لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

حسن روحانی سرپرست دو وزارتخانه‌ علوم و ورزش را منصوب کرد


حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز شنبه ۲۶ مردادماه در احکام جداگانه ای جعفر توفيقی و رضا صالحی اميری را به ترتيب به سرپرستی وزارت علوم، تحقيقات و فن آوری و وزارت ورزش و جوانان منصوب کرده است.

در جريان بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی رییس دولت يازدهم در روز پنج شنبه، مجلس به وزاری پيشنهادی علوم، تحقيقات و فن آوری، آموزش و پرورش و وزرش رای اعتماد نداد.

با اين حال رییس جمهوری ایران هنوز برای وزارت آموزش و پرورش سرپرستی را تعيين نکرده است.

طبق قانون اساسی در صورتی که وزير پيشنهادی رييس جمهور به مجلس نتواند رای اعتماد کسب کند، رييس جمهور می‌تواند برای چنين وزارتخانه هايی به مدت سه ماه سرپرست تعيين و پيش از پايان اين سه ماه می بايست وزير جديدی را به مجلس معرفی کند.

جعفر ميلی منفرد وزير پيشنهادی حسن روحانی به مجلس بود. وی با ۱۶۲ رای مخالف و ۱۰۵ رای موافق، نتوانست رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را کسب کند و از راه يافتن به کابينه يازدهم بازماند.

جعفر توفيقی‌، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ در دولت دوم محمد خاتمی مسولیت این وزرات خانه را برعهده داشت. وی پيش از آن نيز به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم و رييس شورای گسترش آموزش عالی فعاليت داشت.

وزير پيشنهادی حسن روحای برای وزارت ورزش مسعود سلطانی‌فر بود که نتوانست رای اعتمادی مجلس را کسب کند.

رضا صالحی اميری، سرپرست وزارت ورزش و جوانان، دارای دکترای مديريت دولتی از دانشگاه علوم و تحقيقات و استاديار دانشگاه است.

نجفی در میراث فرهنگی

در همین حال ، گزارش ها حاکی است که حسن روحانی، محمد علی نجفی را به عنوان معاون رییس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرده است.

محمد علی نجفی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده بود، با ۱۴۲ رای موافق، ۱۳۳ رای مخالف و ۹ رای ممتنع نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
XS
SM
MD
LG