لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

حسن روحانی و رییس جمهوری فرانسه هفته آينده ديدار می‌کنند


دفتر رياست جمهوری فرانسه روز جمعه ۲۹ شهريور ماه در بيانيه ای از ديدار فرانسوا اولاند، رئيس جمهور آن کشور با حسن روحانی، رييس جمهوری ايران در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک در هفته آينده خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين ديدار به درخواست ايران انجام می‌شود و روسای جمهوری دو کشور در مورد اوضاع سوريه و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت وگو خواهند کرد.

حسن روحانی همراه با هياتی بلند پايه در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد و قرار است در روز سه شنبه در اين نشست سخنرانی کند.

يک دستيار فرانسوا اولاند به خبرگزاری فرانسه گفته است:آنچه ما از ايران می خواهیم این است که مانند ساير کشور ها درگير در مساله سوريه برای دستيابی به انتقال واقعی قدرت در سوريه به طور کامل تعامل کند.

گزارش ها حاکی است که حسن روحانی پيشنهاد ميانجيگری بين حکومت سوريه و مخالفان ان را مطرح کرده است، اما مقام های فرانسوی معتقدند به دليل نزديکی جمهوری اسلامی با حکومت بشار اسد احتمال وقوع چنين اتفاقی در آيند نزديک بعيد به نظر می رسد.

فيليپ لايو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نيز در اين زمينه گفته است: همه ما می دانيم نقشی که ايران تاکنون در سوريه داشته حمايت از حکومت بشار اسد بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه اضافه کرده است: آنها خودشان اذعان می کنند نه تنها کمک سياسی بلکه کمک نظامی در اختيار حکومت سوريه قرار می دهند.

در حالی خبر دیدار حسن روحانی و فرانسوا اولاند منتشر شده است که رييس جمهور ايران در آستانه سفر خود به نيويورک خواستار تعامل سازنده با ايالات متحده و جامعه بين المللی شده است.

فرانسوا اولاند روز پنج‌شنبه ۲۸ شهريور ماه، گفته بود که حسن روحانی درخواستی برای ديدار و گفت‌وگو با او در مورد سوريه، در حاشيه‌ نشست عمومی هفته آينده سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

سخنرانی باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا هم در روز سه شنبه است و در همین زمینه گزارش هایی در خصوص دیدار احتمالی روسای جمهوری ايران و آمريکا مطرح شده است.

سخنگوی کاخ سفيد در این زمینه روز پنجشنبه گفته بود در صورتی که ایران در کنار گذاشتن برنامه هسته ای نظامی خود جدی باشد، احتمال دارد باراک اوباما و حسن روحانی در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند.

جی کارنی تغییر لحن ایران و غرب از زمان روی کار آمدن حسن روحانی را تایید کرد و گفت که احتمال دیدار میان اوباما و روحانی وجود دارد ولی برای آن برنامه ریزی نشده است.
XS
SM
MD
LG