لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

اوباما از سياست های دولت آمریکا در قبال ايران دفاع کرد


یک روز پس از انتقادهای شدید نامزدهای جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ از سیاست های باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در قبال ایران و اسرائیل، آقای اوباما روز پنجشنبه با دفاع از سیاست های دولت خود در قبال ایران گفت که دولتش شدیدترين تحريم ها را تاکنون عليه تهران اعمال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما که با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت:« من فکر می کنم بسيار مهم است به ياد داشته باشيد، به خصوص با توجه به برخی از سر و صدای سياسی که دربيرون وجود دارد، اين دولت (آمريکا) تاکنون به صورت سيستماتيک شدید ترين تحريم ها را بر ايران تحميل کرده است.»

باراک اوباما اضافه کرد، زمانی که وی وارد کاخ سفيد شد جامعه جهانی بر سر چگونگی برخورد با برنامه هسته ای ايران دچار اختلاف بود و ايران برنامه خود را به پيش می برد.

رييس جمهوری آمريکا گفت:«امروز، ايران منزوی شده است و جهان متحد و يکپارچه است و شديدترين تحريم هايی که تاکنون ايران تجربه کرده، عليه اين کشور اعمال می شود و اين (تحريم ها) درداخل ايران نيز موثر بوده اند.»

طی هفته های اخير نامزدهای حزب جمهوريخواه برای انتخابات رياست جمهوری در سال ۲۰۱۲ به شدت از سياست های باراک اوباما در قبال ايران انتقاد کرده و می گويند وی در برابر ايران رويکرد قاطعی را اتخاذ نکرده است.

باراک اوباما بارديگر روزپنجشنبه تاکيد کرده است که همه «گزينه ها» در قبال ايران بر روی ميز قرار دارد. رییس جمهوری آمریکا گفت: «ايران می داند که يک انتخاب دارد.»

رييس جمهوری آمريکا اضافه کرد که راه خروج ايران از انزوای بين المللی، عمل به تعهدات بين المللی و همچنين توقف فعاليت های مربوط به ساخت جنگ افزار هسته ای است.

باراک اوباما تصريح کرد:« اگر آن ها به دنبال دستيابی به سلاح های هسته ای باشند، من با صراحت گفته ام اين بر خلاف منافع امنيت ملی ايالات متحده و بر خلاف منافع امنيت ملی متحدان ما، از جمله اسرائيل است و ما با همکاری جامعه جهانی تلاش خواهيم کرد تا مانع آن بشويم.»

تعدادی از نامزدهای حزب جمهوريخواه روز چهارشنبه در کنفرانس يهوديان جمهوريخواه آمريکا سياست های باراک اوباما درخاورميانه را به باد انتقاد گرفتند.

«ميت رامنی»، که در ميان نامزدهای حزب جمهوريخواه فعلا از ديگران پيشی گرفته است، در سخنان خود گفت برای اعمال فشار به ايران بايد از عمليات پنهانی و خرابکارانه استفاده کرد. وی افزود هدف نهايی در مورد ايران بايد تغيير رژيم در آن کشور باشد. سخنان وی با استقبال فراوانی از سوی حاضرين مواجه شد.

«نيوت گينگريچ» که در ميان نامزدان حزب جمهوريخواه فعلا در مقام دوم قرار دارد گفت تنها سياست اصولی در قبال ايران «تغيير رژيم» است. او گفت در صورت پيروزی تمام روش های موجود و از جمله عمليات پنهانی و خرابکارانه برای مختل کردن برنامه های هسته ای ايران را به کار خواهد بست و ازتمام گروه های مخالف رژيم ايران حمايت خواهد کرد.

«جان هانتسمن» نيز موضع بسيار تندی اتخاذ کرد و گفت اگر ما قبول داريم که نمی توان يک ايران هسته ای را پذيرفت در آن صورت بايد تمام گزينه ها برای پيشگيری از هسته ای شدن ايران را در نظر گرفت.

«ميشل باکمن» نيز تاکيد کرد که وزارت دفاع آمريکا بايد يک نقشه جنگ عليه ايران تهيه کند تا در صورت لزوم آن را به کار گرفت.
XS
SM
MD
LG