لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

پرسش هایی که باید از احمدی نژاد درباره حقوق بشر در ایران پرسید


تصویر گزارشگر شبکه «ان بی سی» به همراه محمود احمدی نژاد
تصویر گزارشگر شبکه «ان بی سی» به همراه محمود احمدی نژاد
کريم سجادپور از کارشناسان امور ايران و خاورميانه در مرکز پژوهشی «کارنگی» در مطلبی که روزنامه «واشنگتن پست» آن را منتشر کرده می نويسد که سفرهای ساليانه محمود احمدی نژاد به نيويورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همواره در رسانه های آمريکايی و غربی فضايی ايجاد می کند که بيزاری اکثر ايرانيان را برمی انگيزد، ايرانيان می خواهند که اين رسانه ها در مصاحبه ها و فرصت هايی که به وجود می آيد سئوالات دقيق و صريح تری در مورد سياست های داخلی حکومت ايران بپرسند.

کريم سجادپور سپس سئوالاتی را مطرح می کند که به گفته وی از ميان پيشنهادات طرفداران دمکراسی و حقوق بشر در ايران جمع آوری شده که هيچگاه فرصت طرح آن را از مقامات ايران ندارند.

-رهبر و رييس شما، آيت الله خامنه ای ، بيش از ۲۰ سال پيش توسط گروهی اندک از روحانيون ( مجلس خبرگان) برگزيده شد. آيا شما فکر می کنيد آنطور که دفتر رهبر جمهوری اسلامی ادعا می کند، آيت الله خامنه ای نماينده پيامبر اسلام در روزی زمين است؟

-آيت الله خامنه ای از سال ۱۹۸۹ تاکنون از ايران خارج نشده است. تقريبا نيمی از جمعيت ايران پس از آن تاريخ متولد شده اند. شما فکر می کنيد که در يک چنين شرايطی او درک درستی از جهان امروزی دارد؟

-يکی از روحانيون حامی شما، آيت الله مصباح يزدی ، پس از اعلام نتايج بحث برانگيز انتخابات سال ۲۰۰۹ ادعا کرد که تبعيت از شما مثل تبعيت از خداوند است. ولی درماههای اخير وی گفته است که شما و همکارانتان تحت تاثير شيطان هستيد. تغيير موضع خداوند، يا مصباح يزدی در حمايت از شما را چگونه توضيح می دهيد؟

-شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اسفنديار رحيم مشايی رييس دفتر و مشاور ارشد شما در تضمين وامی که به اختلاس سه ميليارد دلاری، بزرگترين اختلاس در تاريخ جمهوری اسلامی، منجر شده دست داشته است. شما با ادعای قطع دست مفاسد اقتصادی به حکومت رسيديد. با رحيم مشايی چگونه برخورد خواهيد کرد؟

-دو رقيب اصلی شما در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ يعنی ميرحسين موسوی ۶۹ ساله و مهدی کروبی ۷۳ ساله حدود يکسال در حالت حبس خانگی و يا قطع کامل ارتباط خود با جهان خارج هستند. به چه دليلی آنها در اين شرايط محبوس شده اند، اگر آنطور که شما ادعا می کنيد آنها هيچ نفوذ و محبوبيتی ندارند چرا هنوز هم در حبس خانگی اند.

-سميه توحيد لو دانشجوی رشته دکترای جامعه شناسی اخيرا در زندان اوين به اجرای نمادين مجازات ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. دليل آن «اهانت به رييس جمهور» ازطريق کمک به کارزار انتخاباتی ميرحسين موسوی بود. فکر می کنيد شلاق زدن زنان به خاطر عقايد سياسی آنها يک روش درست مجازات است؟

-سپتامبر سال گذشته شما گفتيد که « آزادی يک حق الهی» است. آيا اين حق شامل بهاييان نيز می شود که در ايران و توسط حکومت به اشکال مختلف مورد آزار و سرکوب قرار گرفته و تلاش می کنند جوانان خود را که از حق تحصيل در دانشگاهها محروم هستند، آموزش دهند؟

-در ماه مارس شما اعلام کرديد که «ايران بهترين نمونه از اجرای حقوق بشر در جهان است.» پس چرا دولت شما از سفر احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر به ايران جلوگيری کرده و نمی گذارد وی با ديدار از ايران موارد مربوط به نقض حقوق بشر را بررسی کند؟

-براساس نظرسنجی که شبکه خبری بی بی سی در ۲۷ کشور جهان از جمله کشورهايی نظير چين، نيجريه و فيليپين که جزو کشورهای غربی نيستند ، انجام داده ايران از نگاه افکار عمومی اين کشورها بسيار منفی تلقی می شود. ايران حتی پايين تر از رتبه کره شمالی است و فقط ۱۶ درصد از پاسخ دهندگان ديدگاه مثبتی نسبت به ايران دارند. دليل آن چيست؟

-براساس نظر سنجی ديگری که توسط موسسه « زوگبی » انجام شد ميزان حمايت افکار عمومی کشورهای مسلمان از حکومت ايران طی سالهای اخير به شدت کاهش يافته است.«حامد بن جاسم الثانی» نخست وزير قطر اخيرا روابط کشور خود با ايران را چنين توصيف کرده است « آنها به ما دروغ می گويند و ماه به آنها دروغ می گوييم » با يک چنين وضعيتی چرا هنوز هم شما فکر می کنيد که منبعی برای الهام بخشيدن به جهان عرب هستيد؟

-نهادهای بين المللی غيرحکومتی مثل سازمان شفافيت بين المللی، خانه آزادی ( فريدم هاووس) و بانک جهانی اعلام کرده اند که ضريب فساد مالی و اداری، سوء مديريت اقتصادی و سرکوب آزاديها درايران تحت حکومت شما حتی از دوران حکومت حسنی مبارک در مصرو يا زين العابدين علی درتونس شديدتر است. آيا شما مطمئن هستيد که به سرنوشت يک چنين حکومت هايی دچار نخواهيد شد؟

-نزديکترين متحد ايران در سه دهه گذشته يعنی حکومت سوريه بيش از دو هزار و ۶۰۰ تن از مخالفان خود از جمله کودکان را که برای آزادی های سياسی مبارزه می کنند، کشته است. با توجه به ادعاهای حکومت شما در مورد دفاع از حق مظلومان شما مناسبات نزديک خود را با رژيم بشار اسد چگونه توجيه می کنيد؟

-تظاهرات ضد حکومتی در روزهای پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۲۰۰۹ بسيار گسترده و پر شمارتر از هر موردی از تظاهرات در کشورهای خاورميانه بود. با اين وجود شما مخالفان را «خس و خاشاک» ناميديد. آيا از به کار بردن اين عبارات پشيمان نيستيد؟

-براساس اطلاعاتی که در يکی از اسناد افشا شده توسط « ويکی ليکس» قيد شده است، يکی از رهبران قبايل عراق گفته است که حکومت شما برای بسط نفوذ خود در آن کشور برای وی و ساير مقامات و شخصيتهای سياسی عراق امکان صيغه با زنان ايرانی را فراهم کرده است. آيا دولت شما از روشهايی نظير فحشا برای پيشبرد اهداف خود استفاده می کند؟

-در دوره رياست جمهوری شما ايران به تناسب جمعيت خود بالاترين نرخ اجرای مجازات مرگ را در ميان کشورهای جهان داشته است. برخی از اين اعدام ها در ملا عام انجام شده و برخی از اعدامی ها متهم به همجنسگرايی بوده اند. آيا شما به يک چنين عملکردی افتخار می کنيد؟

-علی وکيلی راد که در سال ۱۹۹۱ توسط دستگاه قضايی فرانسه به خاطر قتل شاهپور بختيار از مخالفان رژيم ايران محاکمه و زندانی شده بود، سال گذشته پس از آزادی به ايران بازگشت و از سوی حکومت شما به عنوان يک «قهرمان ملی» مورد استقبال قرار گرفت. چرا حکومت شما تروريست ها را قهرمان می داند؟
XS
SM
MD
LG