لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

شرمن: آمريکا پیشنهادی برای تخفیف تحریم‌ها به ایران ارائه نکرده است


وندی شرمن
وندی شرمن
وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، می‌گوید واشینگتن هیچ پیشنهادی برای تخفیف تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به تهران ارائه نداده و هیچ تحریمی را نیز لغو نکرده است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسرائیل به اين کشور «اطمينان» داد که آمريکا در هر پيمانی با ايران، منافع اسرائيل را لحاظ خواهد کرد.

وندی شرمن در مصاحبه با شبکه دهم تلويزيون اسرائيل، که مشروح آن شامگاه يکشنبه دوازدهم آبان پخش می شود، گفته است «آمريکا تخفیفی در تحريم ها عليه ايران ارائه نکرده و هيچيک از تدابير تحريمی را لغو نکرده است». وی مذاکرات هفته های اخير با ايران را «مقدماتی» ناميده است.

خانم شرمن در همين حال تاکيد کرد که دولت باراک اوباما با برقراری تحريم های بيشتر عليه ايران در مقطع کنونی، که مذاکرات هسته ای با ايران در جريان است، مخالف است.

اين در حالی است که پيشاپيشِ نشر کامل اين مصاحبه از شبکه اسرائيلی، بنيامين نتانياهو يکشنبه دوازدهم آبان در نشست دولت خود در بيت المقدس گفت «فشارها بر ايران نشان داده است که می تواند منتج به نتايج مورد نظر شود و لذا، فشار اقتصادی و دامنه ی تحريم ها عليه ايران بايد گسترش يابد».

نخست وزير اسرائيل نسبت به «سستی در تنظيم پيمان با ايران» هشدار داده و گفته است که اين پيمان بايد موجب برچيدن کامل برنامه هسته ای ايران و بويژه قطع هر نوع غنی ساز اورانيوم از سوی ايران شود.

آقای نتانياهو در چند هفته گذشته در ديدارها و پيامهای متعدد برای سران کنگره آنها را فرا خوانده تا از هر گامی که به تسهيل در تحريم ها منجر شود، خودداری کنند.

برخی ناظران می گويند، موفقيت نتانياهو در اقناع چهره های بانفوذ کنگره در همراهی کردن با ديدگاههای اسرائيل بيشتر از باراک اوباما رييس جمهوری آمريکاست که او معتقد به قائل شدن فرصتی ديگر برای پيشبرد گفت وگوهای هسته ای جديد ميان ۱+۵ با ايران است.

روزنامه اسرائيلی هاآرتص شنبه يازدهم آبان نوشته بود ايپک و سه سازمان يهودی آمريکايی طرفدار اسرائيل که سران آنها در روزهای گذشته به کاخ سفيد دعوت شده بودند، به سوزان رايس مشاور امنيت ملی آمريکا گفتند در پايان يک مهلت شصت روزه، تلاش برای برقراری تحريم های فلج کننده عليه ايران را از سر خواهند گرفت.

برخی از اين ناظران می گويند، عدم موفقيت حسن روحانی در ميان جناح های حاکميت ايران در بهبود سريع مناسبات با غرب و عدم دستيابی به پيشرفت های محسوس در مذاکرات هسته ای ميان ايران و غرب، که بخشی از آن بخاطر تشديد مواضع تندروهای جمهوری اسلامی ايران است، به سياستهای دولت اسرائيل فرصتی مهم و دوباره برای موفقيت در کنگره می دهد.

طرح جديد تهيه شده در سنای آمريکا که اسرائيل مشتاقانه خواهان تصويب فوری آن است، کاهش صادرات نفت ايران به نيم ميليون بشکه در روز است.

براساس گزارش رويترز، ايران در ماه اکتبر روزانه تنها ۶۸۶ هزار بشکه نفت صادر کرده است که پايين ترين ميزان در چند دهه اخير است.

وضع اقتصادی ايران بشدت وخيم است و کاهش بيشتر صادرات نفت ايران بر اين وخامت می افزايد. اين در حالی است که دولت روحانی برای رفع تحريم ها تلاش می کند و مردم ايران نيز برای بهبود وضع اقتصادی خود بی تابی می کنند.

اما نخست وزير اسرائيل در مرحله بعدی تحريم ها، به «بستن کامل شير صادرات نفت ايران» و نيز وادار کردن جهان به خودداری از خريد گاز از ايران چشم دوخته است.

سران اسرائيل در روزهای گذشته دوباره گفتند، عدم موفقيت مذاکرات هسته ای با ايران، گزينه نظامی را جدی تر مطرح می کند و اين کشور آماده عملی کردن اين گزينه، حتی به تنهايی، است.

اين درحالی است که آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران يکشنبه دوازدهم آبان در تهران گفت «به مذاکرات خوش بين نيست» و افزود «آنها از يک طرف لبخند می زنند و اظهار تمايل به مذاکره می کنند اما از طرف ديگر بلافاصله می گويند همه گزينه ها روی ميز است؛ حالا مثلاً چه غلطی می خواهنند بکنند، معلوم نيست».

آيت الله خامنه ای در همين حال در سخنان يکشنبه خود در تهران گفت «به اذن الله، ايران از مذاکرات ضرری هم نمی کند». وی احتمال عقب نشينی در برنامه هسته ای، مانند تعليق در برنامه هسته ای در دهه گذشته از سوی ايران را هم مطرح کرد.

واکنش به تحریم های تازه

در همین حال، کارل لوين، رييس کميته خدمات نظامی مجلس سنای آمريکا، روز جمعه گفته است می بايست به امکان تازه ای که در خصوص حل مساله هسته ای ايران به
وجود امده فرصت داد و نمايندگان کنگره نبايد تحريم های تازه عليه ايران تصويب کنند.

کارل لوين که روز جمعه در شورای روابط خارجی آمريکا صحبت می کرد،‌ با اشاره به سخنان هفته گذشته جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در کنگره گفت، نمی دانم که تغيير لحن ايران از هنگام روی کار آمدن حسن روحانی به مثابه يک «تغيير واقعی» باشد يا نه.

با این حال، وی اضافه کرد: اين که اين تغيير لحن ۱۰٪،۴۰٪ يا ۶۰٪ واقعی باشد يا نه،‌ بايد اين فرصت را داد تا آزموده شود و نبايد تحريم های بيشتری در اين زمان وضع کنيم.

دور جديد مذاکرات هسته ای ايران و ۱+۵ که خانم وندی شرمن همچنان رياست هيات آمريکايی در آن را برعهده خواهد داشت، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اين هفته در ژنو برگزار می شود.
XS
SM
MD
LG