لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

ابراز امیدواری اوباما درباره امضای توافقنامه امنیتی توسط جانشین کرزی


 سفر باراک اوباما به افغانستان در سال ۲۰۱۰
سفر باراک اوباما به افغانستان در سال ۲۰۱۰
گزارش ها حاکی است باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا،در سفری اعلام نشده و برای ديدار با نیروهای نظامی این کشور در افغانستان، وارد کابل شد. آقای اوباما همچنین ابراز امیدواری کرده است رییس جمهوری آینده افغانستان پیمان امنیتی بین دوکشور را امضا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس جمهوری آمریکا عصر روز یکشنبه ۲۵ ماه مه وارد پایگاه هوایی بگرام در کابل شده است.

رییس جمهوری آمریکا در جمع نظامیان آمریکایی در پایگاه بگرام از تلاش و دستاوردهای آنها در افغانستان تجلیل کرد.

باراک اوباما همچنین گفته است، آمريکا انتقال مسئوليت های رزمی به نيروهای افغانستان را تا پايان امسال «مسئولانه» تکميل خواهد کرد، اما آموزش نيروهای اين کشور ادامه خواهد يافت.

آقای اوباما قرار است در اين سفر از پیش اعلام نشده با فرماندهان نيروهای آمريکايی مستقر افغانستان ديدار کند و همچنين از سربازان آمريکايی مجروح بستری در بیمارستان عیادت خواهد کرد.

آمريکا هم اکنون بیش از ۳۰ هزار نيرو در افغانستان دارد.

به گزارش رویترز، باراک اوباما در این سفر برنامه ای برای دیدار با مقام های افغانستان ندارد.

آمريکا و افغانستان بر سر پيمانی امنيتی برای حضور نيروهای اين کشور در افغانستان موافقت کرده اند، اما حامد کرزی رييس جمهوری افغانستان، به رغم تایید «لوی جرگه» از امضای آن تاکنون خودداری کرده است. طبق اين موافقتنامه، شماری از سربازان آمريکايی بعد از ۲۰۱۴ می توانند در افغانستان حضور داشته باشند.

اما حامد کرزی با خودداری از امضای اين موافقتنامه عملا تصميم گيری در اين مورد را به جانشين خود واگذار کرده است.

انتخابات رياست جمهوری افغانستان روز ۱۶ فروردين سال جاری برگزار شد که هيچ یک از نامزدها نتوانستند اکثريت لازم را به دست بياورند و انتخابات به دور دوم کشيده شد.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله توانست ۹. ۴۴درصد آرا را کسب کند و پس از او اشرف غنی احمدزی با کسب ۵. ۳۱ درصد آرا قرار گرفت.

هردو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته اند که در صورت پیروزی در انتخابات پیمان امنیتی را امضا خواهند کرد.

به گفته کميسيون انتخابات افغانستان در مجموع نزديک به هفت ميليون نفر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کرده بودند. گفته می‌شود ميزان مشارکت مردان ۶۴ درصد و ميزان مشارکت زنان ۳۶ درصد بوده است.
XS
SM
MD
LG