لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

دولت شیلی برای «پینوشه» مراسم برگزار نمی کند


تجمع طرفداران ژنرال پینوشه مقابل بیمارستان
تجمع طرفداران ژنرال پینوشه مقابل بیمارستان

سخنگوی دولت شیلی می گوید مراسم خاک سپاری ژنرال پینوشه به صورت مراسم تجلیل از یک رییس جمهورسابق نخواهد بود.


ریچارد لوگس وبر سخنگوی دولت شیلی اضافه می کند مراسم تدفین ژنرال پینوشه به صورت تجلیل از یک فرمانده نظامی خواهد بود.


مراسم خاکسپاری ژنرال پینوشه دولت شیلی را بامشکل مواجه کرده است.میشل باچلت، رییس جمهوری کنونی شیلی، پدر خود رازیر شکنجه و در زندان ژنرال پینوشه از دست داده است. میشل باچلت و مادرش پس از مرگ پدرش دستگیر و سپس به خارج از شیلی تبعید شدند.


اگوستو پینوشه، رهبر نظامی پیشین شیلی در روز یک شنبه یازدهم دسامبر به دلیل ایست قلبی در یک بیمارستان نظامی در پایتخت این کشور درگذشت.


ژنرال پینوشه هفته پیش پس از سکته قلبی به بیمارستان منتقل و تحت عمل جراحی «بای پس» قرار گرفت. اما وضعیت سلامتی این ژنرال بازنشسته در روز یکشنبه دهم دسامبر به وخامت گرایید و سرانجام به دلیل ایست قلبی در گذشت.



پينوشه و کودتا


اگوستو پينوشه در بيست و پنجم نوامبر سال ۱۹۱۵ ميلادی بدنيا آمد.ژنرال پينوشه در يک کودتای نظامی و با سرنگونی دولت سالوادور آلنده در سال ۱۹۷۳قدرت را به دست گرفت.


سالوادور آلنده سوسياليست که در يک انتخابات دمکراتيک انتخاب شده بود در جريان حمله نظاميان به کاخ رياست جمهوری کشته شد.


دولت شيلی در آن زمان اعلام کرد آقای آلنده خودکشی کرده است. از سوی ديگر طرفداران آلنده معتقدند او در هنگام درگيری با نيروهای ارتش کشته شده است.


ژنرال پينوشه با اقتدار تمام تا يازدهم مارس ۱۹۹۰ ميلادی به دنبال شکست در انتخابات دسامبر ۱۹۸۹ در شيلی حکومت کرد.


پينوشه و اتهام نقض حقوق بشر و فساد


اگوستو پينوشه به دليل ارتکاب جنايت عليه بشريت تحت تعقيب بين المللی بود و در سال ۱۹۹۷ و در حالی که برای درمان راهی انگليس شده بود، در فرودگاه دستگير شد و پس از مدتی به شيلی بازگردانده شد.


ژنرال پينوشه متهم به نقض حقوق بشرو فساد طی سال های حکومت بر شيلی بود. در دوران حکومت ژنرال پينوشه۱۹۷۳-۱۹۹۰ بيش از سه هزار نفر کشته و ناپديد شدند.

تلاش های دادگاه شيلی طی چند سال اخير برای محاکمه اين رهبر نظامی سابق ناکام مانده بود. وکلای ژنرال پينوشه می استدالال می کردند که او بدليل بيماری قادر نيست در دادگاه حاضر شود.


ژنرال پينوشه در روز تولدش ،۲۶ نوامبر سال ۲۰۰۶ ، با انتشار بيانيه ای «مسئوليت سياسی» همه اقدامات دوران زمامداريش را برعهده گرفت.


دو روز پس ازاين بيانيه ، ژنرال پينوشه به اتهام قتل دو محافظ آلنده تحت «بازداشت خانگی» قرار گرفت.
در اوت سال ۲۰۰۴ در تحقيقی درباره حساب بانکی ژنرال پينوشه مشخص شد که وی طی سال ها حکومت بر شيلی مبلغ ۲۴ ميليون دلار به حساب بانکی خود واريز کرده است.


تحقيقات از آقای پينوشه درباره حساب بانکی اش در واشنگتن بعد از آن صورت گرفت که سنای امريکا وجود چنين حسابی را کشف کرد و سپس کميته مشترکی از اداره ماليات و وزارت دفاع شيلی تحقيقاتی را درباره اين حساب بانکی آغاز کردند.


XS
SM
MD
LG