لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

مولن: ايران تسليحات پيشرفته در اختيار گروه‌های شيعه عراق قرار می‌دهد


درياسالار مايک مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز پنجشنبه گفت: ايران تسليحات پيشرفته در اختيار گروه‌های افراطی شيعه عراق قرار می‌دهد، بنابراین هرگونه توافقی که براساس آن قرار باشد نيروهای آمريکايی پس از پايان سال جاری در عراق بمانند، منوط به حل این مساله است.

مايک مولن که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: ایران با هدف کشتار سربازان آمریکایی این سلاح های پیشرفته را در اختیار گروه های افراطی شیعه قرار می دهد.

درياسالار مولن همچنین گفت: ايران با اطلاع کامل رهبری اين کشور مواد منفجره و بمب های کنار جاده ای پيشرفته در اختيار گروه‌های شيعه قرار می‌دهد.

رابرت گيتس، وزير سابق دفاع آمريکا، هفته گذشته در آخرين روز فعاليت خود در وزارت دفاع، نیز گفته بود که ايران ارسال تسليحات پيشرفته برای گروه‌های افراطی شيعه در عراق را افزايش داده تا از اين طريق به هنگام خروج نيروهای امريکايی از عراق باعث افزايش تلفات آنها شود.

در همين حال، درياسالار مولن نيز روز پنجشنبه گفت: «ايرانی‌ها، از گروه‌های شيعه‌ای که نيروهای آمريکايی را به قتل می‌رسانند، مستقيما حمايت می‌کنند و دليلی وجود ندارد که باور کنم که به هنگام کاهش حضور نيروهای آمريکا از عراق آنها اين امر را متوقف می‌کنند.»

به گفته درياسالار مولن ايران در سال ۲۰۰۸ تصميم گرفت تا دخالت در عراق را متوقف کند، ولی اکنون بار ديگر ارسال سلاح برای گروه‌های شيعه عراق را از سر گرفته است تا از اين طريق اعلام کند که با فشار های آنها نيروهای آمريکايی از منطقه خارج شدند.

درياسالار مولن همچنين گفه است: «ترديدی نيست که آنها (ایرانی‌ها) به دنبال نفوذ به ويژه در جنوب هستند. تسليحات پيشرفته ارسال می‌کنند تا نيروهای ما را بکشند، اسناد و مدارک اين را تاييد می‌کنند.»

درياسالار مولن با اين حال می‌گويد، هرگونه توافقی که براساس آن قرار باشد نيروهای آمريکايی پس از پايان سال جاری در عراق بمانند می‌بايست با مهار ايران در اين خصوص همراه باشد.

براساس توافق واشينگتن و بغداد قرار است تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ کليه نيروهای آمريکايی عراق را ترک کنند. اما گفت‌وگوهايی در جريان است تا براساس آن برخی از نيروهای آمريکا در حوزه هايی چون دفاع هوايی در عراق بمانند.

دریاسالار مولن با این حال تاکید کرد بخشی از چهل وشش هزار نیروی نظامی آمریکایی پس از دسامبر سال ۲۰۱۱ در عراق باقی خواهند ماند.

بنابر گزارش ها، میزان تلفات نیروهای امریکایی در عراق در ماه ژوئن به بالاترین سطح طی سه سال اخیر رسید.
XS
SM
MD
LG