لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

مصر قرار بازداشت اسلام گرايان را تمديد کرد


با گسترش موج اسلام گرايی در خاور ميانه، دولت مصر نگران افزايش نفوذ اخوان المسلمين در مصر است
با گسترش موج اسلام گرايی در خاور ميانه، دولت مصر نگران افزايش نفوذ اخوان المسلمين در مصر است

مقام های مصری، روز شنبه،شانزدهم دسامبر، قرار بازداشت ۱۴۰ نفر از دانشجويان اسلام گرا و اعضای گروه اخوان المسلمين را تمديد کردند.


پليس مصر پنجشنبه ۱۴ دسامبر،محمد خيرات الشاطر نايب رئيس گروه اخوان المسلمين را به همراه ده عضو برجسته اين گروه و ده ها نفر از دانشجويان اسلام گرای اين کشوردستگير کرد بود.


گروه اخوان المسلمين در سال ۱۹۲۸ توسط حسن البنا در مصر پايه گذاری شد. انگيزهء اصلی تشکيل اين گروه مقابله با حکومت های عرفی در عالم اسلام و برقراری حکومت دينی بوده است.


اين گروه در مصر و ديگر کشورهای مسلمان به سرعت پيشرفت کرده والبته به عنوان يک گروه شبه نظامی مخفی شناخته شده است.


گروه اخوان المسلمين سرچشمه و الگوی گروه های شبه نظامی اسلام گرا همچون حماس،جماعت الاسلاميه و جهاد اسلامی بوده است.


هشام بدوی، دادستان مصری، گفت که دستور بازداشت ۱۵ روزه اين افراد را صادر کرده است.
دستگير شدگان به اتهام ايجاد ارعاب ميان دانشجويان و توطئه برای براندازی حکومت بازداشت شده اند. مقامات مصری قادرند که مدت بازداشت را برای ادامه تحقيقات تمديد کنند.


وزارت کشور مصر طی بيانيه ای اعلام کرده بود که رهبری گروه اخوان المسلمين مسئول طراحی و اجرای يک رشته نا آرامی در دانشگاه الازهر بوده است.


اين بيانيه به اقدام گروهی از دانشجويان اشاره می کند که چندی پيش با لباس شبه نظاميان در مقابل دفتر رئيس دانشگاه الازهر راهپيمايی کردند.


بر اساس بيانيه وزارت کشور مصر، اخوان المسلمين به تشکيل يک گروه دانشجويی موسوم به " کميته ارعاب" پرداخته و به آنها آموزش هايی در زمينه ورزش های رزمی و کار با سلاح سرد داده است.


گفته می شود که اين آموزش ها به منظور ايجاد نا آرامی در محيط دانشگاه صورت گرفته است.


محمد خيرات الشاطر، يکی از دو معاون محمد مهدی عاکف، رئيس گروه اخوان المسلمين است که روز پنج شنبه در خانه مسکونی اش در شمال شرقی قاهره بازداشت شد.


هر چند که فعاليت رسمی اخوان المسلمين در کشور مصر ممنوع است، اما ۱۷ نفر از اعضا و طرفداران اين گروه به عنوان نامزد مستقل وارد پارلمان مصر شده اند

بعد از آزادی محمود عزت، آقای الشاطر بلند پايه ترين رهبر دستگير شده اخوان المسلمين است.


محمود عزت دبير کل دفتر ارشاد اين گروه بود که بعد از سه ماه زندان در ماه اوت سال پيش آزاد شد.


روز شنبه محمد حابط ، معاون اول گروه اخوان المسلمين، از نحوه اين بازداشت ها انتقاد کرد و گفت که در طی چهار دهه پيش، اخوان المسلمين با استفاده از راه های قانونی اصلاحات به فعاليت های مسالمت آميز پرداخته است.


عبد القليل الشرنوبی، مسئول تارنمای گروه اخوان المسلمين هم اين رشته دستگيری ها را ناشی از حضور فعال سال گذشته اين گروه در پارلمان مصردانست.


اين در حالی است که جرائد نوشته اند که اخوان المسلمين در حال تعليم يک گروه شبه نظامی است.


گزارش وزارت کشور تعداد دستگير شدگان را ۱۴۰ نفر اعلام کرده است ولی مقامات اخوان المسلمين اين رقم را قريب به ۱۸۰ دانشجو و ۱۰ رهبر اخوان المسلمين می دانند.


يک مقام اخوان المسلمين هم ،که نخواست نامش فاش شود ، گفت ۳۰ نفر از بازداشت شدگان در راهپيمايی دانشگاه الازهر شرکت داشته اند.


هر چند که فعاليت رسمی اخوان المسلمين در کشور مصر ممنوع است، اما ۱۷ نفر از اعضا و طرفداران اين گروه به عنوان نامزد مستقل وارد پارلمان مصر شده اند.


به نظر می رسد که با گسترش موج اسلام گرايی در خاور ميانه، دولت مصر نگران افزايش نفوذ اخوان المسلمين در مصر است.


XS
SM
MD
LG