لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

مرتضوی: دادستانی در وقايع پس از انتخابات، کارنامه درخشانی دارد


سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران، روز چهارشنبه در مراسم تودیع خود گفت: دادستانی در جريان اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران کارنامه درخشانی داشته است.

آيت‌الله صادق لاريجانی، رييس قوه قضائيه ايران، روز شنبه هفتم شهريور ماه در حکمی، عباس جعفری دولت‌آبادی را به سمت دادستان عمومی و انقلاب تهران را جايگزين سعيد مرتضوی کرد.

یک روز بعد از این تغییر رییس قوه قضاییه طی حکمی آقای مرتضوی را به عنوان معاون غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، منصوب کرد.

سعيد مرتضوی، که نامش با دادگاه‌های مطبوعات و توقيف موقت و بی‌سرانجام تعداد زيادی از نشريات اصلاح‌طلب در سال‌های اخير گره خورده است، از ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۲ و همزمان با احيای دادستانی در زمان رياست آيت‌الله شاهرودی بر قوه قضائيه، سمت دادستان عمومی و انقلاب تهران را بر عهده داشت.

آقای مرتضوی روز چهارشنبه در مراسم توديع خود و معارفه دادستان جديد انقلاب و عمومی تهران، اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران را «فتنه بزرگ» خواند و گفت: «دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اغتشاشات اخير کارنامه درخشانی داشته است.»

پس از اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی شهرهای ايران شاهد تظاهرات معترضان به نتيجه انتخابات بود.

به گفته سخنگوی قوه قضاييه در اين اعتراضات چهار هزار نفر بازداشت شدند که دست کم سيصد نفر از آنها همچنان در زندان به سر می برند.

تعدادی از اين دستگير شدگان در بازداشتگاهها ايران کشته شده و گزارش هايی نيز درباره تجاوز به برخی از آنها منتشر شده است که پرونده های انها در حال بررسی است.

در همين زمينه، عليرضا حسينی بهشتی، عضو کميته پيگيری امور زندانيان و کشته شدگان حوادث پس از انتخابات، روز چهارشنبه اعلام کرد که شمار کشته شدگان اعتراض های خيابانی پس از انتخابات به ۷۲ نفر رسيده است.

سعيد مرتضوی همچنين در مراسم توديع خود گفته است: آغاز مسئوليتش در دادسرای عمومی انقلاب تهران با حوادث ۱۸ تير و ۲۰ خرداد همزمان شده بود که در اين دوران قضات به «سرعت وارد عمل شده و پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دادند.»

طی سال های حضور سعيد مرتضوی در دادستانی تهران، پرونده های مختلفی درباره او مطرح شد.

يکی از نخسيتن پرونده هايی که نام سعيد مرتضوی را در سطح جهانی مطرح کرد، مسئله مرگ زهرا کاظمی، عکاس ايرانی-کانادايی در زندان اوين است. دولت کانادا، سعيد مرتضوی را به قتل زهرا کاظمی متهم کرده و خواهان بازداشت وی است.
XS
SM
MD
LG