لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

«فشارها ايران را به سمت انتخاب گزينه درست هدايت می کند»


کاندولیزا رایس می گوید فشارهای بین المللی ایران را وادر به انتخاب گزینه درسخ خواهد کرد
کاندولیزا رایس می گوید فشارهای بین المللی ایران را وادر به انتخاب گزینه درسخ خواهد کرد

وزير امورخارجه آمريکا از روسيه خواسته است که از ادامه فشار بر ايران برای توقف فعاليت های حساس هسته ای اين کشور حمايت کند.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، برای شرکت در اجلاس وزيران امور خارجه ناتو به بروکسل رفته و قرار است روز جمعه با سرگئی لاوروف، زير امور خارجه روسيه، درباره برنامه هسته ایران مذاکره کند.


آقای لاوروف پیشتر گفته بود در بررسی هر طرحی برای اعمال تحريم های تازه عليه ايران، بايد يافته های اخير سازمان ملی برآورد های اطلاعاتی آمريکا مد نظر قرار گيرد.


اما خانم رايس، که همراه با همتايان بريتانيايی و فرانسوی خود برای تصويب سومين قطعنامه عليه ايران تلاش می کند، روز پنجشنبه هفتم دسامبر گفت : «تصور نمی کنم که (گزارش) سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا، مسير فعلی که در آن قرار داريم را تغيير دهد».


در گزارش ۱۶سازمان اطلاعاتی و امنيتی آمريکا موسوم به سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است که جمهوری اسلامی ايران در سال ۲۰۰۳ برنامه توليد سلاح هسته ای خود را متوقف کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، وزير امور خارجه آمريکا به خبرنگارانی که او را در سفر به بروکسل همراهی می کردند، گفت است که در مذاکره با آقای لاوروف تصريح خواهد کرد که گزارش اطلاعاتی نشان می دهد که ايران در پاسخ به فشار بين المللی کار توليد سلاح اتمی را متوقف ساخت، و اين دليلی است که ادامه منزوی ساختن تهران را توجيه می کند.


وزير امور خارجه آمريکا گفت :«موضوع اين نيست که ايرانی ها روزی از خواب بيدار شدند و گفتند برنامه (توليد سلاح اتمی) را متوقف خواهند ساخت. در حقيقت، این فشار ها ی بين المللی و دقت جامعه جهانی بود که آنها را مجبور کرد چنين کنند».


خانم رایس افزود:« در حقیقت، فشار بین المللی و موشکافی بین المللی می تواند و ممکن است ايرانی ها را به سوی انتخاب گزينه های سالم هدايت کند».


کاندوليزا رايس قراراست روز پنجشنبه با وزيران امور خارجه ايتاليا، بلژيک، بريتانيا و نير با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، و ياپ د هوپ شيفر، دبير کل ناتو، ملاقات کند.


  • «موضوع اين نيست که ايرانی ها روزی از خواب بيدار شدند و گفتند برنامه (توليد سلاح اتمی) را متوقف خواهند ساخت. در حقيقت، این فشار بين المللی و موشکافی های جامعه جهانی بود که آنها را مجبور کرد چنين کنند و همين عامل می تواند و ممکن است ايرانی ها را به سوی انتخاب گزينه های درست و سالم هدايت کند».
کاندولیزا رایس

اما به گفته ناظران، دشوار ترين بخش سفر خانم رايس ملاقات با آقای لاورف و سپس با همتای آلمانی اش در روز جمعه خواهد بود که دولت های آنها در گذشته با افزايش فشار بر ايران مخالفت کرده اند.


اختلاف تاکتيکی


خانم رايس با اشاره به آنچه که اختلاف تاکتيکی با روسيه و چين درباره زمان تحريم های تازه عليه ايران خواند، گفت: «قدرت های عمده بايد برای وادار ساختن ايران به پاسخگويی به آنچه پيش از سال ۲۰۰۳ در برنامه اتمی خود انجام می داد، راه هايی پيدا کنند».


روسيه، عضو دايمی شورای امنيت با قدرت وتو، روز چهارشنبه اعلام کرده بودکه مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ايران پيش از سال ۲۰۰۳ يک برنامه تسليحات اتمی را دنبال می کرده است.


وزير امور خارجه آمريکا درباره ارزيابی روسيه از برنامه هسته ای ايران، گفت:«روس ها همواره از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواسته اند به فعاليت های گذشته ايران نگاه کند، و جديد ترين گزارش اطلاعاتی آمريکا انگيزه لازم برای چنين کاری را فراهم آورده است».


« دلیل موجه برای تحريم های تازه وجود دارد»


در حالی که وزير امورخارجه آمريکا از روسيه خواسته است تا از ادامه فشارها بر جمهوری اسلامی حمايت کند، نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه گفت به رغم گزارش تازه سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره توقف برنامه توليد سلاح هسته ايران، همچنان دلایل موجه برای اعمال دور تازه تحريم ها عليه ايران وجود دارد.


کاخ اليزه در بيانيه ای اعلام کرد روز چهارشنبه جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و آقای سارکوزی درباره «عناصر جديد» اين گزارش و همچنين «فعاليت های اتمی نظامی ايران» با يکديگر تلفنی گفت وگو کرده اند.


در بيانيه آمده است که آقای سارکوزی تاکيده کرد چنانچه گزارش درباره برنامه توليد سلاح هسته ای ايران تاييد شود، انگاه نگرانی های جامعه جهانی درباره اهداف فعاليت های هسته ای ايران تا سال ۲۰۰۲ می بايست مورد بازنگری قرار گيرد.


آقای سارکوزی تصريح کرده است:« بنابر اين درخواست های جامعه بين المللی درست بوده است. ايران بايد با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کامل کرده و همانطور که شورای امنيت سازمان ملل متحد دريکسال نيم طی سه قطعنامه درخواست کرده،غنی سازی اورانيوم را متوقف کند».


رييس جمهوری فرانسه افزوده است:«سرپيچی ايران از اجرای (قطعنامه ها) يک قطعنامه تازه برای سخت تر کردن تحريم ها را موجه خواهد کرد».


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه لازم الاجرای ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


XS
SM
MD
LG