لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۲

«شورای نگهبان اطلاعات آماری لازم را به رضايی نداده است»


اميدوار رضايی، نماينده مجلس، روز سه شنبه گفته است که شورای نگهبان اطلاعات آماری لازم درباره انتخابات رياست جمهوری را در اختيار محسن رضايی قرار نداده است.

اميدوار رضايی، برادر و نماينده محسن رضايی در شورای نگهبان، می گويد: محسن رضايی پيشنهاد داده بود که آراء حداقل ۱۰ درصد شش استان مورد نظرش بازشماری شود و برای بازشماری آرا نيازمند اطلاعات اوليه‌ای همچون فرم‌های ۲۲ و ۲۸ آماری وزارت کشور و شورای نگهبان هستيم.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، اميدور رضايی افزوده است: «در صورتی که اين آمار ارائه شود می‌توان مدعی شد که نظر آقای رضايی درست بوده يا نه اما متاسفانه هنوز شورای نگهبان اين اطلاعات را در اختيار برادرم قرار نداده است.»

اين در حالی است که روز شنبه به رغم آنکه ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به شورای نگهبان نرفتند، محسن رضايی در اين نشست حاضر شد و سخنگوی اين شورا از پذيرش پيشنهاد محسن رضايی برای بازشماری آراء خبر داده بود.

عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، درباره مذاکرات روز شنبه با محسن رضايی گفته بود: «آقای رضايی پيشنهادهايی داشتند و در نامه‌های قبلی نيز بيان کرده بودند؛ مبنی بر بازشماری برخی از صندوق‌ها در برخی از استان‌ها، که به صورت تصادفی توافق شد برخی از اين صندوق‌ها بازشماری شود. همچنين درخواست داشتند که دستگاه اجرايی اطلاعاتی را در ارتباط با انتخابات در اختيارشان قرار دهند که مقرر شد اين موضوع هم از طريق دستگاه‌های مجری انتخابات پيگيری شود و در اختيارشان قرار گيرد.»

آقای کدخدايی در حالی روز شنبه از پذيرش در خواست های محسن رضايی خبر داده بود که روز سه شنبه اميدوار رضايی از همکاری نکردن شورای نگهبان خبر داده است و می گويد در حال تلاش برای قانع کردن اعضای این شورا برای دريافت اطلاعات آماری است.

در همين زمينه، محسن رضايی پنجشنبه شب در يک برنامه تلويزيونی گفته بود که در بيش از ۱۷۰ حوزه انتخابيه، آراء ريخته شده به صندوق های رای بين ۹۵ درصد تا ۱۴۰ درصد بیش از واجدين شرايط بوده است.

اين در حالی است که اميدوار رضايی می گويد شورای نگهبان پذيرفته است که در ۵۰ شهر ايران بيش از ۱۰۰ درصد واجدين شرايط، رای به صندوق ريخته‌اند.

انتخابات دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۲ خردادماه برگزار شد و وزارت کشور می گويد محمود احمدی نژاد با کسب بيش از ۶۳ درصد آراء در اين انتخابات به پيروزی رسيده است.

سه نامزد ديگر حاضر در اين انتخابات به نتايج اعلام شده اعتراض کرده اند. ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلبان خواستار ابطال نتيجه اين انتخابات هستند.

در پی اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران در روز شنبه هفته گذشته، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی معترضان بوده است که براساس اظهارات مقامات دولتی ايران در اين اعتراضات دستکم ۱۷ نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG