لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

بازداشت پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی


پرستو دوکوهکی، پژوهشگر و روزنامه‌نگار اجتماعی
پرستو دوکوهکی، پژوهشگر و روزنامه‌نگار اجتماعی
در ادامه موج جدید بازداشت فعالان اجتماعی و رسانه‌ای، مأموران امنیتی بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه پرستو دوکوهکی، پژوهشگر و روزنامه‌نگار اجتماعی را بازداشت کرده‌اند. علاوه بر آن از تهران خبر می‌رسد که مرضیه رسولی، روزنامه‌نگار فرهنگی نیز روز سه‌شنبه بازداشت شده‌است.

مقام‌های قضایی تاکنون نسبت به این خبرها واکنشی نشان نداده‌اند و از دلایل بازداشت این دو اطلاعی در دست نیست.

پرستو دوکوهکی نویسنده وبلاگ «زن‌نوشت» و از همکاران سابق شماری از نشریات اصلاح‌طلب مانند: یاس نو، وقایع اتفاقیه و ماهنامه زنان است.

او در سال‌های اخیر به ترجمه و همکاری با «بنیاد شریعتی» اشتغال داشت و مدت‌ها بود در هیچ نشریه‌ای قلم نمی‌زد و به گفته نزدیکان‌اش فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشت.

مرضیه رسولی نیز از روزنامه‌نگاران حوزه فرهنگی و هنری است که در سال‌های اخیر با شماری از نشریات اصلاح‌طلب و مستقل، از جمله روزنامه شرق و اعتماد، همکاری داشته است.

بازداشت خانم دوکوهکی با حضور ماموران امنیتی در منزل وی و با حکم دادستانی صورت گرفته و خانم دوکوهکی پس از آن به بند ۲ الف در بازداشتگاه اوین منتقل شده و وسایل شخصی و کامپیوتری وی ضبط شده است.

خانم دوکوهکی از زمان بازداشت تا به کنون دو بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته و از شروع بازجویی‌ها خبر داده است و به گفته برخی نزدیکان، در تماس تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرده که در اولین جلسه بازپرسی، اتهام تبلیغ علیه نظام به او تفهیم شده است.

در مورد مرضیه رسولی نیز گزارش‌ها حاکی است که وی سه‌شنبه شب در تهران و با اتهام انتسابی اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده و ماموران به هنگام بازداشت وسایل شخصی وی را نیز با خود برده‌اند.

پرستو دوکوهکی پیش از نیز در سال ۸۵ در تجمع مقابل دادگاه انقلاب اسلامی، همراه با ۳۲ فعال حقوق زن دیگر بازداشت شد اما پس از طی روند دادرسی از اتهاماتی مثل «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت كشور»، تبرئه شده بود.

وی که در ماه‌های گذشته پدر خود را از دست داده و در شرایط روحی نامناسب تحت درمان است و به توصیه پزشکان دارو مصرف می‌کند.

در چند هفته گذشته، دور جدیدی از بازداشت‌ روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی آغاز شده که بازداشت پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی تازه‌ترین نمونه از این اقدامات است.

آرش صادقی، فعال دانشجویی، سعید مدنی، روزنامه‌نگار و عضو شورای فعالان ملی مذهبی، احسان هوشمند، فعال ملی مذهبی و پژوهشگر و همچنین فاطمه خردمند، روزنامه‌نگار از دیگر افرادی هستند که در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG