لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

استقبال آمريکا از تصميم پرويز مشرف


پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، می گوید وضعيت فوق العاده در شانزدهم دسامبر خاتمه خواهد داد
پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، می گوید وضعيت فوق العاده در شانزدهم دسامبر خاتمه خواهد داد

کاخ سفيد روز پنجشنبه از اظهارات پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، مبنی بر پايان دادن به وضعيت فوق العاده در شانزدهم دسامبر، استقبال کرد


دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، افزود: آمريکا اين تصميم را «اقدامی اساسی برای باز گرداندن پاکستان در مسير دمکراسی» می‌داند.


پرویز مشرف که روز پنجشنبه دومين دوره رياست جمهوری خود را آغاز کرد، در يک پيام تلويزيونی خطاب به مردم اعلام کرد که وضعيت فوق العاده در اين کشور را، که از حدود يک ماه پيش به اجرا درآورده، در شانزدهم دسامبر لغو خواهد کرد.


مشرف همچنين کناره گيری خود از مقام فرماندهی ارتش را نقطه عطفی در گذر پاکستان به دمکراسی ناميد و تاکيد کرد انتخابات پارلمانی علی رغم تهديد های مخالفان به تحريم آن، روز ۸ ژانويه، برگزار خواهد شد.


آقای مشرف گفت خوشحال است که اقدامات او موجب شد کشور به مسير دمکراسی باز گردد و در واکنشی به آنچه آنرا نگرش غير واقع بينانه غرب ناميد، اظهار داشت: «ما نيز خواهان دمکراسی، بهبود وضعيت حقوق بشر و آزادی های مدنی هستيم، ولی ما به شيوه خود عمل خوهيم کرد».


آقای مشرف افزود: «ما جامعه و محيط خود را بهتر از هر کسی در غرب می شناسيم».


آقای مشرف که يک روز پس از کناره گيری از مقام فرماندهی ارتش برای دوره پنج ساله جديد رياست جمهوری سوگند ياد کرد، از همه گروه های سياسی پاکستان خواست تا در انتخابات پارلمانی آتی اين کشور شرکت کنند.


پرویز مشرف که از سال ۱۹۹۹ و پس از انجام يک کودتای بدون خونريزی در پاکستان قدرت را در دست دارد در مراسم تحليف خود به عنوان رييس جمهوری غير نظامی از بازگشت بی نظير بوتو و نواز شريف رهبران مخالف خود استقبال کرد و آن را برای مصالحه سياسی مثبت توصيف کرد.


آقای مشرف که يک روز پس از کناره گيری از مقام فرماندهی ارتش برای دوره پنج ساله جديد رياست جمهوری سوگند ياد کرد، از همه گروه های سياسی پاکستان خواست تا در انتخابات پارلمانی آتی اين کشور شرکت کنند

اما هيچ کدام از اين دو رهبر مخالف رييس جمهوری پاکستان در مراسم تحليف او حضور نداشتند.


در همین حال، به نظر می رسد بی نظیر بوتو و نواز شریف درباره مشارکت در انتخابات ماه ژانویه اتفاق نظر ندارند.


در حالی که خانم بوتو پس از آنکه آقای مشرف قول داد که وضعیت فوق العاده را لغو خواهد کرد، اعلام کرد که در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد، اما آقای نواز شریف می گوید درصدد تحریم این انتخابات است.


خانم بوتو از اقدامات اخیر پرویز مشرف استقبال کرد و گفت که آقای مشرف باید اقدامات بیشتری برای جلب اعتماد مردم انجام دهد.


«انتخابت به هر نحویی برگزار می شود»


از سوی دیگر، رييس جمهوری پاکستان خطاب به ديپلمات های خارجی، ژنرال های ارتش و مقامات دولتی که در مراسم سوگند وی حضور داشتند، گفته بود که « اين مرحله مهمی برای گذار پاکستان به وضعيت کامل تحقق دمکراسی به شمار می رود و انتخابات پيش رو در ماه ژانويه به هر نحو ممکنی برگزار خواهد شد.»


پرويز مشرف روز چهارشنبه، ۲۸ نوامبر، از فرماندهی ارتش اين کشور استعفاء کرد و طی مراسمی در يک پادگان نزديک به اسلام آباد، پايتخت، رياست ارتش را به ژنرال اشفق کيانی سپرد.


وی در سخنرانی خود خطاب به نيروهای نظامی اين کشور گفته بود: «شما نجات دهنده پاکستان هستيد. من به اين ارتش افتخار می کنم. من ديگر رييس ارتش نخواهم بود ولی قلبم با شما است.»


ايالات متحده آمريکا و بريتانيا از اقدام پرويز مشرف، در کناره گيری از سمت نظامی اش استقبال کردند.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، اين اقدام را اولين قدم مثبت در بازسازی دموکراسی در پاکستان دانسته و گفته است اکنون وقت آن است تا آقای مشرف وضعيت فوق العاده در پاکستان را لغو کند.


کناره گيری پرويز مشرف از رياست ارتش، يکی از درخواست های اصلی مخالفان سياسی وی بود و احتمال دارد که اقدام روز چهارشنبه او به تحريم انتخابات پارلمانی پاکستان توسط اپوزيسيون پايان دهد.


نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان، که پيشتر اعلام کرده بود انتخابات پارلمانی پاکستان را تحريم می کند، اعلام کرد:« تصميم پرويز مشرف برای کناره گيری از ارتش بسياری از چيزها را تغيير می دهد و من فقط در صورتی انتخابات را تحريم می کنم که تمامی احزاب اپوزيسيون چنين تصميمی بگيرند.»


رييس جمهوری پاکستان ماه اکتبر از سوی نمايندگان مجلس منحل شده اين کشور به اين مقام انتخاب شد ولی بدنبال امتناع دادگاه عالی پاکستان از تاييد اين انتخابات، آقای مشرف در سوم نوامبر حالت فوق العاده اعلام و قانون اساسی را به حال تعليق درآورد.


اعلام وضعيت اضطراری با واکنش مخالفان دولت روبرو شد و تظاهرات گسترده ای عيله اين اقدام به راه افتاد.


XS
SM
MD
LG