لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

باراک اوباما: از ايران خواسته‌ايم هواپيمای بدون سرنشین را به آمریکا بازگرداند


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه گفت که دولت ايالات متحده از ايران خواسته است تا هواپيما تجسسی بدون سرنشين آمريکايی را به اين کشور بازگرداند.

باراک اوباما که درکنفرانس خبری مشترک با نوری المالکی، نخست وزیر عراق صحبت می کرد، گفت:«ما خواستار بازگرداندن آن (هواپيما تجسسی بدون سرنشين آمريکايی) شده ايم. بايد ديد که ايرانی ها چگونه پاسخ می دهند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين نخستين باری است که يک مقام بلندپايه دولت آمريکا تاييد می کند که هواپيمای تجسسی بدون سرنشين «سينتيل RQ-۱۷۰» دراختيار ايرانی ها است.

طبق اين گزارش باراک اوباما همچنين گفته است که درخصوص اين هواپيمای تجسسی بدون سرنشين در ايران اظهار نظر نمی کند، چرا که اطلاعات در اين زمينه محرمانه و طبقه بندی شده است.

مقامات نظامی ايران می گويند :يکشنبه هفته گذشته توانسته اند «يک فروند هواپيمای بدون سرنشين جاسوسی آمريکايی» که در حوالی شهر کاشمر، در عمق ۲۲۵ کيلومتری خاک ايران، در حال پرواز بوده است با «اندکی خسارت» دراختیار بگیرند.

هواپيمای بدون سرنشين آرکيو ۱۷۰ می‌تواند در ارتفاعی بسيار بالا، آن طور که گفته می‌شود ۵۰ هزار پا، پرواز کند و ساعت‌ها در آسمان بماند. بدنه اين هواپيما چندين و چند حس‌گر دارد که می‌توانند ارتباطات الکترونيکی را کنترل کنند و حتی از ذرات درون هوا برای يافتن مواد شيميايی نمونه‌برداری کنند تا مشخص شود که آيا، مثلا در مورد ايران، در منطقه فعاليت اتمی وجود دارد يا خير.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته فرمانده نيروی هوا و فضای سپاه پاسداران با انتشار تصاوير اين هواپيما که از سيمای جمهوری اسلامی پخش شد، اعلام کرد هواپيمای مزبور که «قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز ايران» را داشته، پس از ورود به فضای شرق ايران، «در کمينگاه الکترونيکی نيروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ايران به زمين نشانده شد.»

درهمين حال، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران روز يک‌شنبه بيستم آذرماه در تلويزيون ايران گفت که جمهوری اسلامی هواپيمای بدون سرنشين آمريکا که در شرق کشور سرنگون شده است را به آمريکا پس نمی‌دهد و تهديد کرد که «دشمنان آثار پاسخ‌های ايران را خواهند ديد.»

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسين سلامی در اين گفت و گوی تلويزيونی اظهار داشت که «هر اتفاق نظامی حتما دارای يک ماهيت سياسی است» و «مقابله به مثل آن در عرصه ديپلماسی بايد انجام شود.»
XS
SM
MD
LG