لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

جايزه ويژه جشنواره سن سباستيان برای ليو اولمان و ريچارد گير


ريچارد گير، بازيگر سينمای آمريکا زندگی خود را در نيويورک و دارمشالای هندوستان می گذراند
ريچارد گير، بازيگر سينمای آمريکا زندگی خود را در نيويورک و دارمشالای هندوستان می گذراند

ليو اولمان، بازيگر ۶۸ ساله نروژی و ريچارد گير ستاره ۵۸ ساله هاليوود امسال در جشنواره فيلم سن سباستيان جايزه ويژه ای به خاطر کارنامه هنری خود دريافت خواهند کرد. اين خبر را ميکل اولاسيرگی، مدير اين جشنواره ساحلی واقع در شمال اسپانيا اعلام کرد.


ليو اولمان که در واقع در توکيو، پايتخت ژاپن به دنيا آمده است در لندن بازيگری را آموزش ديده و بعدها در تئاتر ملی اسلو به روی صحنه می رفت. اولمان در ميانه دهه ۶۰ ميلادی با فيلمساز بزرگ، اينگمار برگمن آشنا شد و اولين فيلم خود را با نام «پرسونا» با وی کار کرد.


از آن پس او در فيلم های بسياری از آثار برگمن ايفای نقش کرد و در جهان مطرح گرديد. اولمان و برگمن چندين سال زندگی مشترکی نيز با هم داشتند که دختر نويسنده شان، لين اولمان، حاصل اين زندگی است.


آخرين فعاليت مشترک هنری برگمن و اولمان، آخرين فيلم برگمن با نام «ساراباند» (۲۰۰۳) بود. ليو اولمان تا کنون سه فيلم با نام های «سوفی»(۱۹۹۲)، «دختر کريستين لاورانس» (۱۹۹۵) و «بی وفاها» (۲۰۰۰) نيز ساخته که مورد توجه منتقدين قرار گرفته است. فيلمنامه فيلم «بی وفاها» را اينگمار برگمن نوشته بود.


رياست پنجاه و پنجمين دوره جشنواره سن سباستيان را که قرار است از ۲۰ تا ۲۹ سپتامبر برگزار شود؛ پل آستر، نويسنده، فيلمساز و فيلمنامه نويس معروف آمريکايی بر عهده دارد

ريچارد گير، بازيگر سينمای آمريکا زندگی خود را در نيويورک و دارمشالای هندوستان می گذراند. او که زاده پنسيلوانيا است و در دوران جوانی نوازنده سازهای پيانو، گيتار و ترومپت بود و آهنگ نيز می ساخت؛ در دانشگاه ماساچوست به تحصيل فلسفه پرداخته است. ريچارد گير در سفری به نپال در سال ۱۹۷۸ شيفته فلسفه شرق شد و در آغاز دهه ۹۰ ميلادی به بوديسم گرويد.


او يکی از دوستان صميمی دلای لاما است. ريچارد گير تا کنون در ۳۸ فيلم بازی کرده و جوايزی نظير گلدن کلوب و جايزه جشنواره بين المللی فيلم شيکاگو را به دست آورده است. از فيلم های مطرح وی می توان به «زن زيبا» (۱۹۹۰)، «شيکاگو» (۲۰۰۲)، «خيانتکار» (۲۰۰۲) و آخرين آن «مهمانی شکار»، که در شصت و چهارمين جشنواره سينمايی ونيز به نمايش درآمد؛ اشاره کرد.


رياست پنجاه و پنجمين دوره جشنواره سن سباستيان را که قرار است از ۲۰ تا ۲۹ سپتامبر برگزار شود؛ پل آستر، نويسنده، فيلمساز و فيلمنامه نويس معروف آمريکايی بر عهده دارد.


در اين دوره ۱۹ فيلم در بخش مسابقه جشنواره برای دستيابی به جايزه صدف طلايی به رقابت خواهند پرداخت. از ميان، ۱۰ فيلم از اروپا خواهد بود.


از ستاره های معروف سينما که در اين جشنواره حضور خواهند داشت می توان به دمی مور، ويگو مورتنسن (بازيگر، عکاس، شاعر و نقاش آمريکايی) و يا ساموئل لی. جکسون نام برد.


XS
SM
MD
LG