لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

پرسپوليس حريف ملوان در ديدار فينال جام حذفی شد


تيم پرسپوليس تهران با تک گل وحيد هاشميان تازه نفس يک بر صفر فولاد را در هوای آلوده و پرغبار اهواز شکست داد تا از مرحله نيمه پايانی جام حذفی ايران عبور کند و حريف تيم ملوان در مسابقه پايانی شود.

مسابقه رفت و برگشت پايانی دوشنبه آينده در تهران و جمعه در بندر انزلی انجام می شود تا فصل ۹۰-۱۳۸۹ فوتبال ايران به پايان برسد. قهرمان اين جام به همراه سپاهان، قهرمان ليگ برتر ايران، دو نماينده حتمی ايران در ليگ قهرمانان فصل اينده اسيا خواهند بود.

مسابقه در ورزشگاه تختی اهواز در شرايط بسيار بد جوی برگزار شد.

گرمای بالای ۵۰ درجه و هوای آلوده غبارآلود نفس کشيدن برای تماشاگران را هم مشکل کرده بود... و بازيکنان دو تيم در اين هوای غيراستاندارد برای سلامتی به اصرار مسوول مسابقه ۹۰ دقيقه به دنبال توپ دويدند.

فولاد که با وجود ده نفری شدن زودهنگام کار مشکلی برای صعود به مرحله پايانی داشت، در نيمه نخست تيم برتر ميدان بود و تا پايان نيز حاضر نبود گامی به عقب بردارد.

ياران جوان مجيد جلالی در نيمه بدون گل نخست تا استانه گلزنی پيش رفتند و به لطف بازيکنانی چون رضا نوروزی، آرش افشين و کاوه رضايی بارها از قلب دفاع يک تنه به دروازه عليرضا حقيقی تاختند. اما دروازه بان خوش قامت و با اينده برای تيم ملی اين مسابقه را نيز به مانند مسابقه با سپاهان با دروازه بسته کار را به پايان رساند.

علی دايی در اين مسابقه نيز تيمش را بسيار فکورانه به ميدان فرستاد و با ورود به موقع وحيد هاشميان گل سرنوشت ساز سرخپوشان به ثمر رسيد.
علی حمودی، بازيکن موثر تيم فولاد با دريافت دو کارت زرد پياپی در دقيقه های شش و ۲۳ خيلی زود فولاد را ده نفره کرد.

اين اخراج خيلی زود برای ياران دايی کارساز نبود، اما پايداری حقيقی در برابر مهاجمان مصمم اهوازی کم کم کفه ترازو را به سود تيم تهرانی سنگين کرد.

وقتی در اواخر نيمه نخست شليک هادی نوروزی به ديرک دروازه فولاد خورد زنگ خطر نيمه دوم برای فولاديها به صدا در آمد.

گل وحيد هاشميان در دقيقه ۶۴ پرسپوليس را در موقعيت فيناليست شدن قرار داد و ديرهنگام در اين فصل، دايی را در وعده هايش کارآمد نماياند.

پرسپوليس با اين برد برای دومين فصل پياپی به مربيگری علی دايی به فينال جام حذفی راه پيدا کرده است و در يک قدمی قهرمانی است.
پرسپوليس: عليرضا حقيقی، مجتبی شيری، عليرضا نورمحمدی، ابراهيم شکوری، سامان آقازمانی، مازيار زراع (کاپيتان)، حسين بادامکی، عليرضا محمد (از دقيقه ۵۷ وحيد هاشميان)، محمد نوری، حميدرضا علی‌عسگری (از دقيقه ۶۱ امير حسين فشنگچی) و هادی نوروزی. سرمربی: علی دايی.

فولاد خوزستان: ميثاق معمار‌زاده، جلال کاملی ‌مفرد، اميد خورج، علی حمودی، مهرداد جماعتی، کريم شاهوردی، آندره رينالدو، بختيار رحمانی (از دقيقه ۷۷ سيامک سرلک)، کاوه رضايی (از دقيقه ۶۹ مهرزاد مومنی)، آرش افشين (از دقيقه ۷۳ ياکيته) و رضا نوروزی. سرمربی: مجيد جلالی.

حذف جنجالی استقلال در برابر ملوان ده نفری

در نخستين مسابقه نيمه پايانی جام حذفی فوتبال ايران، آزادی خرمشهر، تيم استقلال تهران در يک بازی جنجالی و پربرخورد در هر نيمه يک گل خورد تا در انزلی دو بر يک مغلوب ملوان ده نفری شود و از رسيدن به «فينال» باز بماند.

هادی تامينی و مهرداد اولادی به ترتيب در دقيقه هشتم و پنجاه و دوم دو بر صفر ملوان را پيش انداختند تا پس از دو اخطاره شدن و اخراج هادی تامينی، فرهاد مجيدی، کاپيتان استقلال در دقيقه ۷۴ فاصله را به حداقل برساند؛ اما تيم تهرانی تا پايان نتوانست از حملات عصبی و عجولانه اش نتيجه بگيرد. اين ويژگی منفی به همراه بخت بد و برخورد دو توپ به ديرک دروازه شب تاری را برای استقلال آفريد.

آبی پوشان که در اين روز به ياد ناصر حجازی، دروازه بان اسطوره ای باشگاه خود و تيم ملی ايران، با پيراهن و شورت مشکی و با تصويری از حجازی بر روی شماره هايشان به ميدان آمده بودند، در پايان با چشمانی گريان شاهد جشن پيروزی و فيناليست شدن تيم باريشه و با تعصب ملوان شدند.

در ورزشگاه تختی انزلی جای خالی به چشم نمی خورد و هواداران بيشتر سپيدپوش ملوان لحظه ای از تشويق تيم شهرشان بازنايستادند.

در اين ديگ جوشان يک بازی پرتحرک و مهيج، اما فاقد تاکتيک و هدفی مشخص به چشم آمد. درخشش های انفرادی در سايه يک بازی شتابزده و احساسی گم شده بود. با اين حال نمی توان از نقش علی حسنی صفت (دروازه بان)، محسن مسلمان و مهرداد اولادی در تيم شمالی و مجتبی جباری و پژمان منتظری در تيم استقلال بی تفاوت گذشت.

اين دو تيم که پيشينه بازيهای تماشايی در سالهای دور و نزديک دارند، اتش اين بازی را در دقيقه هشتم روشن کردند. گريز مسلمان از راست و سپس ضربه کرنر او با ضربه سر هادی تامينی پيشتاخته به تور دروازه وحيد طالب لو رساند. اين گل ورزشگاه را به شور آورد و ياران بی تفاوت استقلال را بهت زده کرد.

جنجال ازدقيقه ۱۵ آغاز شد. شليک هادی شکوری پيشتاخته در حالی به زير ديرک افقی خورد و به سپس توسط دروازه بان مهار شد. روی اين صحنه استقلاليها با اعتراض شديد به گذشت توپ ازخط دروازه اعتقاد داشتند.

نيمه دوم با ادامه حمله های احساسی ياران پرويز مظلومی ادامه شد که پس از مدافعان، آخرين سد دروازه بان با روحيه ملوان بود. پورغلامی که دوران موفقی را در اين فصل گذرانده است، در نيمه مربيان شاگردانش را به ضد حمله های هشيارانه ای دعوت کرد که اين حربه به گل دوم سپيدپوشان با کار خوب محسن مسلمان و قدرت تمام کنندگی مهرداد اولادی در دقيقه ۵۷ به گل دوم انجاميد.

اما سه دقيقه برتری دو بر صفر به طول نيانجاميد که به تصميم کامرانی فر، کمک داور بين المللی باعث شد تا يدالله جهانبازی داور بازی دومين اخطار را به تامينی دهد و مدافع ميانی ملوان اخراج شود.

وقتی شليک فرهاد مجيدی به بدن خورد و به درون گل پيچيد بازی توفانی اعتراض به هر تصميمی بالا گرفت؛ تا آنجا که اعتراضهای فرهاد پورغلامی باعث اخراج سرمربی ملوان و محروميت از نشستن بر روی نيمکت تيمش در بازی رفت پايانی شد.

تيم ملوان: علی حسنی صفت، سعيد سالارزاده، هادی تامينی، بابک پورغلامی، ابوالحسن جعفری، محمد همرنگ، پژمان نوری (کاپيتان)، محسن مسلمان (از دقيقه ۷۸ محمد رستمی)، مهرداد اولادی، محمد نزهتی، محمد حيدری (از دقيقه ۶۴ آلن باسيچ). سرمربی: فرهاد پورغلامی
تيم استقلال: وحيد طالب لو، امير حسين صادقی، هادی شکوری (از دقيقه۶۱ اسماعيل شريفات)، پژمان منتظری، فرزاد آشوبی، مهدی امير‌آبادی، ايمان مبعلی، مجتبی جباری، آرش برهانی(از دقيقه ۸۵ محسن يوسفی)، هوار ملا محمد (از دقيقه ۷۵ حنيف عمران زاده) و فرهاد مجيدی (کاپيتان). سرمربی: پرويز مظلومی.

حاشيه بازی

خبرگزاری مهر در حاشيه اين مسابقه گزارش داد: پيش از آغاز مسابقه در بزرگداشت ناصر حجازی و يادبود سيروس قايقران (کاپيتان تيمهای ملی و باشگاه ملوان) بازيکنان و حاضران در ورزشگاه يک دقيقه سکوت کردند.
خبرنگاران که از تهران برای پوشش ديدار «ملوان – استقلال» به انزلی رفته بودند با مشکلات زيادی برای استقرار در جايگاه خبرنگاران مواجه شدند. اين جايگاه بر خلاف تاکيد مسئولان سازمان ليگ و مسئولان AFC مملو از افرادی بود که اصلا خبرنگار نبودند و اين مسئله مشکلاتی را برای خبرنگاران به وجود آورد.

پيش از آغاز مسابقه بنری که روی آن جمله «ياد و خاطره دو اسطوره فوتبال ايران، مرحوم حجازی و مرحوم قايقران را گرامی می‌داريم» در ورزشگاه به گردش درآمد.

در زمان ورود دو تيم به زمين پژمان نوری پوستر سيروس قايقران و فرهاد مجيدی پوستر ناصر حجازی را در دست داشتند
XS
SM
MD
LG