لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

احضار سفير بريتانيا به وزارت امورخارجه ایران


وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی سفير بريتانيا در تهران را احضار کرد.
وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی سفير بريتانيا در تهران را احضار کرد.

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه بيست و نهم خردادماه در اعتراض به اعطای لقب«شواليه» از سوی ملکه بریتانیا به سلمان رشدی سفير بريتانيا در تهران را احضار کرد.


اليزابت دوم، ملکه بريتانيا هفته گذشته به مناسبت هشتادمين سالگرد تولد خود به سلمان رشدی، نويسنده بريتانيايی هندی تبار، لقب شواليه اعطا کرد. انتشار کتاب آيات شيطانی سلمان رشدی در سال ۱۹۸۸ اعتراض شديد مسلمانان را برانگيخت و آيت الله خمينی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، فتوای «ارتداد» و قتل او را صادر کرد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرانا، وزارت امورخارجه ايران با احضار جفری آدامز سفير بريتانيا در تهران، نسبت به اعطای لقب «شواليه» به سلمان رشدی اعتراض کرده و آن را اقدامی تحريک آميز دانسته است.


اليزابت دوم، ملکه بريتانيا هفته گذشته به مناسبت هشتادمين سالگرد تولد خود به سلمان رشدی، نويسنده بريتانيايی هندی تبار، لقب شواليه اعطا کرد

ابراهيم رحيم پور، مديرکل غرب اروپای وزارت امورخارجه ايران،در اینباره به سفیر بریتانیا گفته است: «اين اقدام توهين آميز، مشکوک و نسنجيده دولت انگليس که مصداق بارز اسلام ستيزی است، اعتقادات يک و نيم ميليارد مسلمان و نيز پيروان ديگر اديان الهی را شديدا جريحه دار نموده و باعث تاسف می‌باشد و عواقب ناشی از اين تحريک که موجب خشم مسلمانان شده است، متوجه دولت و ملکه انگليس خواهد بود».


پيشتر در همين زمينه، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران گفته بود: «مدال دادن به يکی از منفورترين چهره ها در جهان اسلام، نمونه بارزی از ضديت با اسلام در ميان مقامات ارشد بريتانياست».


واکنش پاکستان


روز سه شنبه دولت پاکستان نيز ضمن احضار سفير بريتانيا در پاکستان اعتراض خود را به اعطای لقب شواليه به سلمان رشدی اعلام کرد.


از سوی دیگر سفیر بريتانيا در پاکستان نيز به نوبه خود از سخنان اعجازالحق وزير امور مذهبی دولت پاکستان مبنی بر اينکه «اعطای لقب شواليه به سلمان رشدی بمب گذاريهای انتحاری را توجيه می کند»، به شدت ابراز نگرانی کرده است.


سلمان رشدی، نويسنده کتاب هايی چون «آيات شيطانی» و «بچه های نيمه شب»، ساعاتی پس از اعلام خبر اعطای لقب شواليه توسط کاخ باکينگهام، در بيانيه ای گفته بود: «از دريافت اين افتخار بزرگ، هيجان زده هستم و احساس تواضع می کنم.»


وی افزود:«عميقا سپاسگذارم که کارم اين گونه مورد توجه قرار گرفته است.»


کتاب آيات شيطانی کتاب چهارم سلمان رشدی است که در سال ۱۹۸۸ به چاپ رسيد و بلافاصله پس از انتشار باعث واکنش تند شخصيت های مذهبی مسلمان شد. بسياری از مسلمانان به دليل آنچه که تصوير کفر آميز از اسلام خوانده اند نويسنده را تکفير می کنند.


در سال ۱۹۸۹ پس از آنکه آيت الله خمينی فتوای «ارتداد» و قتل سلمان رشدی را صادر کرد، بنیاد پانزدهم خرداد، يکی از نهاد مذهبی وابسته به گروه های تندرو در ايران، جايزه ای دو ميليون دلاری برای اجرای اين حکم اعلام کرد. هرچند دولت ایران در دوران هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که برنامه ای برای اجرای این حکم ندارد، اما بنیاد پانزده خرداد بعد ها رقم جایزه را به پنج میلیون دلار را افزايش داد.


آقای رشدی متولد بمبی در هندوستان و فرزند يک بازرگان هندی است. اين نويسنده فارغ التحصيل دانشگاه کمبريج انگلستان است.


XS
SM
MD
LG