لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

استقبال جبهه مشارکت از راهکارهای رفسنجانی برای بازسازی اعتماد «مردم »


در حالی که رسانه های طرفدار دولت از اظهارات روز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی انتقاد کرده اند، اصلاح طلبان می گويند: راهکارهای ارائه شده توسط رييس مجلس خبرگان می تواند مبنايی برای حل بحران کنونی باشد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، در نماز جمعه تهران از اتفاقات پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران با عنوان «بحران» و «دوران تلخ» ياد کرد و پيشنهاد کرد برای بازسازی اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی اقدام و از زندانيان و آسيب ديدگان حوادث اخير دلجويی شود.

جبهه مشارکت ايران اسلامی روز جمعه در بیانیه ای با استقبال از اين اظهارات اعلام کرده است که اين راهکارهای اکبر هاشمی رفسنجانی می تواند «نقطة شروعی باشد که حاکميت با اجابت آنها گامی به سوی بازسازی اعتماد از دست رفته بردارد.»

جبهه مشارکت در بيانيه خود تصريح کرده است که « مردم انتظاری جز اين ندارند که مشروعيت دولت برآمده از تقلب در ارکان نظام به رسميت شناخته نشود و اجازه داده نشود تا عدم مشروعيت اين دولت به ارکان ديگر نظام نيز سرايت کند.»

جبهه مشارکت همچنين ضمن در خواست آزادی بازداشت شدگان و پایان دادن به فضای امنیتی، هشدار داده است تا «زمانی که اين حداقل خواسته های مردم تحقق پيدا نکنند کودتاگران روی آرامش نخواهند ديد و بيش از همه آنها زيانکاران اين عرصه خواهند بود».

جبهه مشارکت می گوید « نماز جمعه اين هفته تهران با حضور ميليونی مردم تهران شکوهی بيسابقه و تاريخی داشت»

«نقطه عطف ديگر»

در همين زمينه، غلامحسين کرباسچی، دبيرکل حزب کارگزاران سازندگی، در مطلبی در روزنامه اعتماد ملی، نماز جمعه به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی را مهمترين رويداد پس از انتخابات رياست جمهوری و «نقطه عطف ديگری» در تاريخ ايران دانسته است.

آقای کرباسچی در ادامه تصريح کرده است: اکبر هاشمی رفسنجانی «بدون ابايی صحيح ترين واژه‌ای را که مناسب اين روزهاست «بحران» را به کار گرفت و در شرايطی که به نظر می‌رسد ديگر گوشی از مسوولان شنيدار پيام مردم نيست برای عبور از بحران راهکار ارائه کرد. ‌هاشمی طرف مردم ايستاد و سعی کرد حلقه واسطی باشد ميان آنها و حکومت».

صادق زيبا کلام نيز در مطلبی در روزنامه اعتماد ملی از اين که اکبر هاشمی رفسنجانی انتخابات ۲۲ خرداد را تاييد نکرد را از نکات مهم موضع گيری رييس مجلس خبرگان دانسته است.

آقای زيبا کلام درباره اظهارات آقای رفسنجانی نوشته است:«نفس اينکه او پذيرفت نتايج انتخابات با ترديدهای جدی روبه‌رو ست و بالاتر از همه، نفس اينکه او به خواست و اراده ارکان قدرت تن نداد و مهر تاييد به نتايج انتخابات ۲۲ خرداد نزد، بزرگترين نکات موضع‌گيری‌های او بود».

از سوی ديگر حسين شريعتمداری، مدير مسئول روزنامه کيهان، در سرمقاله روز شنبه اين روزنامه از اظهارات اکبر هاشمی درباره «بحران» دانستن رويدادهای پس از انتخابات، انتقاد کرده است.

حسين شريعتمداری اظهارات اکبر رفسنجانی در نماز جمعه تهران را « جانبداری آشکار از يک جريان سياسی خاص » دانسته است.

حميد رسايی نماينده اصولگرای مجلس نيز از اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی انتقاد کرده و گفته است در کشور هيچ بحرانی وجود ندارد.

حميدرسايی در گفت و گو با خبرگزاری فارس تصریح کرده است:« امروز در داخل کشور هيچ بحرانی وجود ندارد؛ البته اين اولين بار نيست که آقای هاشمی برخلاف رهبر انقلاب شرايط کشور را بحرانی جلوه می‌دهد که بايد گفت امروز هيچ شرايط بحرانی در کشور وجود ندارد.».

به دنبال اعلام نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی مسالمت آميز معترضان بودند ولی اين اعتراض ها با سرکوب نيروهای امنيتی روبه رو شد.

به گفته مقامات دولتی ايران در جريان رويارويی نيروهای پليس با معترضان تاکنون بیست نفر کشته شده اند، این در حالی است که گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند: تعداد واقعی کشته شدگان بسیار بیشتر از آمار رسمی است.
ن
XS
SM
MD
LG