لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

ابراز نگرانی روسيه از تاخير در مذاکرات بين ايران و ۱+۵


سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه
سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه
سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز جمعه ۲۲ ديماه، نسبت به تاخير در دستيابی به توافق بين ايران و گروه ۱+۵ برای از سرگيری مذاکرات هسته ای ابراز نگرانی کرده است. اين در حالی است که يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نيز در آستانه سفر بازرسان اين آژانس به تهران در روز چهارشنبه گفته است که چشم انداز مذاکرات با ايران روشن نيست.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، معاون وزير امور خارجه روسيه، گفته است: هنوز توافق نهايی برای تعیین زمان و مکان مذاکرات هسته ای ايران و ۱+۵ حاصل نشده است.

آقای ريابکوف اضافه کرده است: این هشدار دهنده است، چرا که وقفه (در مذاکرات ) طولانی شده است.

معاون وزير خارجه روسيه گفته است: به عنوان عضوی از گروه ۱+۵، ما فعالانه درتلاشيم تا راه حلی پيدا کنيم.

آقای ريابکوف ابراز اميدورای کرده است که مذاکرات در اواخر ماه ژانويه برگزار شود.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طريق مذاکره راه حلی برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

در همين حال يک منبع ديپلماتيک به خبرگزاری رويترز گفته است، پيشتر قرار بود که اين مذاکرات روز سه شنبه آينده برگزار شود، اما اکنون به نظر نمی رسد که چنين مذاکراتی در اين روز برگزار شود.

اين منبع ديپلماتيک اضافه کرده است: ايران تاکنون به تاريخ پيشنهادی سه شنبه آینده ۱۵ ژانويه پاسخی نداده است.

مايکل مان سخنگوی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ، هفته گذشته گفته بود، اين اتحاديه به ايران زمان و مکان دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای را پيشنهاد داده، اما تهران هنوز به آن پاسخ نداده است.

ايران در سال ۲۰۱۲ با گروه ۱+۵ سه دور به گفت‌‌وگو نشست که نتيجه ملموسی در بر نداشت.

آخرين دور از اين مذاکرات روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۱ در مسکو برگزار شد و در آن هنگام ديپلمات‌های ايرانی به خبرگزاری‌ها گفته بودند که فضای مذاکرات مثبت نيست.

پس از آن يک بار ديگر سعيد جليلی و کاترين اشتون، در ۲۸ شهريور در استانبول با يکديگر گفت‌وگو کردند و نتايج اين ديدار را نماينده اتحاديه اروپا برای گروه ۱+۵ بازگو کرد.

در حالی که تماس‌های ايران و ۱+۵ همچنان ادامه دارد، اتحاديه اروپا و آمريکا دامنه‌ تحريم‌های خود را عليه ايران تنگ‌تر می‌کنند؛ سياستی که به گفته غربی‌ها استراتژی «دومسيره» نام گرفته است.

ترديد درباره موفقيت مذاکرات آژانس و ايران

در همين حال يوکيا آمانو، مديرکل ژانس بين المللی انرژی اتمی، با اشاره به مذاکرات چهارشنبه آينده بازرسان آژانس با مقامات ايران در تهران ، گفت: «چشم‌انداز روشن نيست.»

یوکیا آمانو اضافه کرده است: «گفت‌وگوها با ايران به صورت خطی پيش نمی‌رود. يک قدم پيش می‌رويم، اما بعد دو يا سه قدم به عقب بازمی‌گرديم... بنابراين ما نمی‌توانيم بگوييم که نسبت به نتيجه گفت‌وگوها خوش‌بين هستيم.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی خواستار بازرسی از تاسيسات نظامی پارچين است. ولی تاکنون ايران با اين درخواست موافقت نکرده است.

آژانس می گويد، گزارش هايی در دست دارد که نشان می دهد ايران در تاسيسات پارچين چاشنی های انفجاری قوی آزمایش کرده است.

دور پيشين گفت‌وگوهای ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اواخر آذرماه امسال در تهران برگزار شد.

کشور های غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح های هسته ای است. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید، برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح امیز است.
XS
SM
MD
LG