لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

«گوشت هر هفته ۱۰۰ تومان گران می شود»


رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران می گوید علت گرانی گوشت صادر کردن ۲۰۰ هزار راس دام زنده به عربستان است
رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران می گوید علت گرانی گوشت صادر کردن ۲۰۰ هزار راس دام زنده به عربستان است

در حالی که مردم کشورهمچنان منتظرند تا محمود احمدی نژاد عوامل پشت پرده گرانی را معرفی کند، گرانی بی سابقه کالاهای اساسی معيشت مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.


روند افزايش قيمت ها در نخستين روزهای فصل سرد زمستان همچنان ادامه دارد که به نظر می رسد این روند ادادمه خواهد داشت.


بنا بر آمار های منتشر شده توسط وزارت بازرگانی شاخص قيمت کالاهای اساسی و خدمات مصرفی نسبت به ماه گذشته ۱/۵ درصد افزايش داشته است .


وب سايت وزارت بازرگانی به عنوان نشان دهنده رسمی شاخص نرخ کالاهای مورد مصرف خانوارهای ايرانی، بيشترين رشد کالاهای اساسی و خدمات مصرفی را طی ماه گذشته در قيمت انواع گوشت (سفيد و قرمز) ، لبنيات ، حبوبات ، سبزيجات و ميوه اعلام کرده است

اين در حالی است که قيمت کالاهای اساسی در سه ماه گذشته نسبت به سه ماه مشابه سال ۸۴ بيش از ۲۵ درصد افزايش را نشان می دهد.


وب سايت وزارت بازرگانی به عنوان نشان دهنده رسمی شاخص نرخ کالاهای مورد مصرف خانوارهای ايرانی، بيشترين رشد کالاهای اساسی و خدمات مصرفی را طی ماه گذشته در قيمت انواع گوشت (سفيد و قرمز) ، لبنيات ، حبوبات ، سبزيجات و ميوه اعلام کرده است.


بنا برگزارش پايگاه اطلاع رسانی قيمت انواع لبنيات نسبت به ماه گذشته بيش از ۳ درصد، تخم مرغ ۳۱/۶ درصد، حبوبات ۷درصد، ميوه ۹ درصد،گوشت قرمز۴/۹ درصد، گوشت سفيد ۵/۸ درصد افزايش داشته اند.


به عبارتی قيمت هر کيلو ماست پاستوريزه بيش از ۷۵۰ تومان ، پنير پاستوريزه هر کيلو ۴۱۰۰ تومان، شير استريليزه هر ليتر ۷۰۵ تومان ، هر کيلو تخم مرغ ۱۲۶۰ تومان، سيب زمينی ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان، هر کيلو انواع حبوبات از ۱۴۵۰ تا ۱۷۷۰ تومان ، گوشت قرمز از ۶۳۷۰ تا ۶۷۱۰ تومان و هر کيلو گوشت مرغ ۱۷۲۰ تا ۱۸۱۰ تومان به فروش می رسد.


اين در حالی است که آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی نيز چندان دقيق به نظر نمی رسد و برخی گزارش ها از افزايش بيشتر قيمت ها حکايت می کند.


قيمت گوشت گوسفند طی روزهای اخير بسيار گران شده، چراکه دولت به صورت رسمی امسال حدود ۲۰۰ هزار راس دام زنده به عربستان صادر کرده که تبعات آن گرانی در بازار داخلی است
رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران

در همين رابطه رييس اتحاديه گوشت گوسفندی تهران در گفت و گو با ايلنا گفت: «مطابق پيش بينی ها و با توجه به اعياد قربان و غدير و نيز ماه های محرم و صفرکه به عيد نوروز ختم می شود، قيمت گوشت هر هفته ۱۰۰ تومان گران می شود».


اين مقام مسئول در تهيه و توزيع گوشت قرمز درباره علت ديگر اين گرانی گفت: «قيمت گوشت گوسفند طی روزهای اخير بسيار گران شده، چراکه دولت به صورت رسمی امسال حدود ۲۰۰ هزار راس دام زنده به عربستان صادر کرده که تبعات آن گرانی در بازار داخلی است».


از سوی ديگر خبرگزاری فارس نيز روز گذشته در گزارشی نوشت: «قيمت کالاهای ضروری مصرفی مردم از برنج، قند و شکر، حبوب، روغن نباتی گرفته تا سيبزمينی، تخممرغ و ميوه افزايش چشمگيری داشته تا حدی که داد فروشندگان اين کالا را هم در آورده که از کمبود مشتری در بازار شکوه دارند».


گرانی کالاهای اساسی در کشور در حالی همچنان ادامه دارد که روز ۶ دی ماه نيز چهار نماينده مجلس در تذکر کتبی به رئيس جمهور خواستار معرفی عوامل پشت پرده گرانی های اخير شدند.


پور فاطمی، نماينده، دشتی و تنگستان در تذکری به وزرای بازرگانی وامور اقتصادی و دارايی خواستار جلوگيری از روند گرانی ۳۵ درصدی روغن و ۳۰ درصدی برنج طی ۴ ماهه اخير شدند.


از سوی ديگر پيش از اين نيز ۲۲‬نماينده ديگر مجلس شورای اسلامی در خصوص افزايش قيمت برخی کالاهای اساسی به وزيران بازرگانی ، جهاد کشاورزی و امور اقتصادی و دارايی تذکر داده بودند.


نان همچنان گران است


علی رغم آن که معاون وزير بازرگانی و رييس سازمان حمايت از مصرف کنندگان پس از گرانی نان ، از بازگشت قيمت نان به نرخ پيشين سخن گفته بود و علت گرانی را عمل خودسرانه اتحاديه نانوايان عنوان کرده بود، گزارش های منتشر شده از فروش نان با ۳۰ درصد افزايش حکايت می کند.


اين در حالی است که پيش از اين محمود طهماسبی، قائم مقام وزير بازرگانی در تعزيرات آرد و نان گفت: «قيمت اين محصول مصرفی با افزايش کيفيت متعادل خواهد شد».


طهماسبی ضمن تاييد افزايش قيمت نان از سوی وزارت بازرگانی به خبرگزاری مهر گفت:« وزارت بازرگانی برای تعيين قيمت نان ار حدود ۸ ماه پيش کار کارشناسی نموده که برخی افراد کار کار شناسی اين وزارت خانه را بدون اعلام رسمی اجرايی کردند».


پس از گرانی نان در سطح کشور وزارت بازرگانی و سازمان تعزيرات حکومتی سعی کردند اين گرانی را عملی خودسرانه از سوی اتحاديه نانوايان عنوان کنند

اين در حالی است که پس از گرانی نان در سطح کشور وزارت بازرگانی و سازمان تعزيرات حکومتی سعی کردند اين گرانی را عملی خودسرانه از سوی اتحاديه نانوايان عنوان کنند.


پس از حدود يک ماه که از ابلاغ نرخ نامه های جنجالی اتحاديه نانوايان درباره نان می گذرد برخی خبرها از فشار بر اتحاديه نانوايان حکايت می کند.


اين در حالی است که معاون اتحاديه نانوايان از استعفای رييس اين اتحاديه خبر داد و گفت:« تصميم گيری درباره نرخ جديد نان با افزايش قيمت نان از دست هيات مديره اتحاديه نانوايان خارج شده و در دست وزارت بازرگانی است که گفته می شود پس از کار کارشناسی به زودی اعلام می شود».


هم اکنون انواع نان بترتيب هر قرص نان لواش ۲۰ تومان، بربری ۱۰۰ تومان و سنگک ۱۰۰ در نانوايی های سراسر کشور به فروش می رسد.


XS
SM
MD
LG