لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

پیام رهبران ایران و آمریکا به مناسبت نوروز


سال ۱۳۸۶ خورشيدی در حالی آغاز شد که ايران بيش ازهر زمان ديگری در کانون توجهات سياسی قرار داشت.
سال ۱۳۸۶ خورشيدی در حالی آغاز شد که ايران بيش ازهر زمان ديگری در کانون توجهات سياسی قرار داشت.

رهبران جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود بر«اتحاد ملی و انسجام اسلامی» تاکید کرده و مقامات آمریکایی نیز سال نو را زمان ویژه ای برای شکرگزاری وجشن دانستند.


سال ۱۳۸۶ خورشيدی در حالی آغاز شد که ايران بيش ازهر زمان ديگری در کانون توجهات سياسی قرار داشت.


ايران درحالی سال ۱۳۸۵ را به پايان برد که با خودداری از اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل منتظر صدور قطعنامه تحريم ديگری در سال ۱۳۸۶ است.


پيش نويس قطعنامه جديد عليه ايران هفته گذشته از سوی پنج عضو دائم شورای امنيت شامل آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه به همراه آلمان تهيه شده است که براساس آن، قدرت های جهانی درباره تحريم صادرات اسلحه به ايران و توقيف دارايی های مالی ۲۸ گروه، شرکت و اشخاص درگير در برنامه هسته ای ايران در خارج به توافق دست يافته اند.


ديپلماسی خارجی ايران نه تنها باعث کاهش نگرانی ها نشده است، بلکه رويکرد جديد رويارويی با جامعه جهانی بر دامنه اين نگرانی ها افزوده است.


ايران درحالی سال ۱۳۸۶ را آغاز می کند که در روزهای آخر سال شاهد اعتراض معلمان و زنان بود.


بوش: سال نو فرصتی برای اميدواری به آينده


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در پيامی به مناسبت نوروز، سال نو را به کسانی که اين روز را جشن می گيرند تبريک گفت.


آقای بوش در اين پيام گفت:«نوروز زمان ويژه ای برای شکرگزاری و جشن است. زمانی است برای ميليون ها نفر در سراسر جهان؛ برای کسانی که ميراث فرهنگی شان از ايران، عراق، افغانستان، ترکيه، پاکستان، هند و آسيای ميانه منشا می گيرد، تا سال نو را گرامی دارند.»


رييس جمهوری آمريکا افزود:«اين روز برای هزاران سال فرصتی بوده تا خانواده ها و دوستان گردهم آيند و با نگاهی به سال گذشته با نيرويی جديد، به آينده اميدوار باشند.»


جرج بوش در بخش ديگری از پيام خود گفت:«آمريکا به علت وجود فرهنگ های مختلف قدرت گرفته است و اين خوشبختی ملت ماست که تمامی افراد را با نژاد ها، مذاهب و فرهنگ های مختلف می پذيريم. برگزاری نوروز احترام به ارزش های خانوادگی و سنت و حفظ بافت منحصر به فرد کشور ماست.»


در پايان اين پيام رييس جمهوری آمريکا به همراه همسرش، لورا بوش، «بهترين آرزوها را برای سلامت و شادی در سال آتی نثار» کردند.


خامنه ای: دشمن درصدد از بين بردن وحدت کلمه است


آيت‌الله خامنه‌ای رهبرجمهوری اسلامی در پيامی به مناسبت آغاز سال نو، سال ‪ ۱۳۸۶‬را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام‌گذاری کرد و«ايجاد تفرقه و تضعيف وحدت ملی ايرانيان» و « به‌وجود آوردن مشکلات اقتصادی برای متوقف کردن پيشرفت کشور» را دو روش عمده به گفته وی «دشمنان» برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی برشمرد.



آقای خامنه‌ای با يادآوری آنچه که «جنگ روانی و تلاش‌های موذيانه دشمنان برای ايجاد اختلاف و تفرقه در ميان ملت ايران و در جهان اسلام» توصیف کرد، افزود: «دشمنان به بهانه‌هايی همچون قوميت، مذهب و گرايش‌های صنفی درصدد است وحدت کلمه ملت ايران را از بين ببرد و در جهان اسلام نيز اختلافات مذهبی را دامن بزند و با به‌راه انداختن جنگ شيعه و سنی ميان ملت ايران و جوامع اسلامی فاصله ايجاد کند. »


احمدی نژاد: «مشکل جهان امروز عده‌ای صهيونيست نژادپرست هستند»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در پيام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال يکهزار و سيصد و هشتاد و شش هجری شمسی؛ گفت:«امروز نام ايران و ايرانی به عنوان نماد اخلاق، ايمان، پاکی، فرهنگ، مهرورزی، وحدت و صلابت زبانزد ملت‌های عالم است.»


به گفته آقای احمدی نژاد، «مشکل جهان امروز عده‌ای صهيونيست نژادپرست هستند که با دست‌اندازی به مراکز قدرت و رسانه می‌خواهند جهان را در سختی و فقر و کينه ورزی نگه دارند تا حاکميت خود را تثبيت کنند.»


وی در این پیام گفته است: «ملت بزرگ ايران با اين روند مخالف است و بر مواضع حق خود محکم ايستاده است ولی آنها متوجه نيستند که با روش های شکست خورده به مصاف ارزش های انسانی و تمدن بشری و ملت ها بخصوص ملت بزرگ ايران آمده‌اند.»


رايس: آرزو می کنم سال نو، سال تفاهم بهتر میان ملت ها باشد


کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا در پيامی به مناسبت نوروز، ابراز اميداواری کرد «سال نو تفاهم بهتری را ميان ملت ها، فرصت های تازه ای را برای آزادی، صلح و کاميابی و پيشرفت در حل چالش هايی که منطقه و جهان با آنها روبروست به ارمغان آورد.»


خانم رايس در اين پيام نوروزی افزوده است: « از طرف مردم ايالات متحده آمريکا، نيک ترين آرزوهای خود را برای داشتن سالی سرشار از شادمانی و کاميابی تقديم می داريم.»


وزير امورخارجه آمريکا در بخش ديگری از اين پيام گفته است:« اينجا در ايالات متحده، ما مفتخريم که بسياری از آمريکايی ها در برگزاری جشن نوروز به مردم ايران و ديگرنقاط جهان ملحق می شوند.»


XS
SM
MD
LG