لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

راهپیمایی در اعتراض به سفر رفسنجانی به عراق


اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه به کربلا سفر کرد.
اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه به کربلا سفر کرد.
صدها عراقی در شهر رمادی، مرکز استان سنی نشين انبار، عليه سفر اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت ايران، به عراق دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهر کنندگان که پرچم های عراق را دست داشتند به مدت يک ساعت در خيابان های شهر رمادی دست به راهپيمايی زدند.

اکبر هاشمی رفسنجانی برای ديداری سه روزه در عراق به سر می برد.

آقای رفسنجانی در جریان سفر خود با جلال طالبانی، رييس جمهوری، و نوری المالکی، نخست وزير عراق ديدار و گفت وگو کرده است.

سفر این مقام بلندپایه ایرانی از عراق به فاصله کمی بعد از ديدار جلال طالبانی از تهران صورت می گيرد.

در همين حال، طارق الهاشمی، رهبر حزب سنی عراق اسلامی و يکی از معاونان جلال طالبانی، همزمان با سفر اکبر هاشمی رفسنجانی به اين کشور، با انتشار بيانيه ای از آنچه وی اقدامات مداخله جويانه ايران در عراق خواند، انتقاد کرد.

طارق الهاشمی گفته است: مداخله ايران در عراق به شرايط امنيتی و سياسی اين کشور لطمه زده و عراق را تا آستانه يک جنگ داخلی کشانده است. ايران چنين اتهاماتی را رد می کند.

وی اضافه کرده است: «بهبود و توسعه روابط دو کشور نيازمند احترام به مسايل داخلی عراق است، و بر اساس آن بايد حمايت از شبه نظاميان و قاچاق سلاح و مواد مخدر از طريق مرزها متوقف شود.»

جنگ هشت ساله ايران و عراق که تلفات سنگين انسانی در پی داشت، باعث شد که دو کشور تا زمان سقوط صدام حسين، رييس جمهور سابق عراق، در سال ۲۰۰۳ رابطه نزديکی با یکدیگر نداشته باشند.

اما پس از سقوط صدام حسين اکثريت جامعه شيعه عراق توانست نقش وسيع تری در قدرت سياسی به دست بياورد و بسياری از تبعيديان عراقی که سال ها در ايران زندگی می کردند پست های کليدی در اين کشور بر عهده گرفتند.

از سوی ديگر رسانه های ايران گزارش داده اند که آقای هاشمی رفسنجانی در سومين روز ديدار خود از عراق به کربلا سفر کرده است. طبق این گزارش ها همسر وی در یک سانحه رانندگی مجروح شده است..

بنابر اين گزارش ها، اتومبيل حامل عفت مرعشی همراه با همسر سيد احمد خمينی، فرزند آیت الله خمینی، با يکی از موانع بتونی ايست بازرسی برخورد کرده که باعث مجروح شدن سرنشينان اتومبيل شده است.

محسن هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی در اين زمينه گفته است: متاسفانه اتومبيل خانم عفت مرعشی که برای زيارت در راه عزيمت به کربلا بود، دچارسانحه شد که در پی آن جراحت مختصری به ايشان وارد شد.
XS
SM
MD
LG