لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

واکنش متکی به تصويب قطعنامه نقض حقوق بشر در ايران


منوچهرمتکی، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه از تصويب پيش‌نويس قطعنامه نقض حقوق بشر در ايران در کميته سوم سازمان ملل متحد انتقاد کرد و گفت طرح مساله نقض حقوق بشر «ترفند سياسی» است.

منوچهر متکی که در نشست مطبوعاتی مشترک با وزير امور خارجه زيمبابوه‌ صحبت می‌کرد، گفت: «موجب تاسف است که کشورهايی که دفاعی از عملکرد خود ندارند، برای فرافکنی، اقدام به حرکت‌های سياسی عليه ديگر ملت‌ها و کشورها کنند.»

کميته سوم سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با تصويب پيش نويس قطعنامه‌ای از «نقض جدی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران» عميقا ابراز نگرانی کرد. اين قطعنامه با حمايت آمريکا، اتحاديه اروپا و کانادا مطرح شد که با ۸۰ رای موافق، در برابر ۴۴ رای مخالف و ۵۷ رای ممتنع تصويب شد.

منوچهر متکی روز شنبه از کشورهای غربی خواست تا به آنچه که وی «خيمه شب بازی» خواند، پايان دهند.

منوچهر متکی سپس به انتقاد از کارنامه حقوق بشر کانادا پرداخت و گفت: «امروز بوميان کانادا به شدت از آنچه در کشورشان به عنوان تبعيض عليه بوميان می‌گذرد در رنج هستند. برخی از اساتيد دانشگاه و نويسندگان کانادايی درصدد هستند که اين شرايط دشوار را برای جهانيان فاش کنند.»

منوچهر متکی افزود: «سربازان کانادايی در کنار نيروهای متجاوز آمريکا شريک در قتل و کشتار صدها هزار نفر در عراق و آمريکا هستند. مقامات کانادايی در جايگاهی قرار ندارند که سخن از حقوق بشر مطرح کنند. در عين حال واقعيات صحنه‌های بين‌المللی را نيز حاضر نيستند درست درک کنند.»

وزير امورخارجه جمهوری اسلامی همچنين با اشاره به رای مثبت بوسنی و هرزگوين به قطعنامه نقض حقوق بشر در ايران گفته است: «رهبران بوسنی و هرزگوين می‌گويند ما تحت فشار اتحاديه اروپا بايد اين‌گونه رای دهيم؛ در حالی که ما هرگز کمک‌های ملت ايران در دورانی که کشتار می‌شديم را فراموش نمی‌کنيم.»

تصويب پيش نويس قطعنامه نقض حقوق بشر در ايران با استقبال کانادا و آمريکا رو به رو شد و يک مقام کاخ سفيد در اين باره گفت: «ما از تصويب قطعنامه مرتبط با ادامه نقض حقوق بشر در ايران که با توافق بالايی در کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصويب رسيد استقبال می‌کنيم و از دولت ايران می‌خواهيم تا به تعهداتش در اين زمينه عمل کند.»

مايک همر، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا افزود : «شهروندان ايرانی و ديگران همچنان با سوءرفتار از سوی دولت ايران مواجه هستند.»

در اين قطعنامه از شکنجه، قطع اعضای بدن، سنگسار و «نابرابری گسترده جنسيتی و خشونت عليه زنان» به عنوان مصاديق نقض حقوق بشر ياد شده است.

در اين قطعنامه همچنين از قصور حکومت جمهوری اسلامی در تحقيق درباره مسايل مطرح شده در خصوص نقص حقوق بشر در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری به عنوان «نگرانی ويژه» ياد شده است.

در اين قطعنامه از ايران خواسته شده است تا به تبعض و نابردباری مذهبی پايان دهد و رويکرد خود را در قبال بهائيان تغيير دهد.
XS
SM
MD
LG