لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

ده سال، از «رادیو آزادی» تا «رادیو فردا»


در برنامه ویژه دهمین سالروز تولد، از غروب روز جمعه، هشتم آبان ۱۳۷۷، برابر با ۳۰ اکتبر سال ۱۹۹۸، می شنویم که برای اولین بار صدای بخش فارسی «راديو اروپای آزاد- رادیو آزادی» از پراگ، پايتخت جمهوری چک پخش و در سراسر ایران بر روی موج کوتاه شنيده شد.


همچنین در این برنامه، حرفهای امروز و خاطرات گذشته عده ای از پایه گذاران و همکاران بخش فارسی را می شنویم.


رادیو فردا از آغاز تا امروز


در آغاز کار، برنامه بخش فارسی « رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی» ، آزمایشی و نيم ساعته بود.این برنامه که «بازتاب» نام داشت، به فاصله کوتاهی با گسترش برنامه ها «رادیو آزادی» نامیده شد.


پخش برنامه ای این رادیو نزدیک به چهار سال، تا روز ۱۱ آذر ۱۳۸۱، ادامه و مدت برنامه ها به پنج ساعت افزایش یافت.


این رادیو، به پخش خبر، گزارش، تحليل های سياسی، بحث، مناظره، تبادل نظر و برنامه های فرهنگی می پرداخت.


در کنار این رادیو رفته رفته وبسایتی هم به همان نام بر روی شبکه جهانی اینترنت جای گرفت.


به رغم این تحول در این ده ساله، حتی یک روز هم در پخش برنامه های بخش فارسی «راديو اروپای آزاد- رادیو آزادی»، وقفه ای نیفتاد.


چرا که فاصله هفده روزه را پخش برنامه های آزمایشی به سبک جدید پر کرد. آنگاه، از روز ۲۸ آذر ۱۳۸۱(برابر با ۱۹ دسامبر سال ۲۰۰۲) با نام جديد «راديو فردا» به راديويی ۲۴ ساعته بدل شد که در آغاز حدود دو سوم زمان آن را موسيقی و یک سوم بقيه آن را خبر و گزارش تشکيل می داد.


با افزايش تنوع در برنامه های خبری و گونه های موسيقی، در شش سال گذشته، در کنار راديو، «وب سايت فردا» نيز رشد کرد.


به طوری که امروز «سايت فردا» يکی از پایگاه های خبری مرجع برای دسترسی به خبرهای ايران و جهان است.


همکاران بخش فارسی «راديو اروپای آزاد»، چه در آغاز کار در نزدیک هفت سالی که از عمر «رادیو فردا» می گذرد، تلاش داشته اند که با حفظ بی طرفی و پرهيز از تبليغ ديدگاه های خاص سياسی، اقتصادی و مذهبی و دوری جويی از شايعه پراکنی و جنجال آفرینی، ضمن ارائه خبرهای موثق و تحليل های معتبر درباره رويدادهای ايران وجهان، در حد توان به روشن شدن حقيقت ياری رسانند و در راه گسترش انديشه احترام به حقوق بشر و دموکراسی بکوشند.


سرگذشت این تلاش ده ساله و دغدغه های دیروز و امروز همکاران بخش فارسی «راديو اروپای آزاد- رادیو آزادی» را در این برنامه ویژه می شنوید، همچنین از پاسخ به برخی از انتقادهای شنوندگان.


اگر درباره برنامه های ما نظری دارید، آن را با شرکت در نظرخواهی وب سایت «رادیو فردا» با ما در میان بگذارید.


  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG