لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

اوباما، جان کری را به عنوان نامزد تصدی وزارت خارجه آمريکا معرفی کرد


باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، روز جمعه اول دیماه جان کری، رئيس کميته روابط خارجی سنا، را به عنوان نامزد تصدی وزارت امور خارجه آمريکا معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، باراک اوباما که به همراه جان کری در کاخ سفيد صحبت می کرد، سناتور کری را فردی با تجربه لازم برای تصدی اين سمت معرفی کرد.

باراک اوباما تصريح کرد: کمتر کسی همانند جان کری شناخت و تجربه کار با روسای جمهور و نخست وزيران را در کارنامه خود دارد.

جان کری که نماينده دمکرات سنا از ايالت ماساچوست است، در صورت تاييد در کنگره، جايگزين هيلاری کلينتون خواهد شد که تصميم گرفته است که از دولت اوباما کناره گيری کند.

طی هفته های اخير گمانه زنی ها در خصوص معرفی شدن سناتور کری به عنوان جانشين هيلاری کلينتون مطرح شده بود.

به گزارش آسوشيتدپرس، انتظار می رود سناتور جان کری ۶۹ ساله به راحتی حمايت سنا را برای برعهده گرفتن اين سمت به دست آورد.

سناتور کری از جمله چهره های جديدی است که در دور دوم رياست جمهوری آمريکا باراک اوباما به دولت وی خواهند پيوست.

باراک اوباما روز جمعه گفت: تجربیات سناتور کری در دوران زندگی اش وی را برای ايفای چنين نقشی آماده کرده است.

جان کری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۴ نامزد حزب دمکرات بود که در مقابل جرج بوش، رئيس جمهور سابق آمريکا شکست خورد.

در حالی باراک اوباما، جان کری را به عنوان نامزد وزير خارجه آمريکا معرفی کرده است که به نظر می رسد خروج سناتور کری از سنا باعث خواهد شد تا جمهوريخواهان بکوشند تا از خالی شدن کرسی سناتور کری در ايالت ماساچوست استفاده کنند.

پيش از سناتور جان کری از سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، به عنوان جانشينی احتمالی خانم کلينتون نام برده می شد. ولی به دنبال انتقادهای شديد سناتور های جمهوريخواه خانم رايس اعلام کرد که از نامزدی برای تصدی اين سِمت صرفنظر کرده است..

جمهوريخواهان از عملکرد سوزان رايس در ارتباط با موضوع حمله افراد مسلح به کنسولگری آمريکا دربنغازی در ليبی و کشته شدن سفير اين کشور به شدت انتقاد کردند.

سوزان رايس در واکنش اوليه خود به اين حمله، آن را با اعتراضات مسلمانان عليه يک فيلم ضداسلامی مرتبط دانسته بود اما بررسی‌های بعدی سازمان اطلاعاتی نشان داد که اين حمله از سوی القاعده و با برنامه‌ريزی قبلی صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG