لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

درخواست عراق از کشورهای خارجی برای پذيرش مجاهدين خلق


سازمان مجاهدين خلق هفته گذشته اعلام کرد نيروهای عراقی با محاصره پايگاه اشرف از ورود غذا و سوخت به این اردوگاه جلوگيری کرده‌ و آزار و اذيت اعضای اين گروه را افزايش داده اند.
سازمان مجاهدين خلق هفته گذشته اعلام کرد نيروهای عراقی با محاصره پايگاه اشرف از ورود غذا و سوخت به این اردوگاه جلوگيری کرده‌ و آزار و اذيت اعضای اين گروه را افزايش داده اند.

سخنگوی دولت عراق از کشورهای خارجی خواسته است تا اعضای سازمان مجاهدين خلق حاضر در اردوگاه اشرف را بپذیرند.

نيروهای سازمان مجاهدين خلق ايران که اکنون بيش از دو دهه است در عراق حضور دارند، در جريان جنگ عراق و ايران برای مبارزه با جمهوری اسلامی به اين کشور رفتند.

با سرنگونی دولت صدام حسين، رييس جمهوری سابق عراق، در سال ۲۰۰۳ و شکل گيری دولت تازه در اين کشور شرايط حضور نيروهای مجاهدين خلق در عراق تغيير کرد.

حکومت تازه عراق که روابط نزديکی با دولت ايران دارد از حضور مجاهدين خلق در اين کشور ابراز نارضايتی کرده و اين گروه را «تروريستی» می داند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، روز پنجشنبه، به خبرگزاری رويترز گفت: «ما تمايل نداريم که مسئوليت گناه حضور يک گروه تروريست در عراق را بپذيريم. اين امر برای ما مشکلاتی در داخل و همچنين با کشور های منطقه درپی خواهد داشت.»

علی الدباغ افزود:«ما از جامعه بين المللی می خواهيم که مکان ديگری به جز عراق برای آنها در نظر بگيرد.»

به گفته سخنگوی دولت عراق، تاکنون هيچ کشوری در اين زمينه پيشقدم نشده است.

آمريکا سازمان مجاهدين خلق را يک سازمان تروريستی می داند. اين در حالی است که اتحاديه اروپا به تازگی پذيرفت که اين گروه را از فهرست سازمان های تروريستی خارج کند.

گروه های حقوق بشری می گويد : اخراج سه هزار و ۵۰۰ عضو مجاهدين خلق از پايگاه اشرف در شمال عراق نقض قوانين بين المللی است.

بر اساس کنوانسيون چهارم ژنو که در سال ۱۹۴۹ در سازمان ملل متحد به تصويب رسيده است، اخراج اجباری افراد، در صورتی که در خطر شکنجه و اعدام باشند، ممنوع است.

اين در حالی که سازمان مجاهدين خلق هفته گذشته اعلام کرد نيروهای عراقی با محاصره پايگاه اشرف از ورود غذا و سوخت به این اردوگاه جلوگيری کرده‌ و آزار و اذيت اعضای اين گروه را افزايش داده اند.

دولت عراق اتهامات سازمان مجاهدين خلق را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اخبار تاييد نشده حاکی از آن که هواپيمای بدون سرنشين ايرانی که نيروهای آمريکايی می گويند در ماه فوريه آن را سرنگون کرده اند، در حال عکس برداری از اين پايگاه اشرف بوده است.

يک سخنگوی ارتش آمريکا روز دوشنبه گفته بود: جنگنده های نيروهای ائتلاف در عراق روز ۲۵ فوريه يک فروند هواپيمای بدون سرنشين ايرانی را در ۱۰۰ کيلومتری شمالی شرقی بغداد ساقط کرده است.

علی الدباغ تاييد نکرد که اين هواپيمای بدون سرنشين توسط نيروهای آمريکايی هدف قرار گرفته يا خود به خود سقوط کرده است، ولی با اين حال او تاکيد کرد ايران کشور مهمی است و حقظ روابط دوستانه با اين کشور برای عراق اهميت دارد.

XS
SM
MD
LG