لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

هشدار سپاه درباره حضور معترضان در راهپيمايی ۲۲ بهمن


در حالی که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از مخالفان در ايران، از معترضان دعوت کرده‌اند تا در راهپيمايی ۲۲ بهمن شرکت کنند، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ هشدار داده است که در صورت شرکت طرفداران جنبش سبز در راهپیمایی این روز با آنها به «شدت» برخورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، سرتيپ پاسدار حسين همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ رو شنبه در يک نشست خبری در تشريح برنامه‌های سپاه برای سالگرد انقلاب با اشاره به احتمال حضور معترضان در راهپيمايی ۲۲ بهمن گفته است: «ما به هيچ عنوان اجازه نمی‌دهيم چيزی به عنوان موج سبز خودی نشان بدهد».

اين فرمانده سپاه درباره حضور معترضان در راهپيمايی روز ۲۲ اضافه کرده است: «قطعاً چنين حرکتی را هم شاهد نخواهيم بود و اگر هم عده قليلی باشند که حرکتی انجام دهند، به شدت برخورد خواهيم کرد».

طی هشت ماه گذشته مقامات امنيتی و نظامی ايران به مخالفان هشدار داده‌اند که در راهپيمايی‌ های خيابانی شرکت نکنند، ولی به رغم اين هشدارها معترضان در خيابان های تهران و برخی شهرها دست به تظاهرات زده‌اند.

در چارچوب چنين رويکردی، احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، روز گذشته با حمايت از اعدام دو زندانی سياسی که گفته می‌شود پيش از انتخابات بازادشت شده بودند، با بيان اينکه «جای رافت نيست»، خواستار برخورد شديدتر قوه قضاييه با «آشوبگران» شده و گفته بود: «۱۸ تير ضعف نشان داديم، بايد پرسيد دستگاه قضايی چند نفر را اعدام کرد که عاشورا به وجود آمد، می‌گويم اگر ضعف نشان دهيد آينده بدتری در انتظار شماست».

اين در حالی است که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، با اعتراض به عملکرد قوه قضائيه جمهوری اسلامی، اعدام‌های اخير چند روز گذشته را محکوم و اجرای اين احکام را عجولانه و با هدف ايجاد ترس برای شرکت نکردن مردم در راهپيمايی روز ۲۲ بهمن ارزيابی کردند.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در ادامه تصريح کرده‌اند که «به نظر که چنين اقدامی برای ايجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپيمايی ۲۲ بهمن است.»

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی با دعوت از مردم برای «حضوری گسترده» در راهپيمايی ۲۲ بهمن تأکيد کرده‌اند که «اکثريت مردم تنها حق خود را می‌خواهند و به دنبال تغييرات ساختاری در اصل نظام نيستند، وليکن به نظر می‌رسد که حاکميت نسبت به همين صدای حق خواهی مردم نيز احساس خطر می‌کند در حالی که شنيدن اين صدای اکثريت و پاسخ به آن تنها راهکار خروج از بحران است.»

نيروهای امنيتی و بسيج به همراه لباس شخصی ها طی هشت ماه گذشته با سرکوب معترضان کوشيده اند تا مانع گسترش اين تظاهرات‌ها بشوند.

معترضان در اين مدت با استفاده از ايامی که راهپيمايی‌های دولتی برگزاری می‌شود، اين روزها را تأثير حضور خود قرار داده‌اند. پيشتر مراسم روز های «قدس» و «۱۳ آبان» تحت الشعاع راهپيمايی معترضان قرار گرفته بود.

در همين زمينه در روز عاشور در تهران و برخی شهرستان‌ها نيروهای امنيتی با معترضان درگير شدند که بنابر اظهارات مقامات ايران در ششم دی ماه و حضور معترضان در مراسم عاشورا دست کم هفت کشته برجای گذاشت و بيش از هزار نفر بازداشت شدند.
XS
SM
MD
LG