لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

نگرانی ازآزمايش اتمی دوم کره شمالی


سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا می گوید آزمایش اتمی دوم کره شمالی می تواند تلاش دیپاماتیک را به مخاطزه بیاندازد
سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا می گوید آزمایش اتمی دوم کره شمالی می تواند تلاش دیپاماتیک را به مخاطزه بیاندازد

آمريکا می گويد آزمايش هسته ای دوم کره شمالی می تواند تلاش های ديپلماتيک را برای پايان دادن به بحران هسته ای اين کشور، با مخاطره جدی رو به رو سازد.


شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه ۵ ژانويه گفت مذاکرات شش جانبه با کره شمالی برای متقاعد کردن اين کشور از چشم پوشی از برنامه توليد سلاح هسته ای ممکن است تا آخر ماه ژانويه از سر گرفته شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت مذاکرات شش جانبه با کره شمالی برای متقاعد کردن اين کشور از چشم پوشی از برنامه توليد سلاح هسته ای ممکن است تا آخر ماه ژانويه از سر گرفته شود

آقای مک کورمک هشدار داد که هرگونه آزمايش هسته ای جدید کره شمالی می تواند با پيامدهای جدی رو به رو شود و مسير روند مذاکرات سياسی ديپلماتيک را مختل کند.


مقام های کره جنوبی که به دنبال رد يابی فعاليت های هسته ای کره شمالی در يک نقطه مشخص بودند گفته اند که هيچ نشانه ای دال بر تلاش پيونگ يانگ برای انجام آزمايش اتمی دوم باشد به دست نياورده اند.


از مذاکرات شش جانبه بر سر بحران هسته ای کره شمالی که شامل کشورهای چين،ژاپن،روسيه، آمريکا، کره شمالی و کره جنوبی است، در آخرين دور گفت وگوهای ماه گذشته ميلادی پيشرفت زيادی حاصل نشد.


شان مک کورمک از اظهار نظر در اين باره که سازمان های اطلاعاتی امريکا احتمالأ فعاليت هسته ای جديدی از طرف کره شمالی کشف کرده اند يانه خودداری کرد اما گفت ارزيابی های سياسی موجود «هيچ دليلی» که کره شمالی در صدد انجام آزمايش هسته ای جديد باشد به دست نداده است.


در سپتامبر سال ۲۰۰۵، کره شمالی حاضر شد از برنامه هسته ای خود چشم بپوشد به شرطی که آمريکا به اين کشور تضمين امنيت بدهد.


در سپتامبر سال ۲۰۰۵، کره شمالی حاضر شد از برنامه هسته ای خود چشم بپوشد به شرطی که آمريکا به اين کشور تضمين امنيت بدهد

در نهم اکتبر سال ۲۰۰۶، کره شمالی اعلام کرد که انفجار هسته ای موفقيت آميزی را انجام داده است.پس از انفجار هسته ای کره شمالی، کشورهای جهان، يک صدا، اين آزمايش را محکوم کرد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز تحريم های جديدی را عليه کره شمالی اعمال کرد. دوشنبه هجدهم دسامبر، دور تازه گفت و گوهای شش جانبه آمريکا، روسيه، چين، ژاپن، کره شمالی و کره جنوبی بر سر برنامه هسته ای کره شمالی که به مدت ۱۳ ماه متوقف شده بود، از سر گرفته شد.


کره شمالی که اکنون خود را يک قدرت هسته ای می داند می گويد به ازای دست برداشتن از برنامه توليد سلاح هسته ای بايد همه تحريم های سازمان ملل متحد و آمريکا عليه کره شمالی، لغو شود.


XS
SM
MD
LG