لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

دستور دولت کانادا برای نمايش فیلم مستند «ايرانيوم»


دولت کانادا از اقدامات سفارت ايران در اين کشور برای لغو نمايش فيلم مستند «ايرانيوم» در محل «کتابخانه و آرشیو ملی کانادا» انتقاد کرده است و دستور نمايش اين فيلم مستند را صادر کرده است.

به گزارش روزنامه «نشنال پست»، جيمز مور، وزير ميراث فرهنگی کانادا، روز چهارشنبه در نامه ای ديپلماتيک به ايران با اعتراض به اقدام سفارت جمهوری اسلامی تصريح کرده است: کانادا کشوری آزاد است که آزادی بيان ارزش محوری آن است و اين ارزش قابل معامله نيست.

«کتابخانه و آرشیو ملی کانادا» روز سه شنبه، نمايش فيلم مستند «ايرانيوم» را که در مورد برنامه اتمی ايران است، لغو کرده بود. موسسه‌ای که مسئوليت پخش اين مستند را بر عهده گرفته است می‌گويد دليل اين تصميم، اعتراض سفارت ايران به نمايش اين فیلم مستند بوده است.

در همين حال، جيمز مور به شبکه «سی بی سی» کانادا گفته است که اين فيلم نمايش داده خواهد شد. توافق در اين باره حفظ خواهد شد و فيلم ايرانيوم در محل «کتابخانه و آرشیو کانادا» نمايش داده خواهد شد و نمايش اين فيلم به مکان ديگری منتقل نمی شود و کانادا در برابر اينگونه فشار تسليم نخواهدشد.

جيمز مور اضافه کرده است:«حفظ امنيت مردم ضروری است، ولی ما در برابر کسانی که می خواهند با تهديد به خشونت مردم را سانسور کنند عقب نخواهيم نشست.»

روزنامه های محلی کانادا پيشتر گزارش داده بودند که «فرد ليتوين»، دبير «جامعه سينمايی تفکر آزاد» که در نظر داشت در اولين سال برگزاری جشنواره فيلم «تفکر آزاد» اين مستند را در کتابخانه و آرشیو کانادا در اوتاوا، به نمايش گذارد روز سه شنبه اعلام کرد که به دليل درخواست روز دوشنبه اين کتابخانه، نمايش اين مستند لغو شده است.

به گفته فرِد ليتوين، دليل لغو نمايش «ايرانيوم»، اعتراض سفارت جمهوری اسلامی به نمايش اين مستند بوده است.

علاوه بر اعتراض سفارت جمهوری اسلامی به نمايش «ايرانيوم»، روز سه شنبه و پس از آن که نمايش اين فيلم لغو شد، فردی دو نامه تهديد آميز را که هيچ نشانی بر روی آن نوشته نشده بود به اين کتابخانه تحويل داد و با عجله خارج شد.

«ايرانيوم» مستندی ۷۰ دقيقه‌ای ساخته رافائل شور، خاخام و کارگردان کانادايی- اسرائيلی در مورد برنامه اتمی ايران است و مجموعه‌ای است از مصاحبه‌ با سياستمداران گوناگون و افرادی است که برنامه اتمی ايران را يک تهديد برای غرب می‌دانند و بر اين باورند که ايران به دنبال توليد سلاح اتمی است.

در اين مستند همچنين برخی از ايرانيان مخالف جمهوری اسلامی نيز حضور دارند و به نوشته وبسايت رسمی «ايرانيوم»، شهره آغداشلو نيز راوی اين مستند است.

همچنين وبسايت جشنواره «تفکر آزاد» نيز در مورد اين فيلم نوشته است که «ايرانيوم» نمايانگر «نفرت و خشونت ابراز شده از سوی رهبری بیرحم ايران» است و افزوده است که ايران از زمان انقلاب ۱۳۵۷ همواره «نفرت مطلق» خود از غرب را ابراز کرده و «بيش از سی سال» است که با «ايدئولوژی‌های افراطی» خود «تمام جهان را به وحشت انداخته است.»

رافائل شور پيشتر مستندهای ديگری را در انتقاد از «اسلام‌گرايی افراطی» کارگردانی کرده است که در اين ميان می‌توان به «جهاد سوم» و «جنون» اشاره کرد.

منتقدين آقای شور بر اين باورند که مستندهای وی جانبگيرانه و تبليغاتی است.
XS
SM
MD
LG