لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

اوباما: اقدام نظامی محدود عليه حکومت سوريه را بررسی می‌کنيم


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه ۳۰ اوت گفته است که هنوز تضميم نهايی درمورد اقدام نظامی عليه حکومت سوريه را اتخاذ نکرده است، ولی اقدام نظامی «محدود» در اين زمينه را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما که در کاخ سفيد صحبت می‌کرد، گفت که احتمال اقدام نظامی محدود را بررسی می کند و چنين اقدامی کمک خواهد کرد تا نه تنها حکومت سوريه و بلکه ديگر کشور های بدانند که جامعه بين المللی به موضوع هنجار و ممنوعيت استفاده از سلاح شيميايی توجه دارد.

باراک اوباما تصريح کرد که حمله شيميايی در سوريه چالشی برای جامعه جهانی است.

رييس جمهوری آمريکا در ادامه گفت: ما نمی‌توانيم بپذيريم که کودکان، زنان و شهروندان بی‌گناه در ابعادی چنين وحشتناک مورد حمله شيميايی قرار گيرند.

وی همچنین گفت: این مساله برای ما همیت دارد، زمانی که هزاران نفر از جمله صدها کودک بيگناه، به وسيله سلاح هايی که ۹۸ يا ۹۹ درصد مردم می گويند نبايد از آنها حتی در جنگ استفاده کرد، کشته می شوند و اقدامی نمی شود،‌ داريم در اين خصوص پيامی می دهيم.

رييس جمهوری آمريکا اضافه کرد: چنين چيزی خطری برای امنيت ملی ما است.

در همين حال باراک اوباما روز جمعه تصريح کرد که با اعضای کنگره اين کشور در خصوص اقدام عليه حکومت سوريه مشورت خواهد کرد.

پيش از اظهارات بارک اوباما، کاخ سفيد ارزيابی اطلاعاتی در خصوص استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی را منتشر کرد که بر اساس آن ۱۴۲۹ نفر در حمله شيميايی به حومه دمشق در روز چهارشنبه ۲۱ اوت کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

از سوی دیگر روز جمعه بازرسان سازمان ملل متحد که مناطق مورد حمله شيميايی در سوريه را مورد بازدید قرار داده‌اند، قرار است روز شنبه سوريه را ترک کنند.

حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، استفاده ازسلاح شيميايی عليه شهروندان خود را تکذيب کرده و مخالفان مسلح را به استفاده از اين سلاح ها متهم می‌کند. اين در حالی است که آمريکا می‌گويد شواهد کافی در اختيار دارد که نيروهای دولتی از سلاح شيميايی استفاده کرده‌اند.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا نيز ساعاتی پيش از باراک اوباما، بشار اسد را «قاتل» خواند که می‌بايست پاسخگوی استفاده از سلاح شيميايی عليه شهروند سوريه باشد.

وزير امور خارجه آمريکا گفت که حکوکت سوريه « چندين بار» در سال جاری از سلاح‌های شيميايی استفاده کرده است.

جان کری تصريح کرده است که آمریکا اطلاعاتی در اختيار دارد که نشان می‌دهد به عناصری از رژيم سوريه گفته شده بود که با استفاده از ماسک‌های ضدگاز و ديگر تدابير برای حمله شيميايی آماده شوند.
XS
SM
MD
LG