لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

دفاع اوباما از برنامه شنود مکالمات تلفنی


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه ۱۷ خردادماه (هفتم ژوئن) از برنامه دولت برای شنود مکالمات تلفنی و نظارت بر فعاليت های اينترنتی دفاع کرده و گفته است که کنگره و قضات فدرال براين برنامه نظارت دارند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما تصريح کرد که اين نقض حريم خصوصی برای دفاع از امنيت ايالات متحده ضروری بوده است.

با این حال رییس جمهوری آمریکا گفته است که بر فعالیت های اینترنتی شهروندان و ساکنان آمریکا نظارت نشده است.

وی که از «سيلکون ولی» در ايالت کاليفرنيا بازديد می کرد خطاب به شهروندان آمریکا گفته است:«کسی به مکالمات تلفنی شما گوش نمی دهد.»

رييس جمهوری آمريکا گفته است که اين برنامه به گونه ای طراحی شده است تا بين نگرانی ها در خصوص حريم خصوصی و مساله تامين امنيت شهروندان آمريکا توازن برقرار باشد.

به گفته باراک اوباما، قضات فدرال آمريکا و همچنين اعضای کنگره بر اين برنامه نظارت خواهند داشت و در همين زمينه اطلاعات لازم در اختيار قانونگذاران آمريکايی قرار داده شده است.

روزنامه آمريکايی «واشنگتن پست» روز پنجشنبه گزارش داده بود که مقامات فدرال اين کشور در راستای رديابی فعاليت های افراد با دسترسی به سرور مرکزی شرکت های کامپيوتری مانند،‌ گوگل، اپل و فيس بوک تصاوير، ايميل ها و فايل هايی را استخراج کرده اند.

در همين زمينه، روزنامه بريتانيايی «گادرين» گزارش داده بود که«آژانس امنيت ملی» آمريکا مکالمه ميليون های شهروند آمريکايی را که از سرويس شرکت ورايزون، يکی از بزرگترين شرکت‌های مخابراتی آمريکا، استفاده می کنند را ضبط کرده است.

به گزارش رويترز، انتشار اين دو خبر باعث تشديد بحث ها در خصوص حقوق افراد و محدوده نظارت دولت بر فعاليت های شهروندان پس از حملات تروريستی در يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شده است.

باراک اوباما گفته است که پيشتر نسبت به برنامه شنود و نظارت ترديد هايی داشته است، اما اکنون بارو دارد چنين دخالت محدودی ارزش آن را دارد.

رييس جمهوری آمريکا با اين حال تصريح کرده است که دولت آمريکا مقرارت و مميزی های لازم را طراحی کرده است تا اطمينان حاصل شود که اين برنامه از محدوده در نظر گرفته شده تجاوز نکند.

باراک اوباما گفته است: شما نمی توانيد هم ۱۰۰ درصد امنيت داشته باشيد و ۱۰۰ درصد حريم خصوصی را حفظ کنيد و مشکلاتان صفر باشد. همانگونه که يک جامعه در مقابل انتخاب ها مختلف قرار می گيرد ما نيز می بايست انتخاب کنيم.

«واشينگتن پست» نوشته بود که برنامه نظارت وکنترل شرکت هايی مانند ميکروسافت، اسکايپ، و يوتيوپ در دوران جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، آغاز شد، اما در دولت باراک اوباما اين برنامه توسعه يافته است.

اين در حالی است که کاخ سفيد در واکنش به گزارش های منتشر شده در خصوص شنود شهروندان روز گذشته تأکيد کرده بود که شنود دولتی «تنها محدود به اطلاعات در مورد خود تماس است و شامل محتويات گفت‌وگوهای انجام شده نمی‌شود.»
XS
SM
MD
LG