لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

گزارش مجلس ایران درباره گسترش اعتياد در ميان جوانان


طبق گزارش مجلس شورای اسلامی آمار دانش آموزان معتاد در ايران را ۲۰ هزار نفر، و در صد معتادان زير ۲۰ سال کشور را ۱۵.۸ درصد از کل جمعيت معتادان اعلام کرده است.
طبق گزارش مجلس شورای اسلامی آمار دانش آموزان معتاد در ايران را ۲۰ هزار نفر، و در صد معتادان زير ۲۰ سال کشور را ۱۵.۸ درصد از کل جمعيت معتادان اعلام کرده است.

سايت رسمی مجلس شورای اسلامی در گزارشی آماری اعلام کرد که ۶۵ درصد جمعيت معتادان کشور را افراد زير ۳۵ سال تشکيل می دهند.


اين گزارش آمار دانش آموزان معتاد در ايران را ۲۰ هزار نفر، و در صد معتادان زير ۲۰ سال کشور را ۱۵.۸ درصد از کل جمعيت معتادان اعلام کرده است.اين گزارش هم چنين تاکيد کرده که از زمان به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در اين کشور بودجه پيشگيری از اعتياد با کاهشی شديد از ۲۰ ميليارد تومان به نزديک به ۲ ميليارد تومان کاهش يافته است.


گسترش مواد مخدر در ميان جوانان


سايت رسمی مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعيت اعتياد در کشور انتشار داده و طی آن اعلام کرده که براساس آمارهای موجود در ستاد مبارزه با مواد مخدر«حدود ۲۰ هزار دانش آموز در کشور در دام اعتياد گرفتار آمده اند».


اين گزارش با اظهار تاسف از وجود چنين جمعيتی از معتادان در بين جمعيت دانش آموزی کشور نوشته که«۶۰۰ هزار نفر از معتادان را کارگران» و «۲۰۰ هزار نفر از معتدان را رانندگان» تشکيل می دهند.


اين آمار در حالی منتشر می شود که مهرماه سال جاری، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدراعلام کرد که«۳۰ هزار دانش آموز معتاد در کشور وجود دارد».


اما اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی و رئيس اين ستاد وجود چنين آماری را تکذيب کرده و گفت«نمی توان گفت که در بين دانش آموزان هيچ معتادی وجود ندارد و يا اينکه تعداد آنها بسيار زياد است ولی در ميان ۱۴ ميليون دانش آموز آمار ۳۰ هزار تايی معتادان عدد قابل توجهی نيست و در اين خصوص بايد تدابير لازم اتخاذ شود».


در گزارش سايت مجلس شورای اسلامی آمده که بيشترين معتادان به مواد مخدر در«محدوده سنی ۲۰ تا ۵۰ سالگی» قرار دارند و اما «بالاترين توزيع فراوانی جمعيت معتادان کشور به تفکيک سنی اولين تزريق مواد، مربوط به محدود ۲۰ تا ۲۴ ساله ها با د ۳۴.۸ درصد» می شود.


«آمار بودجه پيشگيری از اعتياد در سال ۱۳۸۱ برابر با ۹.۷ ميلياد تومان در سال ۱۳۸۲ به ۹.۹ ميلياد تومان افزايش يافته و در سال ۱۳۸۳ خوشبختانه به ۲۰ ميليارد تومان رسيده، اما در سال ۱۳۸۴ با کاهش چشمگيری به ۱۳.۲ ميليارد تومان رسيده و در سال ۱۳۸۵ شاهد کاهش بودجه پيشگيری از اعتياد بوده ايم».
گزارش مجلس شورای اسلامی ایران درباره اعتیاد

پس از آن محدوده ۲۵ تا ۲۹ سال با ۲۶.۴ درصد در مرتبه بعدی و پس از آن افراد زير ۲۰ سال با آمار ۱۵.۸ درصد قرار دارند.محدوده سنی ۳۰ تا ۳۴ قرار دارد، با ۱۲.۸درصد،و افراد بالای ۳۵ سال به بالا هم ۱۰.۲ درصد کل جمعيت معتادان به مواد مخدر را تشکيل می دهند.براساس اين آمارها ۶۵ درصد معتادان کشور زير ۳۵ سال و ميانگين سنی آمار نيز ۳۲.۳ سال است.


بنابر گزارش انتشار يافته از سوی سايت رسمی مجلس شورای اسلامی آمارهای موجود در ستاد مبارزه با مواد مخدر بيانگر آن است که«مصرف مواد مخدر به خصوص ترياک و مشتقات آن به عنوان پرمصرف ترين ماده مخدر، و پس از آن حشيش،و در نهايت هروئين و قرص های روان گردان» از پر مصرف ترين مواد مخدر در ايران هستند».


اين گزارش،با اشاره به اظهارات متناقض مقام های مسئول در مورد آمار معتادان کشور تاکيد کرده که« بدون شک آمار معتادان بنابه دلايل بارز و نهان که در جوامع و فرهنگ های ما وجود دارد، نمی تواند مبتنی بر آمار و اطلاعات دقيقی باشد».


کاهش شديد بودجه پيشگيری


مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نيز کمتر از يک ماه قبل در گزارشی «از شاخص‌های مهم اجتماعی در ايران» اعلام کرد که با استناد به نتايج يک پژوهش انجام شده در مورد اولويت‌بندی آسيب‌های اجتماعی از ديدگاه‌ يک هزار نفر از اعضای هيات علمی دانشگاه ها، قضات، فرهنگيان، کارشناسان، روحانيان، و مديران و معاونين دستگاه ها صورت گرفته است، از بين «۲۸ مسئله اجتماعی مورد سوال اغلب پاسخگويان از بيکاری،اعتياد، فقر، و طلاق به عنوان مهمترين مشکلات اجتماعی کنونی نام برده‌اند».


مرکز پژوهش های مجلس هم چنين روند اعتياد، خودکشی، سرقت، فرار از خانه، قتل، نزاع و جرائم جنسی را مورد بررسی قرار داده و«بررسی روند آسيب‌های ياد شده نشان داده که برخی از آسيب‌ها همانند اعتياد روندی کاملا صعودی دارد به گونه‌ای که ميزان آن در يک دوره هفت ساله تقريبا ۲ برابر شده است».


اين مرکز به مسئولان کشور توصيه کرده«اولين و مهمترين گام برای مقابله با مسائل اجتماعی باور به اجتماعی بودن اين پديده‌ها و توجه به اين نکته است که ريشه آنها را بايد درون جامعه جست و جو کرد».


در ابتدای سالجاری محمود احمدی نژاد طی حکمی اسماعيل احمدی مقدم باجناق خود و فرمانده نيروی انتظامی را با حفظ سمت به عنوان دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز منصوب کرد و آقای احمدی مقدم مبارزه با مواد مخدر را يکی از اهداف نيروی انتظامی و دولت اعلام کرد.


با اين حال در گزارشی که سايت رسمی مجلس شورای اسلامی انتشار داده با اشاره به بودجه تخصيصی دولت به مبارزه با مواد مخدر تاکيد شده«آمارهای موجود در ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان دهنده اينست که بودجه اين بخش دستخوش تغييرات عديده ای شده و بجای اينکه سعی شود بودجه آن افزايش يابد متاسفانه به گونه ای ديگر در آمده است».


بنابر اين گزارش«آمار بودجه پيشگيری از اعتياد در سال ۱۳۸۱ برابر با ۹.۷ ميلياد تومان در سال ۱۳۸۲ به ۹.۹ ميلياد تومان افزايش يافته و در سال ۱۳۸۳ خوشبختانه به ۲۰ ميليارد تومان رسيده، اما در سال ۱۳۸۴ با کاهش چشمگيری به ۱۳.۲ ميليارد تومان رسيده و در سال ۱۳۸۵ شاهد کاهش بودجه پيشگيری از اعتياد بوده ايم».


بنابر اعلام سايت مجلس شورای اسلامی« در سال ۸۵ بودجه اين بخش به ۹ ميليارد تومان و در سال ۱۳۸۶ هم با کاهش بسيار بسيار محسوس به ۲.۴ ميليارد تومان رسيده است».سايت مجلس با اظهار تاسف از کاهش شديد بودجه پيشگيری از اعتياد طی دوره رياست جمهوری آقای احمدی نژاد تاکيد کرده که «براساس اعتقاد کارشناسان، تجربه کشورهای موفق دنيا نشان دهنده اين است که بهترين راه برای مبارزه و کنترل اعتياد در جامعه نخست بر فعاليت های پيشگيرانه و سپر مداخلات درمانی ارتباط می يابد».


روزنامه تهران امروز هفته گذشته در سرمقاله ای با انتقاد از سياست های اخير در خصوص مبارزه با گسترش روز افزون مواد مخدر در ايران،به مقام های کشور هشدار داد که دولت در حال اجرای«مبارزه با معتاد به جای مبارزه با اعتياد» است.


XS
SM
MD
LG