لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

روسيه روابط ديپلماتيک خود را با قطر کاهش می دهد


سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
وزارت امورخارجه روسيه روز دوشنبه اعلام کرد در واکنش به حمله به سفير اين کشور در فرودگاه قطر، مسکو سطح روابط ديپلماتيک خود با دوحه را کاهش می دهد.

به گزارش رويترز، وزارت امور خارجه روسيه می گويد، ولاديمير تيتارنکو، سفير روسيه در قطر، به همراه دو ديپلمات ديگر روز ۲۹ نوامبر در فرودگاه دوحه مورد حمله نيروهای امنيتی قرار گرفته اند.

طبق اين گزارش، ماموران امنيتی و گمرگ قطر خواستار بازرسی از بسته پستی متعلق به سفیر روسیه با اشعه ایکس شده بودند که با مقاومت سفير مواجه می شوند.

طبق اين گزارش، ماموران امنيتی، گمرک و پليس روی خواسته خود مبنی بر بازرسی اين بسته تاکيد کرده و کوشيدند تا به زور آن را بگيرند. در نهايت ماموران به سفير حمله کرده و وی در اين حادثه «مجروح» می شود.

وزارت امورخارجه روسيه می گويد، ولاديمير تيتارنکو پس از اين حمله در بيمارستان بستری شده است.

ولاديمير تيتارنکو پيشتر به ريانووستی گفته بود: «ابتدا اميدور بودم که اين اتفاق به دليل نا آشنايی ماموران گمرگی فرودگاه با کنوانسيون وين رخ داده است که براساس آن ديپلمات ها می توانند بسته های پستی را با خود حمل کنند بدون اين که با اشعه ايکس مورد بازرسی قرار گيرند.»

وزارت امور خارجه روسيه همچنين تاکيد کرده است که اين رويداد «منفی ترين پيامدها» را برای راوبط بين مسکو و دوحه در پی خواهد داشت. اين وزارتخانه مشخص نکرده است که چه اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش رويترز، ولاديمير تيتارنکو گفته است پس از درمان قطر را ترک خواهد کرد. وی همچنين گفته است، اکنون «توپ» در زمين قطر است.

ريانووستی نيز گزارش داده است که وزارت امور خارجه روسيه روز ۳۰ ماه نوامبر سفير قطر در مسکو را به اين وزارت خانه احضار کرد و مراتب اعتراض نسبت به بد رفتاری با سفير روسيه به وی ابلاغ شد.

طبق اين گزارش، وزرت امور خارجه روسيه همچنين يادداشت اعتراض آميزی را تسليم سفير قطر کرده است. قطر تاکنون واکنشی به اين خبر ها نشان نداده است.

به دنبال حوادث ليبی و حمايت قطر از حملات سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، به ليبی، مسکو از اين رويکرد دوحه انتقاد کرده بود. روسيه معتقد بود که به رغم تحريم نظامی ليبی، قطر سلاح در اختيار مخالفان قرار می داده است.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در روزی که به ولاديمير تيتارنکو در فرودگاه دوحه حمله شد، گفته بود:«ما می دانيم که تحريم نظامی در ليبی چگونه اجرا شد و مخالفان سلاح های خود را از طريق کشورهايی چون قطر و فرانسه دريافت می کردند.»
XS
SM
MD
LG