لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۲

روحانی: ديپلماسی دولت متکی به خواست مردم و تدبير رهبری است


حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه ۱۲ آبان گفته است که دولت جمهوری اسلامی وارد کارزار مذاکراتی سخت شده و بدون خواست مردم و حمايت رهبر، تلاش های دولت نتيجه ای درپی نخواهد داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دولت، آقای روحانی که در جلسه هيات دولت صحبت می کرد،ديپلماسی دولت يازدهم را متکی به خواست مردم و تدبير و رهنمودهای رهبری دانسته وگفته است: دولت همواره از راهنمايی ها و رهنمودهای رهبری بهره مند بوده و در ادامه راه نيز نيازمند مشخص کردن مسير و تداوم رهنمودهای رهبری است

وی اضافه کرده است: مذاکرات در عرصه بين المللی کار آسانی نيست و دولت وارد کارزار مذاکراتی سخت شده و به طور جدی نيازمند حمايت مردم و مقام رهبری است و اميدواريم چنانکه اين حمايت ها تا به حال وجود داشته پس از اين نيز ادامه داشته باشد چرا که دولت بدون خواست و حمايت مردم و رهبری قادر به رساندن اين تلاش ها به مقصد نيست.

با پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری در خردادماه سال جاری،‌دولت وی رويکرد تازه ای را بر حل مشکلات کشور و به ويژه مساله تحريم های جامعه بين المللی و مناقشه هسته ای در پيش گرفته است. در همين زمينه، مقامات ايران و آمريکا در نيويورک بايکديگر مذاکره کردند و برای نخستين بار پس از انقلاب حسن روحانی و باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا به صورت تلفنی صحبت کردند.

اقدامات ديپلماتيک دولت حسن روحانی واکنش گروه های تندرو و محافظه کار در ايران را درپی داشته است. آنها می گويند، رويکرد دولت حسن روحانی در قبال مذاکره با آمريکا خوش بينانه است. در این زمینه، بنرهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» در تهران نصب شده بود که سپس جمع آوری شد. ائمه جمعه کشور نیز در خطبه های خود و در سخنانی مشابه علیه آمریکا و مذاکرات تهران و واشینگتن سخنرانی کردند.

در همین زمینه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد تا به پرسش های نمایندگان مجلس در خصوص «تماس تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما»، «موضع گیری وزیر امور خارجه در قبال مساله هولوکاست»، «تعریف منافع ملی» ، «احتمال توقف غنی سازی اورانیوم» و «حمله به مرزبانان ایرانی در سراوان» پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته است که نمایندگان از پاسخ های محمد جواد ظریف قانع نشده اند.

این در حالی است که آبت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز يکشنبه با حمايت از هيات مذاکره کننده ايران در مذاکرات اتمی، ماموريت آنها را «سخت» خواند و هشدار داد که کسی نبايد آنها را «سازش‌کار» بنامد.

رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: هيات مذاکره‌کنندگان «ماموريت سختی را بر عهده دارند و هيچ کس نبايد ماموری را که مشغول کاری است تضعيف کند.»

«استفاده از فضای» کنونی

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی همچنين از اظهارات رهبر ايران در حمايت «از سياست دولت و تلاش های مذاکره کنندگان با ۱+۵ و در مجموع از ديپلماسی دولت» تشکر کرده است.

حسن روحانی در ادامه گفته است:«همه مردم ايران با سلايق مختلف در دفاع از حقوق ملی هم نظر هستند و در اين راه از مذاکره کنندگان که برای تامين حقوق ملی، ايستادگی می کنند و از دولت برای ادامه اين مسير حمايت و پشتيبانی خواهند کرد و آنجا که سلايق مختلف تاکتيکهای مختلف را پيشنهاد می کند نيز دولت از نظرات و پيشنهادات مردم بهره می گيرد اما تاکيد می کنم که فضايی که امروز بوجود آمده فضايی است که مردم ايران با حضور خود در انتخابات ۲۴ خرداد بوجود آوردند.»

رييس جمهوری ايران در بخش ديگری از اظهارات خود با اشاره به اين که «پيروزی در سايه تعامل حاصل می شود نه در انزوا» گفته است:«البته تعامل با دنيا بايد سازنده و موثر و توام با ديپلماسی و نرمش قهرمانانه باشد، تعامل در کنار حاکميت ملی و استقلال و اجرای خواست مردم معنا پيدا می کند و فکر می کنم امروز برای تحقق اين منظور شرايط ويژه ای برای ملت ايران فراهم شده است. »

حسن روحانی همچنين ابراز اميدواری کرده است که کشورهای ۱+۵ و دولت آمريکا و همه قدرت ها و دولت های جهان از اين فضا به وجود امده در ايران «حسن استفاده» را برده و دنبال سوء استفاده نباشند.

رييس جمهوری ايران گفته است که مردم ايران با «هيچ ملتی و از جمله با مردم آمريکا دشمنی نداشته و ندارند.»

وی با اظهار اميدواری نسبت به اينکه «مذاکره کنندگان با جمهوری اسلامی در مذاکرات خود جدی باشند،» گفته است: قدم هايی که تا به حال برداشته شده درست و صحيح بوده و از سوی ملت ايران و مقام معظم رهبری تاييد شده و البته دولت و مذاکره کنندگان نيز بايد کاملا هوشيار باشند؛ در کنار لبخندها در مذاکرات بايد کمرها را محکم ببنديم زيرا در يک کارزار ديپلماتيک قدم گذاشتيم.»

دولت حسن روحانی طی ماههای اخیر کوشیده است تا از طریق مذاکرات هسته ای در چارچوب گروه ۱+۵ وارائه پیشنهادهای تازه به راه حلی برای مناقشه هسته ای ایران و پایان دادن به تحریم های بین المللی دست یابد.

ایران در مذاکرات با گروه ۱+۵ که در ۲۳ و ۲۴ مهرماه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو برگزارشد طرحی را برای حل مناقشه هسته ای خود به اعضای گروه ۱+۵ ارائه کرده است که مورد توجه کشورهای غربی قرار گرفته است.

در همين زمينه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، پس از مذاکرات ايران و ۱+۵ در ژنو گفته بود که طرح ارائه شده از طرف ايران در ژنو «بسيار مفيد» است و دولت آمريکا آن را دارای آن سطحی از «جديت و استحکام» می‌بيند که پيش از اين سابقه نداشته است.

همچنین یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه، ۱۰ آبان، از رویکرد جدید ایران در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد و گفت که رهبری جدید دولت ایران تمایل خود را به رفع نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی خود نشان داده است و تغییر رویکرد ایران در طرح جدید این دولت نیز به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG