لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

پوتين: دوران گاز ارزان به سر آمده است


نشست وزيران انرژی کشورهای صادرکننده گاز که روز سه شنبه با مشارکت وزيران ‪۱۳‬ کشور در مسکو آغاز به کار کرد. (عکس از ITAR-TASS)
نشست وزيران انرژی کشورهای صادرکننده گاز که روز سه شنبه با مشارکت وزيران ‪۱۳‬ کشور در مسکو آغاز به کار کرد. (عکس از ITAR-TASS)

ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه روز سه شنبه گفت: بحران در اقتصاد جهانی و افزايش هزينه ها به معنی آن است که بهای گاز طبيعی در بازار های بين المللی افزايش خواهد يافت.


آقای پوتين که در نشست وزيران انرژی کشورهای صادر کننده گاز در مسکو صحبت می کرد، افزود: « هزينه های اکتشاف، توليد و انتقال گاز در حال افزايش است، اين به مثابه اين است که هزينه توسعه اين صنعت سر به فلک خواهد کشيد.»


نخست وزير روسيه اضافه کرد:«زمانه منابع انرژی و گاز ارزان در حال به سر آمدن است.»


به گفته آقای پوتین بحران مالی در جهان صعنت گاز را بیشتر از بخش های دیگر انرژی تحت تاثیر قرار خواهد داد.


کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی طی ماه های اخير اقتصاد روسيه را با مشکلاتی مواجه کرده است. روسیه بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد.


قرار است در نشست وزيران انرژی کشورهای صادرکننده گاز که روز سه شنبه با مشارکت وزيران ‪۱۳‬ کشور در مسکو آغاز به کار کرد، درباره اساسنامه تشکيل يک سازمان گازی شبيه به سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، تبادل نظر و تصميم‌ گيری می‌شود.


اين کشورها از سال ۲۰۰۱ در حال مذاکره برای تشکيل «مجمع کشورهای صادر کننده گاز» هستند ولی تاکنون به طور رسمی اين سازمان تشکيل نشده است.


در همین زمینه، غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، روز سه شنبه در مسکو گفت: در نشست امروز کشورهای صادرکننده گاز، اسناد اين سازمان برای شکل‌گيری رسمی آن مورد مذاکره قرار می ‌گيرد.


اوايل سال جاری ميلادی، روسيه، ايران و قطر توافق کردند تا يک «تروئيکای گازی» برای اکتشاف و توليد گاز تشکيل دهند.


در همين حال، آقای پوتين روز سه شنبه گفت: اين سازمان در چارچوب عرف بين المللی فعاليت خواهد کرد.


ايگور سچين، معاون نخست وزير روسيه، نیز در واکنش به گمانه زنی مطبوعات درباره سلطه روسيه بر اين سازمان گازی گفت: همه اعضای اين سازمان از قدرت برابری برخوردار خواهند بود.


اين در حالی است که تشکيل سازمان کشورهای صادر کننده گاز با مخالفت آژانس بين‌المللی انرژی روبه ‌رو شده است.


اين آژانس به توليدکنندگان گاز طبيعی خصوصاً ايران و روسيه نسبت به ايجاد سازمانی همچون اوپک به منظور کنترل قيمت و عرضه گاز طبيعی هشدار داده است.


اتحاديه اروپا نیز در آبان ماه سال جاری هشدار داد که تصميم کشور های ايران، روسيه و قطر برای تشکيل کارتل گازی، مشابه اوپک، ممکن است موجب بازنگری در سياست انرژی اين اتحاديه شود.


فران تارادلاس، سخنگوی کميسيون اتحاديه اروپا، گفته بود که اين اتحاديه ترجيح می دهد تجارت گاز در يک بازار آزاد و شفاف صورت گيرد.


XS
SM
MD
LG