لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

تساوی پرسپوليس و استقلال؛ فقط گوجه فرنگی ها به هدف نشستند


دیدار دو تيم استقلال و پرسپوليس از هفته ششم ليگ برتر فوتبال ايران با تساوی بدون گل به پايان رسيد.

اين دو تيم که جايگاهی در جمع صدرنشينان جدول ليگ دوازدهم ندارند، با حضور حدود ۹۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی و به قضاوت محسن ترکی مقابل هم قرار گرفتند تا هفتاد و پنجمين شهرآورد سرخابی فوتبال تهران را برگزار کنند.

در نيمه نخست که از هيجان و جذابيت بيشتری برخوردار بود، در همان نخستين دقيقه بازی با خطای فشنگچی روی فريدون زندی، استقلال صاحب موقعيت شد اما ضربه ايستگاهی زندی را نيلسون روانه کرنر کرد.

در حالی که در ادامه نيز توپ فقط بر روی دروازه های دو تيم بود، کرنر ارسالی مهدوی‌کيا در چهارمين دقيقه را علی کريمی با ضربه سر و فاصله ای ناچيز به بيرون زد تا نتواند از خروج اشتباه رحمتی به گل برسد.

در دقيقه ۷ فرار زيبای غلامرضا رضايی و توپ ربايی جالب او، پرسپوليس را صاحب موقعيت گل کرد. رضايی اما نتوانست مهدی رحمتی را تسليم کند.

در ادامه و با فروکش تدريجی هجوم های دو تيم، بازيکنان استقلال توپ را به جان واريو رساندند و اين بازيکن برزيلی با شوت سنگينش دروازه پرسپوليس را تهديد کرد.

در دقيقه ۲۴ خطای حمودی روی فشنگچی، ضربه ايستگاهی را برای پرسپوليس مهيا کرد.

مهدوی‌کيا که بازوبند کاپيتانی را هم در اختيار داشت، پشت ضربه ايستاد و رحمتی را به زحمت انداخت. دروازه بان تيم ملی اين توپ را مشت کرد. سپس شوت نکونام با فاصله زياد از روی دروازه پرسپوليس روانه اوت شد.

در دقيقه ۳۱ حرکات پابه توپ و زيبای علی کريمی دفاع استقلال را به هم ريخت. او عرض زمين را طی کرد و پاس ايده آلی را به محمد قاضی داد. اين بازيکن اما با ضربه ای غير دقيق، در گشودن دروازه استقلال ناکام ماند.

هفت دقيقه بعد هم مهدوی‌کيا از فاصله‌ دور ضربه زيبايی را به سمت دروازه استقلال زد که رحمتی توپ را گرفت.

نيمه دوم

در اين نيمه حنيف عمران‌زاده به خط حمله استقلال پيوست تا اين تيم بتواند بهره برداری بيشتری از توپ های بلند داشته باشد.

ده دقيقه از نيمه دوم گذشته بود که حرکت تکنيکی علی کريمی و سانتر اين بازيکن ۳۴ ساله، رحمتی را به خروج و دفع توپ واداشت. در ادامه، امين منوچهری به جای علی حمودی وارد زمين شد تا قلعه نويی با پيش فرض ضعف نيلسون در نبردهای هوايی، تمام توان هجومی خود را بر روی توپ های بلند استوار کند.

در دقيقه ۶۰ اما زمانی که علی کريمی قصد ارسال کرنر را داشت، برخی طرفداران استقلال اقدام به پرتاب سنگ و گوجه فرنگی کردند. پادرميانی رحمتی و ساير آبی پوشان هم کارساز نشد تا جريان بازی برای لحظاتی مختل شود.

دقايقی بعد، اين ماجرا در طرف مقابل زمين نيز تکرار شد. وقتی جان واريو قصد ارسال کرنر را داشت، برخی هواداران پرسپوليس گوجه فرنگی ها و سنگ هايی را در ابعاد مختلف، همراه با بطری های آب به زمين پرتاب می کردند. محسن ترکی از ناظر بازی خواست تا شرايط را آماده شروع مجدد بازی کند.
کريمی و مهدوی‌کيا هواداران‌ تيم خود را به آرامش دعوت کردند اما اين بار هم تا اين اتفاق بيافتد، بازی حدود پنج دقيقه متوقف شد.

در دقيقه ۷۷ کريم انصاری‌فرد جايگزين محمد قاضی شد و باز هم ايمون زايد که در داربی قبلی هت تريک کرده بود، فرصتی برای حضور در زمين پيدا نکرد.

آرش برهانی نيز بيرون آمد و جی‌لويد ساموئل به ترکيب استقلال اضافه شد.

در ادامه، سانتر جان واريو که خوب و موثر بازی می کرد با خروج متزلزل نيلسون همراه شد و به کرنر رفت. سپس رودريگو توزی به جای زندی وارد زمين شد.

در دقيقه ۸۶ هم علی کريمی بيرون رفت تا محمد نوری وارد زمين شود. توزی در دقيقه ۹۱ ضربه محکمی به سمت دروازه پرسپوليس زد اما هدف گيری اشتباه او نيز نتوانست تساوی ۰-۰ را تغيير دهد. گويی بين تمام هدف گيری های اين گردهمايی ۹۰ هزار نفری، فقط گوجه فرنگی های درشت هواداران دو تيم بود که به هدف نشست و بازی را برای دقايقی از جريان انداخت..

نيلسون، سيدجلال حسينی، محسن بنگر، رضا نورمحمدی، مهرداد پولادی، مهدی مهدوی کيا، حسين ماهينی، اميرحسين فشنگچی، علی کريمی (محمد نوری)، غلامرضا رضايی و محمد قاضی (کريم انصاری فرد) بازيکنانی بودند که مانوئل ژوزه سرمربی پرسپوليس به ميدان فرستاد.

برای استقلال هم مهدی رحمتی، علی حمودی (امين منوچهری)، پژمان منتظری، حنيف عمران زاده، اميرحسين صادقی، هاشم بيک زاده، جواد نکونام، فريدون زندی (رودريگو توزی)، فابيو جان واريو، سياوش اکبرپور و آرش برهانی (جی لويد ساموئل) بازی کردند.

اظهارات مربيان

سرمربی تيم فوتبال استقلال در کنفرانس خبری پس از بازی گفت، مهدی رحمتی کم‌کارترين بازيکن دربی بود. امير قلعه نويی ادامه داد: در نيمه دوم ۵۵ درصد توپ دست ما بود. اگر بازيکنان مصدوم برگردند استقلال هميشگی را می بينيد و بسيار اميدوار هستم.

او همچنين گفت: برخی حرف ها را قبول ندارم. شما به من می گوييد فوتبال سنتی بازی کرديم. بازيکنان کجا سنتی بازی کردند؟ من سنتی هستم و شما علمی.

قلعه نويی اين انتقاد که بيک زاده خوب ظاهر نشد را رد کرد و گفت: ۴۸ ساعت ديگر آناليز می کنيم. هاشم خوب بازی کرد و صحبت شما را قبول ندارم. هر وقت دوست داشتيد در خدمت شما هستم و هر کسی خواست دعوتش می کنم تا در آناليز، عملکرد بازيکنان را ببيند.

سرمربی استقلال ضمن تاکيد بر اين که تيمش به سمت قهرمانی می رود، گفت: نکونام نيمه اول تجربه اين بازی را نداشت. نيمه اول کل تيم زياد خوب نبودند اما بعد بهتر شديم. ليدر يک تيم خوب باشد، همه خوب هستند.

قلعه نويی ادامه داد: جو داخل زمين معرفتی بود اما کارهايی که از سوی هواداران شد خوب نبود. در شرايطی که همدل شده بوديم به زلزله زده ها کمک کنيم، اين کار خوب نبود.

اما مانوئل ژوزه درباره تيم برتر زمين، ديدگاهی کاملاً متفاوت داشت و گفت: در اين بازی يک تيم می‌خواست برنده شود که ما بوديم و تيم ديگر دوست داشت بازنده نباشد و ۹۰ دقيقه به دفاع پرداخت.

سرمربی پرتغالی پرسپوليس ادامه داد: دو شانس صد در صد گل داشتيم. تيم حريف تنها دفاع می‌کرد. دروازه بان ما هم حتی يک بار به سختی نيفتاد. آنها قصد داشتند توپ‌های بلند را ارسال کنند و از اين طريق به گل برسند. پس از آن مهاجم بلند قد خود را وارد زمين کردند تا بهتر بتوانند از توپ‌های بلند استفاده کنند. ما بازی خودمان را انجام داديم. اما تماشاگران تمرکز بازيکنان را به هم زدند و دقايقی باعث ايجاد وقفه در بازی شدند.

ژوزه در مورد اينکه شرايط پرسپوليس چه زمانی بهتر می‌شود، گفت: به جرقه‌ای نياز داريم و اميدوار بوديم که جرقه در اين بازی زده شود. اما در بازی های بعد بهتر خواهيم شد.
XS
SM
MD
LG