لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

روحانی: ديپلماسی فعال ایران، روند فزاينده تحريم‌ها را متوقف کرد


حسن روحانی رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه ۲۸ مهرماه گفته است که رويکرد تازه ديپلماتيک ايران برای «تعامل سازنده با جهان» باعث توقف روند تشديد تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی رياست جمهوری، آقای روحانی که در جلسه هيات دولت صحبت می کرد، ضمن تشکر از تلاش‌های هيات ديپلماتيک ايران در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ در ژنو گفته است که دیپلماسی فعال ایران در تعامل سازنده با جهان، با حمايت و اعتماد رهبر جمهوری اسلامی «در همين مدت کوتاه، آثار ارزشمندی داشته است که همه دولت‌ها را به تجليل از مردم سالاری در ايران واداشته و هم روند فزاينده تحريم‌ها را متوقف کرده است.»

رييس جمهوری ايران اضافه کرده است:« ديپلماسی فعال ايران، ابتکار عمل را به دست گرفته و افکار عمومی جهان را حتی در کشورهای تحريم‌کننده، به سمت خود جلب کرده است و می‌رود تا قدم به قدم با تثبيت حقوق حقه هسته‌ای ايران، موانع پيشرفت را هم از سر راه ملت بردارد.»

وی با اين حال هشدار داده است که در طول دوران پس از انقلاب در ايران، هرگاه جمهوری اسلامی «به توفيقی در صحنه سياسی جهانی نزديک می‌شده است، صهيونيست‌ها دست به خرابکاری و حادثه‌سازی در داخل يا خارج می‌زده‌اند.»

حسن روحانی اضافه کرده است: در شرايط حساس کنونی، مردم فهيم و هوشيار ما مراقب هستند تا دشمن با حادثه‌سازی در روند حراست از حقوق مسلم مردم خرابکاری نکند و برای انحراف افکار عمومی جنجال جديدی نيافريند و در صفوف منسجم ملت، خللی ايجاد نکند.

مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۳ و ۲۴ مهرماه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو برگزارشد. در پايان اين مذاکرات اعلام شد که دور بعدی مذاکرات در روز های ۱۶ و ۱۷ آبان ماه (۷ و ۸ نوامبر) برگزار خواهد شد.

گزارش ها حاکی است که ايران طرحی را بر حل مناقشه هسته ای خود به اعضای گروه ۱+۵ ارائه کرده است که مورد توجه کشورهای غربی قرار گرفته است.

در همين زمينه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، پس از مذاکرات ايران و ۱+۵ در ژنو گفته بود که طرح ارائه شده از طرف ايران در ژنو «بسيار مفيد» است و دولت آمريکا آن را دارای آن سطحی از «جديت و استحکام» می‌بيند که پيش از اين سابقه نداشته است.

عراقچی: آنچه را بر روی ميز مذاکره گذاشته‌ايم، خط قرمز نظام نيست

در همین حال، عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ايران، نیز روز يکشنبه ۲۸ مهرماه گفته است که آنچه که ايران در مذاکرات خود با گروه ۱+۵ در ژنو، پيشنهاد کرده است،‌ «خط قرمز» نظام نيست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی، از اعضای تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران با ۱+۵ با حضور در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از مذاکرات ژنو، سوئيس، ارائه کرده اند.

عباس عراقچی در اين جلسه با اشاره به اين که « ايران در ژنو هيچگونه تعهدی نداده است»، گفته است : «مسأله مهم اين است که ما آنچه را بر روی ميز مذاکره گذاشته‌ايم، خط قرمز نظام نيست و ما هرگز در مورد خط قرمزهای نظام مذاکره نمی‌کنيم»

معاون وزير امور خارجه ايران در خصوص چارچوب مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ اظهار کرده است:«هدف تعريف شده اين است که ما حقوق هسته‌ ای خود را حفظ کنيم؛ هم غنی‌سازی و هم بهره‌برداری و طرف مقابل هم اطمينان پيدا کند که بهره‌برداری ما از انرژی هسته‌ای، صلح‌آميز است و در مقابل، تحريم‌ها کاملاً برداشته شود. »

پيشتر برخی رسانه‌ها گزارش‌هايی در خصوص پيشنهاد ايران به کشورهای گروه ۱+۵ برای حل مناقشه هسته ای اين کشور منتشر کرده بودند. «المنانيتور » به نقل از يک مقام ايرانی نوشته بود که پيشنهاد هسته ای ايران به گروه ۱+۵ شامل دو مرحله است که در مرحل اول غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی را متوقف خواهد کرد و در گام دوم پروتکل الحاقی را می پذيرد.

اين در حالی است که عباس عراقچی روز يکشنبه در خصوص گزارش های منتشر درباره مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ گفته است: آنچه به عنوان جزئيات مذاکرات که در فضای رسانه‌ای مطرح شده، از سايت‌های صهيونيستی برخاسته است و به هيچ عنوان صحت ندارد، چراکه ما هنوز وارد تعيين محتوای گام‌ها نشده‌ايم.

معاون وزير امور خارجه با بيان اينکه «پروتکل الحاقی مسير خاص خود را دارد»، گفت: پروتکل الحاقی مسير مشخصی دارد و مسير آن، مجلس شورای اسلامی است.

در همين زمينه، محمد حسين آصفری، عضو کميسيون امنيت ملی، درباره حضور معاون وزير امور خارجه در کميسيون امنيت ملی مجلس گفته است:آقای عراقچی در اين جلسه توضيح دادند که تيم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در مذاکرات به طرف غربی اعلام کرده است که ايران به هيچ وجه توقف غنی‌سازی را نمی پذيرد و بسته شدن سايت فردو اراک نيز در دستور کار تيم مذاکره کننده نيست.
XS
SM
MD
LG