايان اين نشست روز چهارشنبه خوداعلام کرد که در انتظار تشکيل دولت جديد فلسطين است تا سپس موضع خود را در برابر آن اعلام کند .


کميته چهار جانبه بين المللی پذيرش موجوديت اسراييل، نفی خشونت و شناسايی قراردادهای امضا شده بين اسراييل و فلسطينی ها را شرط از سرگيری کمک های بين المللی به دولت خودگردان فلسطينی تحت رهبری حماس اعلام کرده بود.


کشورهای غربی پس از پيروزی حماس درانتخابات پارلمانی مناطق فلسطينی کمک های اقتصادی خود را به تشکيلات خودگردان فلسطينی قطع کردند. اين کشور ها از حماس خواسته اند که خشونت را کنار گذاشته و موجوديت اسرييل را به رسميت بشناسد.


«آمريکا موضع خود را تغيير بدهد»


خالد مشعل از آمريکا خواست تا موضع خود را درقبال فلسطينی ها تغيير داده و «واقعيت جديد» پس از تشکيل «دولت وحدت ملی» را به رسميت بشناسد.


آقای مشعل که پس ديدار با عمر موسی دبير کل اتحاديه عرب سخن می گفت، افزود در موضع اروپايی ها تغيير روی داده است. او از آمريکا و اعضای کميته چهارجانبه بين المللی درخواست کرد که به تحولات پس از توافق مکه توجه کنند.


رهبران گروه های رقيب فلسطينی حماس و فتح روز پنج شنبه ۸ فوريه پس از دو روز گفت وگو و مذاکره در مکه در راستای پايان دادن به خشونت ها و تشکيل دولت وحدت ملی به توافق رسيدند. محمود عباس رييس دولت تشکيلات خودگردان فلسطينی و خالد مشعل رهبر در تبعيد حماس «بيانيه مکه» را امضا کردند.


طبق اين توافقنامه، محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، از اسماعيل هنيه خواسته است که مسئوليت تشکيل دولت وحدت ملی را برعهده بگيرد.


اين توافقنامه همچنين چارچوب برنامه سياسی دولت وحدت ملی را مشخص می کند. رهبران دو گروه پيشتر درباره ترکیب هیات وزیران در دولت وحدت ملی به توافق رسيده بودند.


XS
SM
MD
LG