لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

نظرسنجی درباره برنامه هسته ای ايران در ۲۱ کشور جهان


تاسیسات هسته ای نطنز
تاسیسات هسته ای نطنز
موسسه تحقیقاتی پيو در آمریکا روز جمعه نتايج نظر سنجی از مردم ۲۱ کشور جهان درباره برنامه هسته ای ايران را منتشر کرده است. بيشتر پاسخ دهندگان به اين نظر سنجی با دستيابی ايران به سلاح هسته ای مخالفت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مخالفت با دستيابی ايران به سلاح هسته ای در بين پاسخ دهندگان به اين نظر سنجی در ترکيه، اردن و مصر نيز بالا بوده است.

طبق اين گزارش با اين حال پاسخ دهندگان به اين نظر سنجی در خصوص استفاده از گزينه نظامی برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای ديدگاه های واحدی نداشته اند.

بيشترين حمايت از گزينه نظامی در قبال ايران را پاسخ دهندگان به اين نظر سنجی در آمريکا با ۶۳ درصد داشته اند. اين درحالی است کمترین میزان حمایت از بکارگیری گزینه نظامی در قبال ایران را پاسخ دهندگان در روسیه داشته اند. ۲۴ درصد پاسخ دهندگان به اين نظر سنجی در روسيه از گزینه نظامی حمایت کرده اند.

دست کم ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان به اين نظر سنجی در کشورهای بريتانيا، فرانسه، آلمان، اسپانيا، ايتاليا، هلند و جمهوری چک از گزينه نظامی برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای حمايت کرده اند.

اين در حالی است که اکثريت پاسخ دهندگان به اين نظر سنجی در ترکيه و يونان، دو کشور عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، يا با گزينه نظامی در قبال ايران مخالفت کرده يا به آن پاسخ نداده اند. اما اکثريت پاسخ دهندگان در این دو کشور مخالف دستيابی ايران به سلاح هسته ای بوده اند.

در پاکستان نیز بيش از ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان به نظر سنجی از بلند پروازی های هسته ای ايران حمايت کرده اند.

به رغم اين که قوميت های مختلف در لبنان با برنامه هسته ای ايران مخالفت کرده اند، اما ۷۳ درصد شيعيان در اين کشور از برنامه هسته ای ايران حمايت کرده اند.

در اين نظر سنجی بيش از ۲۶ هزار نفر در ۲۱ کشور در بين ۱۷ مارس تا ۲۰ آوريل سال جاری به پرسش ها در خصوص برنامه هسته ای ايران پاسخ داده اند.

کشورهای غربی و اسرائيل مي گويند ايران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است.

اين در حالی است که ايران با رد اين اتهام می گويد، برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز و برای توليد انرژی است.

در حالی نيتجه اين نظر سنجی منتشر شده است که يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است به تهران سفر کند و در خصوص برنامه هسته ای ايران با مقامات اين کشور مذاکره کند.
XS
SM
MD
LG