لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

نامزدهای هشتاد و يکمين اسکار مشخص شدند


آکادمی علوم و هنرهای سينمايی نامزدهای هشتاد و يکمين دوره جوایز اسکار را اعلام کرد.

ديويد فينچر، فيلمساز ۴۷ ساله آمريکايی که پيش از اين فيلم‌های مطرح «هفت» (۱۹۹۵)، «بازی» (۱۹۹۷) و «زودياک» (۲۰۰۷) را ساخته، به خاطر آخرين فيلمش «مورد عجيب بنجامين باتن»، يکی از اميدهای مسلم اسکار امسال است.

«مورد عجيب بنجامين باتن» با بازی برد پيت و کيت بلانچت در ۱۳ رشته نامزد دريافت جايزه اسکار شده است که از ميان آنها می‌توان به بهترين کارگردانی، بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه (اريک راث)اشاره کرد.

فيلم «مورد عجيب بنجامين باتن» برداشتی است تازه و آزاد از داستانی به همين نام اثر فرانسيس اسکات فيتزجرالد در سال ۱۹۲۲ و ماجرای آن به شخصيتی به نام بنجامين بازمی گردد که به هنگام تولد با ظاهری ۷۰ ساله به دنيا می‌آيد و با گذر زمان جوان‌تر می‌شود.

دومين فيلمی که بيشترين اقبال را در اسکار امسال دارد «ميليونر زاغه‌نشین» ساخته دنی بويل، فيلمساز انگليسی است. اين فيلم که يک هفته پيش توانست چهار جایزه را در مراسم گلدن گلوب از آن خود سازد، در ۱۰ رشته، از جمله برای بهترين کارگردانی، بهترين فيلمبرداری و بهترين موسيقی فيلم نامزد دريافت اسکار شده است.

اين فيلم که بخش‌های زيادی از آن در بمبئی فيلمبرداری شده ماجرای موفقيت جوان فقيری به نام جمال از اهالی بمبئی در مسابقه تلويزيونی «چه کسی می‌خواهد ميليونر باشد» است که پيش از اين کودکی خيابانی بوده است.

فيلم پرفروش «شواليه تاريکی»، از سری فيلم‌های «بَت‌من» و هفتمين ساخته کريستوفر نولن، کارگردان بريتانيايی و فيلم «ميلک» به کارگردانی گاس ون‌سنت، فيلمساز آمريکايی، هر کدام نامزد ۸ اسکار شده‌اند.

هيث لجر، بازيگر فقيد استراليايی، که يک سال پيش درگذشت، به خاطر بازی در نقش جوکر در «شواليه تاريکی»، نامزد اسکار نقش مکمل است. لجر جايزه بهترين بازيگر مرد نقش مکمل را در گلدن گلوب نيز دريافت کرده بود.

همچنين شان پن به خاطر بازی در فيلم «ميلک» در نقش هاروی ميلک، نخستين سياستمدار آمريکايی که همجنس‌گرا بود نيز نامزد دريافت اسکار بهترين بازيگر مرد است.

در کنار برد پيت و شان پن، فرانک لانگلا برای بازی در نقش ريچارد نيکسون در فيلم «فراست – نيکسون»، ساخته ران هاوارد، ريچارد جنکينز به خاطر بازی در فيلم «مهمان» و ميکی رورک برای بازی در فيلم «کشتی‌گير» نامزد دريافت بهترين بازيگر مرد شدند.

علاوه بر ديويد فينچر، دنی بويل، گاس ون‌سنت و ران هاوارد، استیون دالدری برای فيلم «کتاب‌خوان» نيز نامزد اسکار بهترين کارگردانی است.
کيت وينسلت که دو جايزه گلدن گلوب را هفته پيش به دست آورد برای ششمين مرتبه نامزد دريافت اسکار بهترين بازيگر زن شده است. بازی او در فيلم «کتاب‌خوان» توجه آکادمی علوم و هنرهای سينمايی را به خود جلب کرده است.

رقيبان وينسلت، آن هاتاوی برای بازی در «ريچل ازدواج می‌کند»، آنجلينا جولی برای فيلم «بچه اشتباهی»، مليسا لئو برای «رود يخ زده» و مريل استريپ برای «ترديد» هستند.

نامزدهای اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی ‌زبان عبارتند از «کلاس» از لورن کانته (فرانسه)، «عقده بادرماينهوف» ساخته اولی ادل (آلمان)، انيميشن«والس با بشير» از آری فولمن (اسرائيل)، «خروجی» از يوجيرو تاکيتا (ژاپن) و «انتقام» از گتس اشپيلمان (اتريش).

برای اسکار بهترين انيميشن سه فيلم «وال ـ ای» از کمپانی پيکسار، «پاندای کونگ‌فوکار» از دريم ورکز و «بلوت» محصول والت ديسنی نامزد هستند.

اسکار مهم‌ترين جايزه سينمايی در جهان به شمار می‌رود و نزديک به ۵۸۰۰ عضو آکادمی علوم و هنرهای سينمايی در ۲۴ رشته سينمايی از ميان پنج نامزد هر رشته برنده اصلی را به شکل مخفی انتخاب می‌کنند.

مراسم هشتاد و يکمين دوره اسکار در ۲۲ ماه فوريه و در سالن کداک‌تیتر هاليوود برگزار می‌شود. اجرای مراسم اسکار امسال را بازيگر استراليايی، هیو جکمن، به عهده دارد.
XS
SM
MD
LG