لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

آمریکا: ایران تهدیدی برای منطقه است


کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه ،26 نوامبر، گفت پرتاب موشک توسط ایران، برای قدرت نمایی در مقابل جهان است.

خانم رایس افزود: "ایران به وضعیت امنیتی منطقه آگاه است و می داند که درصورت هرگونه اقدامی باید هزینه آن را بپردازد".


ایران پیشتر اعلام کرده بود که در رزمایش موسوم به "رزمایش پیامبر اعظم-2" از موشک هایی با برد بیش از 2 هزار کیلومتر استفاده کرده است.


وزیر امورخارجه امریکا همچنین گفت ایران می کوشد به جهان بگوید "نمی توانید مانع دستیابی ما به سلاح های هسته ایی شوید اماجامعه جهانی باید در پاسخ بگوید ما نخواهیم گذاشت".



همچنین شان مک کورمک ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،روز پنج شنبه 26 نوامبر تهران را به خاطر استفاده از موشک های دوربرد نکوهش کرد.


آقای مک کورمک گفت " قدرت نمایی ایران" را تاکیدی بر این نکته دانست که "ایران در این برهه زمانی و با رژیم کنونی عامل ثبات در منطقه" نیست ، بلکه "ایران منبع بالقوه بی ثباتی در منطقه است".


آغاز رزمایش سپاه پاسداران


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با شلیک موشک های زمین به زمین رزمایش نظامی خود را آغاز کرد.


به گزارش تلویزیون دولتی ایران، سپاه پاسداران رزمایش ده روزه موسوم به "رزمایش پیامبر اعظم-2" را با هدف نمایش "قابلیتهای پدافندی و ظرفیتهای تهاجمی" در منطقه خلیج فارس آغاز کرده است.


در این رزمایش که نیروهای زمینی ،هوایی و دریایی سپاه پاسداران شرکت دارند انواعی از موشک های دور دوربرد که قابلیت حمل کلاهک خوشه ایی دارند بکار گرفته می شود.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا این رزمایش با حضور رحیم صفوی فرمانده سپاه پاسداران و آیت الله نوری همدانی در منطقه عمومی حوض سلطان قم آغاز شد.


دکتر محمدرضا جلیلی از اینسیتو تحقیقات استراتژیک در ژنو در باره ارزش نظامی این رزمایش به رادیو فردا گفت: "این رزمایش بیشتر جنبه سمبلیک دارد و با هدف انتقال این پیام صورت می گیرد که ایران در منطقه خلیج فارس دارای توانمندی های نظامی کافی برای دفاع است".


اقای جلیلی افزود:" هدف ایران از این رزمایش این است که نشان دهد که تنها این امریکا و کشور های هم پیمان نیستند که در منطقه حضور دارند بلکه ایران نیز با توان نظامی در منطقه حاضر است".


به گفته این کارشناس رزمایش های نظامی به طور سنتی با هدف رساندن این پیام که "ناخن ها و داندان های ما تیز است" صورت می گیرد.


آلکس وطنخواه کار شناس مرکز اطلاعاتی جینز نیز به رادیو فردا گفت : " این رزمایش بیش از آن که ارزش نظامی داشته باشد پیامی سیاسی به همراه دارد".


وی می افزاید:"ایران تمایل دارد از یک سو به کشورهای منطقه و امریکا این نکته را گوشزد کند که دارای قابلیت های کافی برای دفاع است و از سوی دیگر به مردم ایران نیز بگوید حاضر نیست از میدان عقب بنیشیند ".


XS
SM
MD
LG